Spam som sms!?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ior, 30 sept 2012.

  1. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Wow. Tråd från 2012 men ämnet är ju aktuellt fortfarande.

    Det är mycket enkelt att skicka sms med valfritt nummer (eller text) som avsändare via de tjänster man gör utskicken med. Antar att de är smarta och väljer ett format som passar det nummer de skickar till.
     
    Kristy gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det underliga är ju sidan de länkar till... men jag kommer att rapportera det som spam så kanske det blir stopp på det...
     
    Kristy gillar detta.
  3. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, den är konstig men det kan ju vara något kapat. Kanske är WordPress eller liknande plattform (eller så är hela sidan fake) och det gäller att hålla den uppdaterad. Fick erfara det på ett jobb för några år sen när utvecklaren inte skötte uppdateringarna. Våra sidor var plötsligt modifierade. Allt såg normalt ut men länkarna gick till något helt annat än vad som var meningen.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Dom har nog bara någon målvakt som tar ut ett abb hos valfri operatör. Spammar SMS som fan för dom 100-200 eller vad dom nu betalat för abbet i en månad. Eller tar något kontantkort där man kan betala för obegränsat SMS. Om några veckor när dom stängs av av operatören, för att folk klagar, så tar dom bara ett nytt nummer.
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  5. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    De köper troligen sms i bulk. I systemen man använder för att skicka ut smsen så kan man sätta valfritt nummer eller text som avsändare. Har pysslat med det själv. Inte som scam förstås men jag har integrerat utskick av sms i automatiserade system. Man köper x antal sms för en summa eller så betalar man löpande men det är verkligen småpengar. Finns ingen säkerhet alls i vanliga sms.
     
    stelex och Kristy gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Har inte operatörerna börjat motverka spam och spoofing genom att kräva någon form av verifiering i vissa fall, vilket innebär att de kan sålla bort en del sms som kommer från ett spoofat/falskt nummer, eller är jag felinformerad? Inte sålla bort allt, men en del? Har för mig att jag läste att det finns metoder. Men annars är ju telefonnäten och dess funktioner (t.ex. SS7) föråldrade och saknar massor av säkerhetsfunktioner som borde finnas. Tror jag läste någon sammanställning där man bl.a. betygsatte operatörer efter deras "säkerhet", vilket skulle innefatta den typen av funktioner.

    Problemet ni beskriver är ju långt mycket större i USA, har jag hört, än i Sverige. I USA får många dussintals samtal varje dag från spoofade nummer, där de väljer ut ett avsändarriktnummer som ska vara snarlikt användarens egna riktnummer, så användaren tror att någon från samma stad ringer och då ska det verka mindre suspekt typ. Jag får nästan aldrig spam-sms eller spam-samtal, men då har jag varit försiktig genom åren med att ange mitt nummer på ställen på nätet, och syns inte heller i Eniro/hitta sedan ett antal år tillbaka.
     
  7. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag vet inte hur det är idag. Det var några år sen jag pillade med det senast. Det finns en del anledningar till att det är bra att man kan sätta valfri avsändare. Nackdelen är förstås spam osv men gör man stora legitima utskick eller ett fåtal så kan det vara bra att kunna sätta valfri avsändare. Men visst, det kanske går att validera på något sätt. Själva it-systemen man gör utskicken från har ju inget eget nummer att verifiera eftersom att det inte är en mobil enhet som ens har ett avsändarnummer.

    Operatörernas system kan nog upptäcka mönster och större utskick från samma avsändare osv.

    Jag kan inte minnas att jag fått något spam-sms alls sen jag skaffade mitt nummer för kanske 15 år sedan. Aldrig listat.
     
    Last edited: 31 dec 2021
    stelex gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Spam-sms från Flubot far ingenting med om numret är listat eller inte, Flubot stjäl nummer från de som fått appen installerad och sparar dem i en databas som sen används för att skicka ut spam från andra mobiler där appen finns.

    Både operatörerna och meddelandeappar försöker göra sitt bästa för att filtrera dessa spam, i mitt fall har jag ett antal sådana spam liggande i spam-mappen i meddelandeappen, något enda har kommit igenom filtret. I flera fall kan man känna det som om någon har råkat skicka till fel mottagare och då uppfattar man nog det inte som spam...
     
    Kristy gillar detta.
  9. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, flubot och liknande appar är ett problem. Det förekommer båda typer. Jag har själv inte fått ett enda spam-sms än så länge som sagt.
     
    Last edited: 31 dec 2021
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Har du tittat i spam-mappen (om din meddelandeapp har en sådan)?

    Jag blev överraskad över att det fanns en hel del i min spam-mapp som jag tidigare inte ens hade noterat att jag fått!
     
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, jag tittar i den ibland.
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Då har du väl tur som slipper eländet!
     
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, än så länge i alla fall. Det räcker ju med att en person med mitt nummer luras att installera appen så är numret ute. :neutral: