Tips: Spåra sars cov 2-viruset med Googles ENS-system genom Danmark/Finland

Diskussion i 'Applikationer' startad av Xboy, 22 nov 2020.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Som uppmärksamma Android-rävar här sannolikt redan känner till har regeringen Lövén, trots den pågående pandemin, valt att inte ge svenska myndigheter uppdraget att utveckla en app som baserar sig på Googles och Apples gemensamma plattform Exposure Notifications System ("ENS") för att spåra sars cov2-viruset genom så kallad contact tracing - en teknik som använder sig av telefonernas bluetooth-kretsar för att uppmärksamma användaren på anonymiserade situationer då vederbörande befunnit sig i närheten av en annan person som är smittad.

    Nyhetssidan AndroidPolice sammanställde häromdagen en lång förteckning över de stater som till skillnad från den svenska regeringen satsat på tekniken, och bland de EU-stater som finns med på listan märks Finland. Våra sydvästliga och ostliga grannar har sedan en tid tillbaka utvecklat appar med det namnen "Smittestop" (Danmark) och "Coronablinkern" (Finland), och till förmodat intresse för alla teknikvurmande Swedroid-användare är de inte geoblockerad hos Google Play; de går med andra ord även att installera på Android-enheter som befinner sig i Sverige.

    Med tanke på hur försvinnande få av de medborgare som befinner sig i Sverige som har Smittestopp och Coronablinkern installerade torde möjligheten att hjälpa andra (och själv bli hjälpt) genom appen dessvärre vara minimala, men för den som ändå vill göra ett tydligt ställningstagande mot regeringens haltande Corona-politik finns ändå möjligheten att komplettera sitt munskydd med ett digitalt skydd.

    upload_2020-11-22_16-13-42.png

    För den som är intresserad av hur ENS-tekniken fungerar har Google tagit fram följande filmklipp:

     
    Kristy och ASR gillar detta.
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Tyvärr har jag har svårt att se att detta kommer ge annat än falsk trygghet. Det krävs en väldigt stor användarbas för att den här typen av app ska få någon effekt, närmare 80 % enligt Security Now som hänvisar till någon forskning. Obs, jag har själv inte faktakollat detta! Inte ens då kan man vara säker på att man skulle få en notis om man varit i närheten av en smittad för att inte nämna risken att någon har glömt sin telefon hemma innan denne gick på affären. Här är Security Nows syn pp detta:
    View: https://m.youtube.com/watch?v=Apb8MXPk3rE


    Sett till tekniken är Googles och Apples API designat för att det inte ska gå att identifiera en individ, men det gäller själva API:t. För den som inte är bekant med ett API är det en interface som man programmerar mot när man bygger tex appar eller annan mjukvara. API:t själv kanske inte sparar information, men det betyder inte att apparna som använder API:t inte identifierar individer och det tycker jag är en viktig integritetsaspekt att ta med. Om myndigheter eller regeringen skulle säga åt folk att installera en statlig kontaktspårningsapp borde varningsklockor börja ringa oavsett var man står politiskt. Det finns inga garantier att information om individer inte spåras, även om API:t är designat så. Vi är inne i en mycket allvarlig hälsokris, men samtidigt ska man vara noggrann med att se till att befolkningen inte tränas i att acceptera teknik som skulle kunna ändras lite grann för att sedan användas övervakningssyften i framtiden. Teknik och lagar som väl implementerats har en tendens att stanna kvar, men vem vet hur den kommer användas i framtiden? Jag lägger inga politiska värderingar alls i detta utan anser att det gäller oavsett vilken regering som sitter vid makten.

    Om man vill veta mer om tekniken kan man lyssna på detta avsnitt av Security Now där de diskuterar Googles och Apples API grundligt.
    Virus Contact Tracking | TWiT.TV. Spola till 1:19:10. Under ett par avsnitt senare under våren diskuterar de fler grejer om API:t, men majoriteten av den underliggande tekniken diskuteras här.
     
    bernard gillar detta.
  3. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Vidrig övervakningslösning på ett problem som bäst borde lösas med att folk bara stannar hemma vid symptom och håller avstånd. Om folk inte kan sköta det från början känns den här kontaktspårningen värdelös ändå.