Diskussion: Sparkonton - Tips, Erfarenheter och Jämförelser

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av svenix, 2 jun 2020.

1. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Jag tänkte faktiskt nappa på Qliros höjning och låsa lite pengar hos dem. Då jag inte visste om de vill att man först för pengar till det rörliga kontot och därifrån flyttar dem till fastränte, eller om man får ett nytt ocr-nummer och sätter in pengarna direkt från min bank så tänkte jag fråga dem om det.

Ställer frågan i deras chat (som lyser grön och indikerar att de är online).
    Ingen svarar.
    Efter två timmar utan svar så frågar jag om det överhuvudtaget är någon som kollar chatten, men det kommer inget svar på den frågan heller.

Istället provar jag att rimga dem.
    Samtalet går fram och kopplas upp för att efter tre sekunder utan ljud kopplas ned från deras håll. Provar flera gånger till för att förvissa mig om att det inte var nåt fel från mitt håll, och samma beteende upprepas varje gång.

Mycket märkligt!

2. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Du får skynda dig, de lär sänka igen inom 5 sekunder... riktigt fiskigt företag... men hinner du binda får du ju den bundna räntan ifall ränteperioden ut.

Last edited: 20 feb 2024
  3. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Ja, jag vet. Jag brände mig på dem när de var högst på rörligt en gång i tiden och sen radikalsänkte alldeles efter att jag fått in pengarna.

Men för fasträntekontot så är villkoren inte så dåliga. Efter att man öppnat kontot så har man 32 dagar på sig att betala in pengarna, så när man väl öppnat kontot så är det ingen panik. Man kan dock bara göra en inbetalning till ett fasträntekonto.

Jag fick ta reda på själv att båda sätten att betala in fungerar. Man kan dels flytta pengar från det rörliga kontot, men man får också ett nytt OCR-nummer så man kan betala in direkt från banken.

Nudeln gillar detta.
  4. Cashback

Cashback Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Qliro är inget "skojar-företag"

Måste "försvara" Qliro lite grann. Bolaget (Qliro) får en del kritik och negativa kommentarer emellanåt, från olika håll. Kanske befogat ibland. Exempelvis har man betett sig ganska underligt vad gäller räntesatser/justeringar lite då och då.

I övrigt är man ett växande bolag vad gäller betalningar och "check-out" lösningar inom e-handeln. Qliro omsätter flera hundra miljoner kronor och tar marknadsandelar från andra liknande bolag (t.ex. Klarna).

5. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Varför måste du det? Qliro har ju betett sig som rövhattar och justerat sin ränta likt en jojjo. Och det har de all rätt att göra, knappast olagligt, men tröttsamt och knöligt för oss kunder. Tycker helt klart det är bra att sånt kommer fram i forum likt detta!

6. Cashback

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Absolut, bra att vi delar med oss. Både av ris och ros. Jag har aldrig haft problem med varken Qliro eller någon annan aktör.

7. mm2

mm2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Resurs har 4,10% obundet, fira uttag osv.

Följande verkar gälla dock:
    Maxuttag på
    hemsidan är 150 000 SEK/dygn och 500 000 SEK/7 dygn

8. fREAST

fREAST Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Ser ut som att Morrowbank börjar sänka rörliga räntan nu, i alla fall på nya konton, men det betyder nog att dom kommer meddela alla med aktiva konton också och sänka även där framöver.

Effektiv ränta 4,00 %*
    Nominell ränta 3,9285 % *
    * Gäller fr.o.m. 11.03. T.o.m 10.03 är effektiv ränta 4,10 %

Priser och villkor

Sale, demonen och nyx gillar detta.
  9. Intercler

Intercler Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Har lite funderingar ang. SaveLends kommande 12/24mån med 6% ränta. Vad jag förstår det som går dom inte under insättningsgarantin. Trodde inte sådant fick förekomma längre?

Någon som sitter inne på info?

10. jerry84

jerry84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    147
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Savelend är ingen sparkonto, utan en investering i lån. Av min egen erfarenhet så har de inte 6% avkastning just nu, snarare 4% eller lägre. Det är inte lönt att investera pengar hos dem i dagsläge.

11. Intercler

Intercler Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    "Vi har kommit långt i utvecklingen av vår nya produkt, 'SaveLend Fast', vårt fasträntekonto som vi avser lansera under första halvåret 2024. Vid lansering kommer vi att erbjuda en ränta på 6 % på två olika löptider, 12 och 24 månader."

Nyheter/Rapporter - EP Access

jerry84 gillar detta.
  12. Cashback

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Saldo Bank öppnar bankverksamhet i Sverige!

Minsta insättning: 10 000 SEK
    Maximal insättning: 900 000 SEK

* 6 månader: 4,5%
    * 12 månader: 5%

Det maximala beloppet för en tidsbunden insättning är 900 000 SEK och medel som sätts in på ett tidsbundet konto omfattas som vanligt av insättningsgarantin.

Saldo Bank som har verksamhet i Sverige, Finland och Litauen är känd för att vara något av en bråkstake i räntesammanhang. Banken strävar efter att erbjuda de bästa inlåningsräntorna i landet överallt. När banken startade i Finland i oktober 2023 blev flera banker tvungna att höja sina räntor.

Saldo Bank har en finländsk bakgrund. Kärnan i bolagets bankverksamhet finns ändå i Litauen och verksamheten står under tillsyn av Litauens centralbank. Dessutom ligger Saldo Banks teknikutvecklingscenter i Vilnius.

Saldo Bank bedriver endast onlineverksamhet i Sverige. Banken har inte för avsikt att etablera ett nätverk av filialer i landet.

svenix, Sale och nyx gillar detta.
  13. jerry84

jerry84 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    147
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Intressant, visste inte att de ska lansera ny produkt under första halvåret. Var hittar du 6% ränta vid lansering? I artikeln står inget om det, men i vilket fall känns det som en tillfällig kampanj som de vill lockar in mer kapital.

14. Cashback

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Saxat från ett utskick som gjordes 2024-02-21

"Vi har kommit långt i utvecklingen av vår nya produkt, ‘SaveLend Fast’, vårt fasträntekonto som vi avser lansera under första halvåret 2024. Vid lansering kommer vi att erbjuda en ränta på 6% på två olika löptider, 12 och 24 månader. Båda löptiderna har ambitionen att ge högst avkastning i jämförelse med andra fasträntekonton på den svenska marknaden. Blickar man framåt så ser jag ‘SaveLend Fast’ som en väldigt viktig del i vårt erbjudande då den öppnar upp för en ny typ av investerare på plattformen. En målgrupp som vi bedömt inte annars skulle ha investerat i exempelvis våra sparstrategier. Den nya produkten gör att vi på allvar kan ta upp kampen om att ge bättre avkastning till hundratusentals svenskar som sammanlagt har åtskilliga hundra miljarder kronor på traditionella sparkonton med låg eller ingen ränta. Money shouldn’t sleep"

jerry84 gillar detta.
  15. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Från banken 2024-02-27 - 09:37:21
    Hej,

Från och med den 12 mars ändras räntan på ditt Morrow Bank sparkonto.
    Den effektiva räntan justeras från 4,10 % till 4,00 %.

För insättning på kontot använder du kontonummer och ditt personliga OCR-nummer som du hittar i sparkonto-översikten här på Mina Sidor.

Vänliga hälsningar
    Morrow Bank

16. phattrance

phattrance Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 432
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

Fick samma på mitt konto!

Sale gillar detta.
  17. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Tråkigt, jag hoppades inte att de skulle ligga bl a de första som sänker...

18. nyx

nyx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    751
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 1
    Appropå Saldo och den litauiska insättningsgarantin, så borde de vara duktiga då de har haft överlägset flest händelser där garantin fått gå in av de utländska banker jag kollat på i alla fall.

Sjutton händelser som utlöst insättningsgarantin sedan 1997. Maltas motsvarighet som jag kollade på senaste hade bara ett historiskt fall.

Från början så verkar de haft väldigt långa handläggningstider innan pengar betalats ut, men sen 2017 så verkar de ha snabbat upp processen och det verkar ta ca två veckor innan utbetalning vid de senaste tillfällena. Senaste utbetalningen var 2018, så marknaden kanske är mer stabil idag.

Numera lovar de utbetalning inom sju arbetsdagar.

Allting vad gäller insättningsgarantin regleras av ett EU-direktiv, så den ska fungera likadant i alla EU-länder. Sen får vara och en göra sin egen bedömning om man litar på det och om det är värt risken att ha att göra med en utländsk aktör.

Insurance events - IIdraudimas.lt

defiant gillar detta.
  19. fREAST

fREAST Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Borgo har höjt till 4.1% på rörliga sparkontot, försök att snappa upp folk från Morrow kanske?

KTM, Sale, svenix och 2 andra gillar detta.
  20. Cashback

Mottagna gillanden:
    524

MINA ENHETER

Savelend har nu lanserat Fasträntekonto med 6% ränta!