Diskussion: Sparkonton - Tips, Erfarenheter och Jämförelser

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av svenix, 2 jun 2020.

1. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nu ligger styrräntan på 2,25% så även om det skulle bli en sänkning med 0,25% under året så innebär det ju inte någon jättestor förändring av ränteläget.

2. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    829

MINA ENHETER

Yes, men det jag ville påvisa var att de korta marknadsräntorna är snarare på väg svagt nedåt, inte uppåt. Men ja det stämmer att det inte ser ut att vara några större rörelser inom den närmsta tiden. Detta givet att inget oväntat händer.

svenix gillar detta.
  3. nyx

nyx Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    775
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro
    PRA Spar sänker till 2,65% (-0,3) från den 6/3.

svenix och DroidJunkie gillar detta.
  4. svenix

Mottagna gillanden:
    8 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Min argumentation för att sparräntorna ev. skulle kunna gå upp några tiondelar är inte baserad direkt på det allmänna ränteläget utan mer en känsla av att bankerna nu har sänkt sparräntorna mer än vad styrräntan motiverar. Jag tror att bankerna helt enkelt har tagit chansen att tjäna några extra tiondelar nu under en period när räntorna varit i stark förändring och folk har tappat kontrollen på vad räntorna "borde" vara. Med tiden kommer nog sparkunderna att bli mer medvetna och välja bort banker med lägre ränta och konkurrensen om sparkunderna kan driva upp sparräntorna några tiondelar.

Logiskt sett borde det finnas utrymme för sparräntor uppåt 3,25% d.v.s. en procent över styrräntan. Kom ihåg att vi under tiden med nollränta och även negativ styrränta hade banker som gav en sparränta på uppåt en procent. Och tydligen tyckte att det var en lönsam affär. Bankerna är som de alltid har varit, de försöker sko sig i varje läge när de kan. I varje förändringsläge så försöker bankerna alltid att öka på skillnaden mellan in och utlåningsräntorna, räntegapet. Inte förrän kunderna klagar och börjar rösta med fötterna så gör de några förändringar som kan gynna kunderna.

Sale och Metalstorm gillar detta.
  5. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag kan inte förstå storbankernas kunder som fortsätter ha sina pengar på bankernas konton med knappt någon sparränta...

Idag är det mycket enkelt att flytta sparpengarna mellan banker, att man fortfarande är så bekväm och inte flyttar pengar till aktörer på marknaden med högre sparränta i större utsträckning är mycket märkligt...

Jag håller med, om inte många storbankskunder flyttar sina pengar till andra aktörer på marknaden och protestera den vägen kommer storbanker att tacka och ta emot pengar som de sedan lånar ut till hög ränta och trots vinster på uppemot 10 miljarder per kvartal så nöjer de sig inte med det utan höjer olika avgifter för grund tjänster som inte bör kosta en enda krona, skandal...

Metalstorm och svenix gillar detta.
  6. fraxion

Mottagna gillanden:
    829

MINA ENHETER

Jag skulle säga att det tvärtom blivit svårare att flytta pengar senaste åren. Innan pandemin kunde man med lätthet flytta 1 miljon kr mellan två högräntekonton ("studsa via en storbank"). Detta kunde man göra online, själv, utan några hinder eller frågor. Nu idag är dels onlineöverföringar/betalningar begränsade till ett mycket lägre belopp hos de flesta bankerna, min bank har 150 000 kr i veckan som gräns. Dessutom är det mycket oftare man får frågor och måste skicka in bevis på var pengarna kommer ifrån. Senast för två veckor sedan behövde jag svara på massa frågor när jag skulle betala in 40 000 kr i kvarskatt till skatteverket. De undrade bla vad syftet var med betalningen.

Detta gör att det tar tid och kraft och man (jag) drar sig för att flytta pengar mellan konton.

Sale och jerry84 gillar detta.
  7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 193

MINA ENHETER

om din bank ifrågasätter en överföring till skatteverket skulle jag omedelbart byta bank. den banken är ej seriös på en fläck

Sale gillar detta.
  8. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Helt rätt, det är inte klokt att man skall ifrågasätta överföring till just Skatteverket men det måste ha med att göra att du har haft flera transaktioner som deras övervakningssystem anser som märkliga...

Jag hade faktiskt också byt bank om de hade hela tiden ifrågasatt överföringar under 100 000kr...

Idag finns aktörer på marknaden som har max överföringsgränser men jag hade inte satt in mina pengar hos de och de här aktörerna vet du om deras krav redan innan du flyttar pengarna till, man måste läsa sig till det innan flytt...

Jag har inte varit i närheten av 1 mil överföring men det är jättestora summor så det har med ens säkerhet att göra så jag hade inte tagit illa upp om de hade ifrågasatt min transaktion.

Vi läser hela tiden att det ställs krav på bankens säkerhet och att många blir av med pengar från deras konto, på ett eller annat sätt för att tjuvar hittar nya vägar så banker måste hitta sätt att skydda sig för att inte bli återbetalningsskyldiga.

Banker har krav på sig att ifrågasätta konstiga transaktioner men det är överdrivet tycker jag också i många sammanhang, tänk dig att behöva deklarera för 5 000kr på Forex när man skall växla pengar.

Fler och fler kunder får sina konton också avstängda pg a olika orsaker men mycket pg a vägran att svara på bankens årliga frågor som de flesta har krav på idag.

Jag kan tycka att det är för jävligt att man ifrågasätts när man vet att det är mina pengar som jag har tjänat ihop men jag har själv sagt till många jag känner att om man inte svarar så finns det risk att man stängs av så man får skylla sig själv.

Jag anser att dagens flytt av pengar med Bank ID mellan olika banker är smidigt och enkelt, det går fort jämfört med för 30 år sedan fast man kan tycka att det skall inte ta mer än en minut innan pengarna kommer in på nästa bank men tänk att behöva fylla i blanketter och skicka in för att kunna flytta pengar, har hört att det skall finnas sådana aktörer kvar än idag, det skulle aldrig falla mig in att flytta sparpengarna till dessa...

9. fraxion

Mottagna gillanden:
    829

MINA ENHETER

10. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    NEJ, inte såååå lågt, nu har de sänkt 3 gånger på kort tid...
    Jag kan inte se det på Mina sidor, Brevlådan än...

11. nyx

nyx Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    775
    Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Fello
    Telefon:
    CMF 2 Pro
    Hoist gör om Sparkonto Flex till ett 3-månader löpande fasträntekonto med automatisk förlängning.
    Detta gäller från den 20/3.

Om man inte vill att det ska förlängas så ska det gå att markera det som inloggad, då ska pengarna istället betalas ut när nästa bindningstid löper ut. De kommer alltså inte att ha något rörligt konto kvar alls.

Sale, svenix och DroidJunkie gillar detta.
  12. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
  13. mm2

mm2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    ”Det finns enorma pengar att tjäna på att hålla många personers pengar ytterligare en dag på ett konto”

Finns ännu mer att tjäna om man gör det svårare för folk att flytta större summor fram och tillbaka från diverse sparkonton hos mindre aktörer. Till slut så kommer många avstå och nöja sig med att storbanken har 0,6% i ränta...

Sale gillar detta.
  14. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 179

MINA ENHETER

Någon som har tips på ersättare till Morrow? Vad har ni bytt till?

15. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    162
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Moank är väl bland de bästa nu? Men det är nog bara att inse att sparräntorna inte kommer tangera 4% längre, kanske är bättre att söka sig till andra alternativ..?

16. Sale

Sale Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    353
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Hoist Sparkonto Fast 3 månader 3,15 %.

17. nDre

nDre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    896

MINA ENHETER

Jag flyttade pengarna in till Lysa. 90 aktier 10 fonder. Obs det är inget rådgivning från min sida. Det är mycket risk med aktier.

18. bras_7

bras_7 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello /Tele 2
    Telefon:
    Realme 8 5G
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus WiFi+LTE Editi
    Rocker banken har 4,50 % upp till 50 k och 3,80% ränta över 50 k

Nudeln, nDre och jerry84 gillar detta.
  19. svenix

Mottagna gillanden:
    8 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Upptäckte Nordiska häromdagen som f.n. ger 2,75% rörligt (Nordiska FLEX GRÖN) och 3,05% på 3 mån (Nordiska FIX 3 mån).

Spara till marknadsledande ränta hos Nordiska

Sale och Aniquibobo gillar detta.
  20. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    162
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Det är inget dumt förslag. Premium kostar 99 kronor/månad, vilket ger 1188 kronor på ett år. Men har man miljonen på kontot får man nästan 1% extra sparränta jämfört med andra alternativ med insättningsgaranti. 1% ger 10000 kronor, skattar vi bort 30% så har vi 7000 kronor kvar på vilket vi får ta bort 1188 kronor. Och då har vi fått ett otroligt resebetalkort utan uttags- och valutväxlingsavgifter samt (minst) 0,5% cashback + reseförsäkring.

Är det någon som har Premium som kan skärmdumpa hur det sparkontot ser ut? Kommer de "snart" justera räntan så att förtjänsten av de knappt 6000 kronorna är borta? Är Rocker att lita på?