Fråga: Spel-PC från 2020 uppgradera i samband med service?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Salvion, 4 jul 2024.

1. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 431
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det borde gå bra om du aktiverar UEFI och Secure Boot i BIOS och sedan kör Win11 installationen från ett USB-minne som du skapat med hjälp av Media Creation Tool från Microsoft sidan.
    Lycka till! :)

Salvion gillar detta.
  2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    253
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    [Ibland tar en tråd fart när man "tittar bort". :)] Inga problem, kan förstå frustration. Tanken med att köra den modulen i Windows var för att du skulle få en snabb koll på just TPM (utan att behöva ladda ned något eller kliva ut i UEFI/BIOS; jag brukar göra en poäng av att använda de verktyg som redan finns i ett OS (när jag hjälper någon), det är inte alla som kan eller vill ladda ned något; detta inte sagt som en pik om det program du sedan rekommenderades och använde, det gav god överblick).

Ser inte att någon plockat upp just den biten om TPM, men det säger till dig att TPM är aktivt, vilket behövs, och var en fråga du fått vid den tidpunkten, och att versionen är 2.0 (krav för Windows 11, men kanske inte så lätt att veta). (Detta bekräftades även av det andra programmet.)

Ser att du inte kör med UEFI & GPT, och där har du orsaken (tror jag valde det med start i Win7 även om inte krav). Microsoft har UEFI som krav för Win11. Så din tidigare känsla är korrekt.

Från en av alla dessa som tillhandahåller diverse verktyg, men som sammanfattar det bra:
    "Does UEFI use GPT or MBR?
    The boot mode we mentioned refers to how the firmware on the motherboard finds the boot program after the power-on self-test. There is the Legacy mode (BIOS + MBR) and UEFI mode (UEFI + GPT). UEFI needs an EFI driver which only can be created on a GPT disk. Since GPT boots the system in a different way than MBR, if you use the traditional system installation method can cause a ‘Cannot be installed to this disk’ error.

• BIOS+GPT: BIOS can use a GPT partition table hard disk as a data disk, but the system must be 64-bit.
    • UEFI+MBR: You can set UEFI to Legacy mode (legacy mode) to support traditional MBR boot. But this can’t be applied in Windows 11."

Det finns även mer info som förklarar specifikt (vad Microsoft kanske inte förklarar) från liknande sidor av tillverkare av diverse verktyg för konvertering av diskar. Du behöver inte använda dessa verktyg. Beroende på situation, hur du väljer att göra, tex ren installation (det @jnsson@jnsson kallade direkt?) osv. Windows 11 Partition Scheme: MBR or GPT?

Fick intrycket att du redan hade tillgång till bootbart installationsmedia för Win11, att du försökt tidigare, det kanske avsåg nuvarande version, men ja det ska nog gå att ladda ned och förbereda på USB. Du ska inte behöva installera om OS 1-2 ggr per år.

Salvion gillar detta.
  3. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 194
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    NU är det dax att ta tjuren vid hornen...se om jag fattar instruktionerna och får igång den efter....:eek:
    *ångest* o_O

Tack för alla förslag och förklaringar framför allt!

chraist och Buzz gillar detta.
  4. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 194
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hey im back! ;)

Då kan jag säga att det blev till och med besvärligare än jag fruktat...

tl:dr
    Det är fixat med W11 installation så nu får tiden utvisa om det funkar bra.

Den långa...sagan

Först kommer jag inte in i Bios...
    Del, F2 eller F10 fungerar inte, spamtrycker NOPE, håller intryckt NOPE, googlar på nätet NOPE
    Vissa säger att datorn bootar för snabbt och har en massa förklaringar som jag antingen inte förstår eller törs testa, till slut provar jag att reset Cmos batteriet och DÅ kommer jag in enkelt o_O

Ställer in UEFI istället6 för Legacy funkar bra som ni gav mig rådet.

Bootar om med usb

När jag kommer till att välja enhet (heter det så?) att installera på börjar jag med att formatera och det funkar men sedan går det inte att installera, bla bla bla "det går inte att installera windows pga disken är MBR partitions tabell och måste vara GPT"

Och att surfa fram instruktionen på mobil går sådär så jag ringer Inet.
    Nu tar vi oss in via commando tolken och gör en massa som jag bara följer instruktioner och hamnar i NTFS-nånting..NOPE
    Gör om ovan men nu med GPT och då funkar det.

Och vips har jag W11 på burken..PHEW! :):P

(jag hoppade ändå över vissa saker som strulade men ovan är grovt vad som hände)

Så ni som orkade förklara och komma med tips, tack som fan! lite vardagshjältar är ni! :-*

Förbaskat nice av Inet att hjälpa mig med en 4 år gammal burk också, precis så tålmodiga som ni är!

Nu vill jag köra Once Human men orkar inte...Godnatt! :cool:

milky81, chraist, svenix och 3 andra gillar detta.