Spel som verkligen utnyttjar kraften i Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Sveakungen, 3 sept 2010.

1. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Ditt sätt att argumentera är väldigt lustigt. Alla dina argument kan vändas åt andra hållet hur lätt som helst:

Kompatibilitet vad beträffar upplösning är något som Apple mer låsta system gör mycket bra. Däremot har det också en extremt hämmande effekt på utvecklingen av hårdvara samt standarder.

• Apple kan inte ändra bildföhållandet på framtida telefoner utan att tappa kompatibilitet.
    • Apple kan inte öka upplösningen utan att tappa kompatibilitet, och om de gör det så bör det ske med en heltalsfaktor i X- och Y-led för att undvika ful omskalning av gamla appar.
    • Apple kan inte ändra storleken på skärmen utan att användare med olika telefoner upplever appen som annorlunda (knappstorlek etc).

Förövrigt så har Apple redan tagit ett steg i "fel" riktning genom att ändra upplösningen på skärmen. Iofs med en faktor på 4, för att möjliggöra "jämn" skalning. Dock innebär detta ofrånkompligen att personer som inhandlat en tidigare modell av iPhone (bara för någon månad sedan kanske) inte kan räkna med att alla appar anpassade för den högre upplösningen också fungerar helt optimalt i generation 3 eller tidigare.

Saken är i alla fall den at Skruven, återigen, inte kan se förbi bristerna i Apple. Utgångspunkten för Skruven är att Apple i princip är mer eller mindre ofelbara...
    Om Apple inte hade ökat upplösningen på iPhone 4 så vågar i alla fall jag sätta en slant på att Skruven skulle ha argumenterat för att det var det optimala draget. Likaså om Apple hade gjort någon annan förändring, exempelvis ökat skärmens storlek eller något annat.

Det finns för och nackdelar med allt! Man behöver däremot inte regga sig i "motståndarnas" forum bara för att hacka ner på dem och kapa deras trådar... Störtlöjligt!

Last edited: 5 sept 2010
  2. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag vill inte vara en fanboy som bara sprider rykten, därför frågade jag.

Håller med om att det kan bli tröttsamt, men här fanns det en som kunde svara med källa och allt istället för att bara tjafsa (all heder till skruven :) ). Därför frågade jag här.

Tycker vi kan lägga ner denna diskussionen nu, för det sabbar bara tråden ännu mer. Om det är okej för dig? ;)

Sedan får någon vänlig moderat gärna rensa bort mina inlägg här så folk hittar sina spel utan att behöva plöja igenom massa strunt. :)

3. bibliotekarien

bibliotekarien Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan vi inte hålla oss till ämnet istället för att jämföra med iPhone? <3

4. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Så jag kan byta dialer i iphone? Kontaktlista? Sms hanterare? App-launcher? Låsskärm? Kalender? Tangentbordet? Kan jag ens byta ordning på mina program i app-listan? Kan en app dela data med en annan app?

Jag är inte så hemma på iPhone men jag vet att när det gäller vad en app kan göra, fullständigt krossar android iPhone. Kolla upp Tasker för android, det är (enligt vad jag hört av de som programmerar för iphone) omöjligt att göra en sådan flexibel app för iphone.

Så sitt du med dina "snygga" iPhone-appar så sitter jag med mina som har äkta smartphone-funktionalitet.

Tids nog kommer spelen för android vara på nivå med de för iphone. Jag har inte bråttom.

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

5. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Den dagen android ger lika bra användarupplevelse som iphone och lika bra och många appar som iphone köper jag en sån.

Vem har sagt att jag ska ha min iphone 4 i tre år till?

Just nu har iphone flest appar därför köpte jag en iphone 4.

Om jag ska svara på det andra du skrev så säger jag så här:
    Varför vill man byta tangentbord till ett som är mindre träffsäkert, som kraschar, en ny dialer som också är sämre än den inbyggda.
    Varför vill man byta till en annan låsskärm som inte låser telefonen helt och hållet? Byter man låsskärm drar det alltså mer batteri än den inbyggda.

Alla appar som tränger in på systemet för mycket drar nästan alltid mycket mer batteri och är mindre stabilt än det inbyggda. Så varför vill man byta utseénde? När man haft en mobil i några månader kommer man tröttna på det inbyggda utseéndet. När man bytt till det nya utseéndet tycker man det är kul i nån vecka, men efter ett tag märker man att det är mer instabilt än original.

Jag vet vad jag pratar om då jag är föredetta androidanvändare.

6. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Visst... *Slutar mata trollet*

7. underbrallan

underbrallan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Att ni bara orkar hålla på..............

8. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jo, det är rätt konstigt faktiskt...

9. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    har ni testat psxdroid? Det finns ju en hel del rätt tunga 3d-spel till playstation 2 att leka med. Och räcker inte det finns ju fler emulatorer som enligt uppgift snurrar på grymt bra på så bra hårdvara som sgs

10. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

En emulator kommer dock aldrig att kunna visa vad en SGS klarar av på RIKTIGT... Emulatorn måste ju översätta det som inte skrivits för Android och det skapar alltid overhead...
    Däremot så kan man ju göra spel som funkar bra med äldre hårdvara, men ännu bättre ju fetare GPU/CPU man har! (just nu kanske det inte är värt extra tiden, men ju fler som skaffar telefoner med modernare hårdvara ju större vits att utveckla för dem!)

11. Sveakungen

Sveakungen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Låt oss sluta diskutera iphone spel här.. handlar om vad just Galaxy S kan som ju är det kraftfullaste mobil någonsin! Och vad den kan åstakomma för ett spel, kombinerat med en sådan gudomlig skärm..

12. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det är kul att du tror att bara för att galaxy s har bra hårdvara tror du att många spel kommer bli jättehäftiga. Problemet är att i dagsläget har knappt nått spel anpassats för det den på riktigt klarar av. För att det ska komma ett antal bra spel till market för sgs måste det komma ett antal mobiler som håller ungefär samma klass. Då börjar utvecklarna öppna ögonen för dom plattformarna.

13. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Iphone är inte bäst på allt. Finns som sagt för och nackdelar med båda systemen och användarupplevelse är en inviduell grej inte en universal.

Själv väntar jag på min Iphone 4 och ser fram emot det men det betyder inte att jag tycker Android är skit, tvärtom var jag väldigt nära att köpa en SGS eller Desire men det föll på att mitt användarmönster passar bättre för Iphone.

14. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Varför inte ska en "Iphone vs Android" tråd där alla iphones fanboys kan hålla till och de som orkar kan då käfta emot :)

Men nu borde den här tråden bli back2topic

15. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det finns.

16. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som tur är saknar inte utvecklare totalt analytisk förmåga som du förefaller göra. Det tar tid att utveckla ett grafiskt krävande spel, och att SGS hårdvarumässigt ligger några månader före konkurrensen är inget större problem. Det behövs bara en modell med senaste grafikchippet för att det skall gå att påbörja utvecklingen. SGX540 kommer med säkerhet dyka upp inom den närmaste framtiden i ett flertal modeller och man behöver självfallet inte vänta på att alla hinner lanseras innan man påbörjar utveckling.

Möjligen kommer man hålla ner exempelvis antalet polygoner för att kunna köra spelen även på den förhållandevis undermåliga iPhone 4 med SGX535. Men det finns många aspekter man kan anpassa efter vilken telefon spelet körs på.

17. Tilde

Tilde Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Fan jag har ju blockat trollet men det verkar inte fungera vid citat... :mad:

18. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Om det bara behövs en modell med det senaste grafikchippet borde det väll kommit något spel till market som utnyttjar sgs grafikkort? Nu har det gått tre månader sen den släpptes och dom spel med bäst grafik på market är anpassade för nexus och desires grafikkort. Inte ett enda spel är utvecklat just till sgs grafikkort.

Iphone 4 släpptes för tre månader sen och redan har massor av nya spel kommit ut som stödjer det nya gyrot, och även många uppdateringar till gamla apps som stödjer den nya skärmen.

Sgs har kapacitet att bli en bra spelmaskin, tyvärr bromsas utvecklingen radikalt då inga appar stödjer den på fullt allvar.

Varför köpa en ny telefon med ett jättebra grafikkort då inga appar hinner stödja den förens om ca. 4-5 månader?

19. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Man utvecklar inte spel specifikt till ett enstaka grafikkort, och för annat än mycket enkla spel tar det mer än tre månader att koda ett spel från grunden.

Att lägga till en ny input-metod eller öka upplösningen kräver däremot inte mycket tid. Finns det spel med 3d-motorer specifikt utvecklade för iPhone 4 ännu? Som inte 3GS klarar att köra?

Vill man ha maximal framerate och kunna köra med exempelvis hög AA så har man redan idag glädje av ett bra grafikkort.

Själv ser jag dock inte jättebehov av en massa spel med värstinggrafik på min telefon. Bra mobilspel är i mitt tycke oftast rätt enkla, och vill jag köra bra 3d spel kör jag på min stationära. En bra GPU är dock fördelaktigt även till att exempelvis kolla film. Men det är själfallet trevligt att veta att telefonen kommer klara de spel som släpps ett par år in framtiden också om man vill flasha med balla 3d spel.

20. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ja det finns spel/appar som är kompatibla för att köras på Iphone 4 som inte 3gs klarar av. Tycker inte heller det är det absolut viktigaste men det skadar ju inte heller. Dock känns det som de är lättare att utveckla bra spel under längre period till en enda telefon med samma operativsystem från samma tillverkare år efter år, än att ha väldigt många olika telefoner från olika tillverkare som oftare kommer ut med nya modeller.