Spel som verkligen utnyttjar kraften i Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Sveakungen, 3 sept 2010.

1. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det jag syftade på var inte spel där man helt enkelt anpassat kontrollsystemet för att använda gyro eller ökat upplösningen.
    Har inte iPhone samma GPU som 3GS förresten?
    Så det lär knappast komma spel med grafik som kräver en iPhone 4 prestandamässigt.

Skruvens argument verkar kunna summeras att det är bättre att satsa på en platform med föråldrad hårdvara för att det är få spel som verkligen kräver senaste hårdvaran. Det ligger en viss sanning i det, men knappast om den föråldrade hårdvaran är dyrare.

2. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Nej Iphone 4 har bättre prestanda än 3Gsen, dock inte lika stor skillnad som 3G/3Gsen.
    Iphone 4 har ju fått lite kritik för att den är till stora delar lik 3Gsen och det håller jag med om.

Men jag tycker inte det viktigaste är att ha det senaste och värsta grafikkortet, med bästa benchmarkresultatet om det ändå inte resulterar i någon rolig produkt. Som sagt innan så utvecklas få(inga?) spel till SGS som är lättåtkomliga i Sverige också bla för Androidmarket i Sverige än sålänge inte tillåter betal-apps.

Körde Asphalt 5 på SGS häromdagen och det va riktigt najs, men till Iphone finns det hur mkt bra spel somhelst anpassade till just min telefon, som visst kanske inte har senaste grafikkortet eller bästa benchmarkresultatet men eftersom det är optimerat för min telefon blir upplevelsen väldigt bra.

Sen är en tråkig grej med Iphone att kvaliten på filmerna i youtube appen är ganska dålig.

3. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är samma GPU i 3GS och iPhone 4, SGX535.
    Så det är lär vara marginell skillnad att tala om då det gäller spelprestanda.

4. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det där citatet borde avsluta hela tråden. Ni kan väll inte mena att det är bättre för utvecklarna att det kommer 50 olika modeller varje år som betyder att spelen helst ska anpassas till var och varannan modell för att få bästa kapacitet på just min telefon av dom 50.

Köper jag en iphone 4 vet jag att alla spel har utnyttjat precis all kraft just den klarar av.

Varför är det kul att flasha med olika benchmarktest? Det är roligast att visa vad den klarar av i praktiken.

5. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Dock är det ju inte sant att det är samma modell och operativsystem år efter år med iPhone. Utvecklar man för iOS varierar fortfarande prestanda och det finns ett antal olika upplösningar. Det är inte en konsol som får en ny generation max var femte år.

Måste man se till att en applikation kan klara av olika upplösningar spelar det ingen roll om det finns tre eller tio olika upplösningar på en platform eftersom man inte kodar en version för varje upplösning, utan gör så att applikationen kan anpassa sig från minimum till maximum.
    Och om man måste ta hänsyn till modeller med mellan 412Mhz och 1GHz CPU spelar det ingen roll om det finns tre eller tio olika varianter däremellan.
    Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av utveckling eftersom du verkar tro att man måste anpassa till varje enskild modell.

Det ni pratar om var till viss del sant tidigare, men i år har det förändrats och iOS är nu tillräckligt fragmenterat för att utvecklare måste ta hänsyn till olika enheter, precis som på alla andra plattformar utom konsoler.

6. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Med den logiken är alltså Apple ledande även på datorspelsmarknaden... Och alla de snyggaste spelen kommer till OSX. Datorägare med Windows får nöja sig med halvdana portningar...

Känns som att mitt inlägg innehåller vissa mindre fel....?

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

7. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nu tänker du för avancerat här. Om en utvecklare släpper en ny app bara för iphone skärm dvs. 960*640 så är det helt proportionerligt med den förra upplösningen 480*320. Det betyder att man inte måste göra två olika upplösningar för varje app. Gör man en app i 960*640 skalas den ned exakt i 480*320 utan nån extra kodning.

Varje år kommer det massor av modeller med processorer från 300 megahertz till 1 ghz till android.
    Den första iphone hade en processor på 412Mhz. Men nu säljs ju bara iphone 4. Vilket gör att den största andelen användare kör en iphone 4.
    När den mesta andelen kör iphone 4 behöver inte ett spel kunna spelas på första iphone då den också enligt apple är out-to-date.
    Om ett spel bara kan spelas på iphone 4 tycker apple det är bra för då finns det ännu ett skäl till att köpa den nyaste och inte behålla den gamla.

Nej, nej. Apple har massor av olika macar som kommer i nya uppdateringar varje halvår. Iphone är en modell som kommer i ny upplaga en gång om året.

8. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Så du menar att alla gamla iphone 2/3/3gs har hamnat på tippen? Vilken värld lever du i? Jag har väldigt svårt att tro att iPhone4 är den dominerande modellen av iphone idag.

Det har sålts typ 50 miljoner iphone 3/3gs... Det vore mycket konstigt om alla de telefonerna blev skrotade för att det kommer en ny modell...

9. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det är Apples A4 processor, samma som i Ipad och om jag inte missminner mig helt har även SGSen en A4 processor (men ett mkt kraftigare grafikkort).

I vilket fall somhelst har Iphone 4 snabbare klockhastighet än 3Gsen, Apple själva påstår att den ligger på 1 Ghz men enligt experter och andra bedömare ligger den i praktiken på ca 850 Mhz.

Har du ett flertal olika mobiltelefoner tex Acer, HTC, SonyEricsson, Samsung, Huaweii och LG osv finns det många olika sätt att optimera och bygga de telefonerna på, de kommer alla skilja sig både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt vilket självklart inte blir lika enkelt att optimera ett spel för en sån "lös" plattform, då det även kräver mera tid och arbete. Jämför man utbudet av bra spel så ser man ganska fort att det är en av Apples absoluta fördelar fortfarande, vilket iaf fick mig att välja Äpple denna gång.

Kollar du på Iphone 3G och Iphone 4 är allting byggt efter en och samma röda linje hela tiden, det är egentligen relativt små förändringar som skett mellan de generationerna och allting kommer hela tiden från en och samma tillverkare. Att Iphone anses vara den "bästa" speltelefonen är bla pga det och även att det är lite mera lönsammt för utvecklarna att programmera spel till Iphone pga Apple pröjsar ganska bra så att dem kan livnära sig på det.

Hoppas jag inte låter som en äcklig fanboy nu, äger inte en enda Apple produkt utan är i väntan på min Iphone 4 som dyker upp i månaden någon gång :)

10. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Man når ur till 60 miljoner telefoner med ett iphone-spel (3g/3gs/4)... Det är enda anledningen till att iPhone har många spel.

Så småningom finns det minst lika många androidlurar med motsvarande kapacitet och då kommer även vi få vara med.

11. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu finns ju även iPad, så vill du stödja samtliga iDevices har du tre olika upplösningar. Visst kan man skala upp eller lägga till kanter för att passa in appar, men det skulle man kunna göra på Android också om man tycker det är en optimal lösning.

Jag vet inte om du någonsin spelat spel på en PC, men då kanske du har sett att man kan välja på en uppsjö av upplösningar. Det är inte separata versioner av spelet du laddar in beroende på upplösning, utan spelet är kodat att klara av att köra olika upplösningar. Det är inget unikt krav för Android att kunna hantera det, och det har inte visat sig vara ett stort problem på PC.

När den största andelen kör iPhone 4 kommer iPhone 5 att ha släppts.
    Man kan förvisso strunta i att stödja iPhone 2G...precis som man kan strunta i att stödja Android telefoner med 300MHz CPU. Det finns en tillräckligt stor marknad med högspecificerade telefoner för att det skall vara intressant att utveckla för dem. Återigen är det inte mer problem än vad det är på PC. Man sätter helt enkelt en minimium spec som krävs för att köra ett spel.

Exempelvis många av Gamelofts spel fungerar endast på vissa telefoner.
    Vill du spela Asphalt är de enda telefonerna tillgängliga i Sverige som kan göra det SGS, Desire och X10. De utgör dock tillsammans rätt stor del av Android-användare.

12. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

A4 är ett chip som integrerar CPU och GPU. Både 3GS och iP4 har en Cortex A8 CPU och SGX535 GPU. CPU på 3GS är klockad till 600 MHZ och på iP4 påstås den vara på 800MHz, precis som du säger.

Poängen är att den marginella prestandaskillnaden knappast kommer leda till en ny generation av spel, utan spel kommer utvecklas så att de klarar att köras även på en 3GS, bortsett från spel som kräver gyro. Eller har du några exempel på motsatsen?

Så problematiken är densamma med iPhone som skruven påstår att det är med SGS. Det kommer inte komma spel som utnyttjar den extra CPU kraft som iP4 har eftersom det inte kommer vara värt det för att utesluta en såpass stor del av marknaden som 3GS fortfarande utgör.

13. uppsalapojk

uppsalapojk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här tänkte jag att man skulle få tips på spel som kräver lite mer av SGS, istället för ännu en lång diskution om iPhone vs SGS.

Har alla krävande spel redan nämnts? Finns det verkligen inget mer på Android market? Någon som har snickrat ihop ett eget? Kanske bara ett litet grafik-demo?

14. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det finns inga SGS-skrytgrejer annat än i siffror tyvärr. Skulle vara kul med nått som går i sirap på allt utom vår telefon. :)

15. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tycker inte någon heller hävdat att det ska komma ut en helt ny generation av spel utan det kommer fortsätta i ungefär samma takt, också beroende vilka företag som intresserar sig för att utveckla spel till de olika plattformerna.

Självklart kommer det fortsätta komma appar/spel som är specifika för 3Gsen, eftersom väldigt många fortfarande använder den, antagligen är det flera användare till 3Gsen än Iphone 4 vilket känns bra eftersom det känns mer framtidssäkrat då man vet att Iphone 4 kommer förhoppningsvis fortsätta prioriteras även när 5an kommer ut.

Håller med dig att det verkar inte vara några enorma skillnader prestanda mässigt mellan 3Gsen och Iphone 4 men den är märkbar och jag har märkt skillnader i spelen jag spelat, bättre grafik, känsligare gyro och snabbare rörelsehantering. Sen om de valt att integrera den lite snabbare processorn eller ej vet jag inte, men jag vet att grafiken är bättre, gyrot är bättre, flyter smidigare osv och det är det viktigaste för mig. Användarupplevelsen inte den tekniska specifikationen.

16. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Inte så länge det bara finns betalapps i ett fåtal länder...

17. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Trots det.

18. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Utveckla hur android ska kunna gå om iphone på appbranschen när iphone har betalapps till nästan alla länder (vilket innebär mer betalt till utvecklare). På en iphone behöver man göra en app i en enda upplösning dvs 960*640 och inte i olika, vilket betyder att det tar kortare tid att göra en applikation.

Varför skulle jag utveckla till android då man tio gånger lättare kan piratkopiera appar på en sån?

19. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Vem har sagt nått om det där? Även om det också är samma nonsens du kommit med tidigare.

Som utvecklare tänker man säkert "jobbigt, jag skiter i att koda för det OSet, skulle ändå bara potentiellt kunna sälja några miljoner kopior till av min app, vad ska jag göra med några miljoner kronor till, helt värdelöst."

20. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Varför kan inte applefanboyen hålla sin till Apples fanforum. Tröttsamt att läsa samma s**t om o om igen..