Nähä, ingen av de tre jag nämnde passade mig. Slutade med att jag laddade ner och testade ett stort antal appar, typ 10 stycken. Två jag gillade som dock inte räckte hela vägen fram:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.smsrobot.callrecorder (Callx)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.record.my.call (Record My Call)
Namnen inom parentes är vad appen heter i applistan på telefonen, tyvärr hänger det inte helt samman med dess namn på Google Play. Jobbig företeelse att utvecklare tycks döpa appar till olika saker.... Kanske för att förbättra sökresultaten eller nått.
Det var ett svårt arbete att hitta en perfekt app. Alltid nånting som saknades eller kändes fel. Den jag valde till sist:
All Call Recorder -
https://play.google.com/store/apps/details?id=androidlab.allcall
Betalade 10 kr för att bli av med reklamen i appen. Det är en väldigt lätt app med få inställningsmöjligheter. Kan välja att den ska radera en inspelning automatiskt efter t.ex. en vecka, och kan välja att den ska spara filerna i fillagringen istället för internt i appen. Något annat går typ inte att göra, men det passar mig fint. Då den inte stödjer molntjänster, fick lösningen bli att helt enkelt lägga in den mapp som innehåller inspelningar i en tjänst jag redan använder - Foldersync - som säkerhetskopierar filerna till Google Drive. Så sker varje natt kl 05 (mitt val). Efter en vecka när de tas bort lokalt kommer de tas bort även i Google Drive följande natt, men finnas kvar i Drives papperskorg tills jag tömmer den. Perfekt.
Eftersom min Nexus 5X inte stödjer inspelning av den andra partens röst i ett samtal, såvida inte högtalaren slås på, så duger detta light-upplägg bra för mig. Förväntar mig inte att vilja spara så speciellt många inspelningar för alltid, de flesta kommer inte innehålla något viktigt eftersom bara jag själv hörs, men nu har jag de kvar under en begränsad period och kan välja att flytta viktiga inspelningar till en annan mapp.
Allt väl så långt....... men så såg jag att utvecklaren var en
rysk utvecklare. Många har som princip att undvika
kinesiska appar eftersom de stjäl data och skickar till obskyra kinesiska servrar. Finns det liknande farhågor med ryska appar? Den har goda recensioner och många användare, vilket talar till appens fördel. Till behörigheterna listas:
---
Version 1.49 can access:
In-app purchases
Contacts
Phone
- reroute outgoing calls
- read phone status and identity
Photos/Media/Files
- read the contents of your USB storage
- modify or delete the contents of your USB storage
Storage
- read the contents of your USB storage
- modify or delete the contents of your USB storage
Microphone
Device ID & call information
- read phone status and identity
Other
- receive data from Internet
- view network connections
- full network access
- prevent device from sleeping
---
Innebär det fetmarkerade att den kan skicka vad den vill till internet? Finns det någon rimlig anledning till att appen har det, med tanke på att den inte laddar upp inspelningarna nånstans? Till exempel finns en knapp för att dölja reklam, då man skickas till Google Play och får betala tio kronor, det kanske kräver att appen har internetåtkomst? (Eller så är det reklamen i sig som kräver internet, kom jag på nu...).
Utvecklarens blogg, där det sägs att data inte skickas någonstans utan att filerna endast finns lokalt:
http://v-android.blogspot.se/2010/12/allcallrecorder.html
Vad tror ni, kan jag känna mig säker?
Skvalex var dyr, 100 kr, men det kanske den är värd om du har större användning för inspelningarna än vad jag har i realiteten (se ovan, att de flesta inspelningarna bara kommer innehålla min egen röst, vilket dock kan ha ett värde ändå enligt min mening).
Tråden är över 600 sidor lång, jag läste två av de sista sidorna. Är det något som nämns där om varför appen är benämnd som den är på Play Store, "Unreleased" och så vidare och varför den försvann från Play Store så får du gärna skriva det här. Det vore snällt.
Click to expand...