Fråga: Spela in samtal

Discussion in 'Applikationer' started by inact_0025, Jan 19, 2017.

1. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    16 GB, 22.000 filer.

Användbarheten är i praktiken minimal. Största fördelen är väl att det ger sinnesro! Vetskapen om att jag har "bevis"

Dock har jag använt mig av flera år gamla inspelningar ett par gånger. En gång i en jobbrelaterad tvist som slutade i Tingsrätten. Min inspelning var avgörande.
    I närtid använder jag det istället för papper och penna. Typ frugans önskemål om diverse matvaror på hemvägen :)

Jag har ett tydligt arkiv så det är lätt att söka fram ett specifikt samtal. Självklart kan jag radera i princip allt. Ja, varför spara överhuvudtaget?

Sparar gör jag för att jag kan. Jag raderar inget för jag har inget utrymmesbrist. Jag gallrar heller inte bort oviktiga samtal för jag orkar inte lägga tid och engagemang på det!

Nicole likes this.
  2. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Just detta att minnas under samtalet, när man inte har papper och penna, är kanon! SÅ skönt att kunna gå tillbaka och lyssna ヅ

Och, igen, skvalex är bäst ヅ

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Gillar ditt svar, förstår poängen. Jag sparar massor av foton i Google Photos som jag egentligen skulle kunna slänga (screenshots m.m), och min motivering är just att "jag orkar inte lägga tid och engagemang" på att gallra, att det är kul att ha ett arkiv om jag någon gång vill hitta tillbaka till något jag har läst om, och att utrymmet alltså är obegränsat. Min invändning mot just telefonsamtal är väl att det är aningen mer integritetskränkande att ha sparat, därför känns det bättre om inspelningarna tas bort efter en tid. Om man nu skulle bli misstänkt för ett brott och polisen tömmer ens digitala filer, eller om Google hackas eller ens konto utsätts för ett intrång, så hade man nog ångrat existensen av ett sådant arkiv om materialet får spridning - även om man inte har något att dölja egentligen. Din metod blev ändå lite lockande, och kanske att jag någon gång i framtiden börjar göra som dig (om jag skaffar en telefon som hanterar inspelning även av mottagarens röst... märkte för övrigt att min Nexus 5X faktiskt spelar in mottagarens röst om jag använder öronsnäcka, det förvånade mig).

Du som använder Google Drive, betalar du alltså pengar för extra utrymme?

En sak jag ångar är att jag bara sparat mina sms från 2014 och framåt.
    Du som var tidigt ute med Skvalex, har du dina sms sparade från den tiden också tro? :)

Last edited: Dec 22, 2017
  4. goateye01

goateye01 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Jo, jag betalar för 1TB
    Sms-arkivet är komplett sedan 2010. Sporadiskt innan dess. BackupToGmail sköter den biten utan att man behöver fundera. Både SMS, MMS och samtalslistor. Allt bara ligger tyst å fint under egna rubriker i Gmail - fullt sökbart när man än vill!

5. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Önskar att jag hade haft den framförhållningen du haft (eller vad man ska kalla det), alltså att du var tidigt ute med att installera sådana tjänster. Det var först när jag blev bestulen på en telefon som jag insåg värdet av fullständig backup av innehållet på telefonen - det hände 2012 och jag förlorade en del saker då. Skulle jag förlora min telefon idag skulle inte ett dugg av innehållet vara borta, bara materiella värdet av telefonen.