Fråga: "Splitterskydd"?

Discussion in 'Xperia Z1 - Allmänt' started by _Samuel_, Sep 10, 2013.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jag tyckte den tryckte på punkt ganska ofta och när jag tog bort den layouten så hände inget annat så det var nog mig.
    Men ibland spökar det, senast tidigare idag. Sker inte så ofta och inte hela tiden.
    Så det sker kan det lika gärna vara en bugg eller skräp oberoende om man har skyddet kvar.

Har man dock skyddet kvar kanske den lilla tjockleken av skyddet gör så att touchen inte är lika känslig, dvs mer känslig för skräp när man tagit bort den. Tills någon med konstruktionsmässig kunskap bidrar med info så vågar jag anta att det inte skiljer så mycket.

Sent from my C6903 using Tapatalk

2. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan man ta bort det och applicera nya skyddet direkt på eller måste man rengöra skärmen först med tanke på limrester?

Tror dock jag chansar och kör glasskyddet rätt över splitterskyddet. Blir det dåligt tar jag bort splitterskyddet och köper ett nytt glasskydd.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jag hade nog rengjort skärmen efter du tagit bort skyddet. Det finns några rester. Vettekatten vad det är men vi kan väl säga limrester, vet inte om resterna har en chans att spöka till appliceringen av skyddet.

4. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej men med vad? Vill inte att skärmen ska börja spöka typ som när det är vattendroppar på den. Någon som testat att dra glasskydd rakt på splitterskyddet? Vill ha skönare känsla i touchen för har polerat en del av skärmen för att få bort en repa och då har känslan blivit dålig. Men vill helst inte ta av splitterskyddet.

5. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag tog sådant spray man rengör glasögon med. Funkade riktigt bra. Lär funka med typ lite diskmedel på en fuktig trasa också. Sen bara efter torka med fuktig trasa utan diskmedel.

Vill du ha en skönare känsla i touchen så ska du ta bort splitterskyddet.

Fattar inte varför du tänker sätta på skärmskydd på splitterskyddet? Är ju som att använda två kondomer. Dra väck splitterskyddet och kör utan helt. Skärmen håller sig bra mot repor. Jag har inte en tillstymmelse till repa eller något efter jag använt utan skydd ett tag nu.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Kört utan något lite längre än Echoes och jag har för mig att jag har noterat en mikrorepa i speciellt ljus. Försöker se något på skärmen nu och kan inte alls se någon mikrorepa. Glaset tål sjukt mycket mer än splitterskyddet.

7. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Sånt där möbelpolish i sprayflaska kan göra underverk med ett smårepigt displayglas, både med och utan splitterskydd. Spraya på och polera med en torr tygtrasa bara. Jag har använt metoden på allt från MC-hjälmsvisir till glasögon och mobiltelefondisplayer. Det fungerar även på repiga CD-skivor. Vaxet fyller igen smårepor så att de nästan blir osynliga.

Marooned likes this.
  8. Kessler

Kessler Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Drog över glasskyddet från nilkin rätt på splitterskyddet. Funkar bra. Förutom att det blev fel när jag applicerade det så ligger massa damm under men går ju att tvätta och göra om. Betydligt skönare känsla än på splitterskyddet som sitter original.

9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Satt på ett skärmskydd över splitterskyddet på min Z1C, inga som helst problem.

Skickat från Tapatalk

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Ett hett tips, kanske fel forum. När du vill applicera ett skärmskydd så gör det i badrummet. Men ha igång duschen på hög temperatur så det blir immigt. Fixar biffen mot damm.

DjSweetBazz likes this.
  11. Marooned

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Ångrar att jag tog bort mitt skydd nu efter ha kört utan ett tag.

Skärmen är så jävla känslig för avtryck vilket gör att den skriver lite hur den vill osv.

Varit i kontakt med supporten och föeklarade problemet. Dom sa gör en återställning. Blev lite bättre först men lika illa igen. Måste torka av skärmen någon gång per dag för att den blir helt knäpp.

Vill inte påstå att jag direkt har smutsigare eller fettigare fingrar än någon annan.

Blir helt klart att sätta på ett skärmskydd på den.

Någon annan som har samma problem? Isf är det ju uppenbart att den är överkänslig mot avtryck.

Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk

12. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Skaffa ett tempered glass istället. Då får du både ett skydd och samma känsla som när du kör utan. Dessutom är dom flesta glas väldigt resistenta mot fingeravtryck. Själv har jag ett Nillkin som jag köpt på dx-box.com på Z1c

Skickat från Tapatalk 2

13. Marooned

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Något sådant här då?

Får aldrig till det när jag sätta ditt skärmskydden dock. Försökt flera gånger till min äldre telefoner. Blir alltid någon bubbla som inte vill "lösa" sig eller damm. Känns så omotiverat att köpa lite dyrare skydd när jag är rätt säker på att jag kommer fucka up när jag ska sätta dit det...

Dock tipset Zooklubba skrev ovan med att göra det i badrummet efter duschen är smart mot dammet.

14. ekanix20

ekanix20 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Drog av mitt och köpte hem ett skärmskydd härifrån! http://shopify.evolutivelabs.com/
    Är lättare att sätta på än tex copter skydd eftersom att de är tunnt glas. Detta gör det lite styvare. Har fungerat super hittills. Drog även av mitt skydd på baksidan och ersatte det med.

15. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Precis, hade ett sånt beställt innan dom hade i lager men det blev att avbeställa och beställa ett nillkin istället. Det där fungerar säkert lika bra. Det är enklare att montera ett tunt glas än en plastfilm. Köpte till både min Z1c och iPhone 5 och monteringen blev kanon på båda. Var bara nogrann med renlighet när du monterar och var försiktig när du lägger dit glaset så det hamnar där du vill ;-)

Skickat från Tapatalk

16. Marooned

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Lättare sagt än gjort alltså...

Alltid något dammkorn som letar sig in och det blir pyttelite snett, så ska man korrigera det och skyddet hamnar ungefär upp o ner så snett blir det tillslut.

17. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Nejdå, är man bara försiktig o nogrann brukar det fungera. Har inte misslyckats på länge nu med vare sig plastfilm eller Glasskydd o det beror på försiktighet och nogrannhet. Gör man det dessutom i badrummet efter en längre dusch minskar risken ytterligare för damm.

Skickat från Tapatalk

18. Marooned

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Mmm. Får väl ge det ett försök till.

19. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Go for it! :-)

Skickat från Tapatalk

20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Jag är kontorsnisse och stöter väl ibland på det. Säger väl 5 gånger i veckan. Men det är väl en ganska svår sak att jämföra med om inte samma person använder två telefoner likadant under en längre tid. En med skyddet och en utan. Vad du tycker är känsligt behöver ju inte en annan användare tycka är det.