Sant men inte alladeles så enkelt. Jag upplever att det ofta handlar om ren snålhet eller om en dålig vana att "få" all musik gratis. Jag har alltid sagt att när det kommer en vettig musikdistributionstjänst, betalar jag gladeligen för produkten. Itunes var nära och Spotify en fullträff (och då lyssnar jag ändå på en hel del väldigt "alternativ" musik) - jag har alltid musiken med mig utan att den behöver belasta något minne. Dock - att inte betala för musik för att man inte har en fast inkomst är ett riktigt dåligt argument. Däremot behöver man inte välja Spotify om det inte passar.
Men tyvärr har musikindustrin själv fortfarande inte lyckats prestera en vettig förpackning/distribution till en rimlig prissättning. Istället fortsätter de att sälja överprisade plastbitar och lägger stora resurser på att jaga folk som laddar ner illegalt. Men jag tycker ändå att Spotify redan har visat att många hellre betalar än stjäl. Sedan är väl en annan fråga hur mycket av pengarna som faktiskt hittar upphovsmännens/kvinnornas fickor efter att alla andra fått sitt. Frågan är om man framöver verkligen kan hålla en fastprissättning oavsett hur mycket man nyttjar tjänsten. Jag hoppas givetvis att det går.
Last edited: May 15, 2010