Spotify - diskussion om prismodellen

Diskussion i 'Applikationer' startad av Hund, 7 sept 2009.

1. fristil

fristil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Bara synca till offline med wifi

2. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

99:- = mer pengar till spotify = artister som bolagen släpper till = bra!

Sen behöver du ingen fri trafik abonnemang, du bara syncar dina spellistor via wifi och sen klickar i "force offline" så går den inte onlina Ö.H.

Som nämnts tidigare så är 99:- en struntsumma för den tjänsten man får.

Återaktiverade min premium direkt ;)

3. Hellberg

Hellberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Framöver kanske det kommer samarbeten mellan operatörer och spotify så att man kan få premium och fri spotifytrafik inbakat till en rabatterad klumpsumma. (Hoppas dock isåfall att det även kommer någon form av rabatt till oss som redan tecknat oss på ett par år med fri data).

Personligen har jag hursomhelst inga som helst problem att lägga 99 kr/mån för spotify, det är en sjukt trevlig tjänst och priset känns riktigt billigt ändå. Kan dock förstå de som hade viljat ha spotify free i mobilen. Då hade nog man dock inte kunnat ha något offline-läge, reklamen förutsätter ju att man är uppkopplad. Och kanske har man inte viljat släppa en klient utan det läget, men det kanske kommer. Å andra sidan vill man nog även passa på att använda mobilklienterna som en morot för att få folk att skaffa premium.

Jag tänker iaf lätt fortsätta med premium nu när det finns en androidklient, sen att man också får bättre ljudkvalité på desktopklienten med premium är ytterligare bonus för mig.

4. WELiN

WELiN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade aldrig droidify när det fanns, dock gillar jag spotify riktigt hårt till android måste jag säga!

Lätt värt 99kr/månaden för att slippa hålla på o kasta över låtar konstant....

MVH

5. Vandergrift

Vandergrift Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tycker att man ska vända på det och snarare se det som yttligare en fördel för dom som betalar. Tidigare har det ju varit lite svårt att motivera folk att pröjsa när det bara var reklamen som skillde (och senare kom bättre kvalité). Spotify till mobilen är helt enkelt en smidig feature som man får som premiumkund, snarare än att "straffa" dom som inte vill pröjsa.

6. gnuttenx

gnuttenx Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold3
    Jag tillhör de där som inte känt att det inte finns någon anledning för mig att betala. Även om all reklam börjar gå mig lite på nerverna då det inte finns någon variation på dem. Så detta fick mig direkt att skaffa Premium, ska prova någon månad nu och se hur mycket användning jag får av det också.

7. Odge

Odge Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppgraderade till premium direkt. Sen spotify kom har jag nästan ingen musik i digital form på datorn vilket gjorde det onödigt omständigt att ta med sig någon musik på min Hero. Detta är helt klart en tjänst jag kan betala lite extra för.

Nu saknar jag bara en XBOX360-klient så kan jag kasta alla cd-skivor i soptunnan.

8. Limmet

Limmet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

99 kr i månaden tycker jag är ett alldeles ypperligt pris! Sen 1gb mobilsurf hos tele2 i månaden kanske inte räcker sålångt. Men offlinesynka på wifi hemma så np.

Dessutom har jag länge lyssnat hemma på Spotify free. I snitt 3-4h om dagen eller så. Ska bli fruktansvärt skönt att slippa reklamen som jag cursat länge nu.

Plus det faktum att jag blir mycket glad när företag väljer o släppa sina produkter till Android så stödjer dem gärna! Dvs uppgraderade på studs när jag såg nyheten!

9. RRbjorn

RRbjorn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är inte pengarna i sig som det handlar om. Det saknas fortfarande stora artister som t.ex. Metallica och så är sökmotorn riktigt kass för att jag ska betala för den i alla fall!

Finns gratis alternativ!

Dizzler fungerar bra tycker jag. (Gratis på Market)

10. danneman

danneman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Säg att jag betalar 99kr för en månad, och använder mig av WiFi för att tanka ner mina playlists till mobilen så dom blir tillgängliga offline.

Säg att jag om två månader vill lyssna på någon av mina playlists offline. Måste jag fortfarande vara premium för att få tillgång till mina låtar OFFline?

11. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Troligen ja, tror den kräver att du loggar inte innan du får göra något även om du kör offline? eller har jag fel?

12. lebear

lebear Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Snyggt steg av Spotify, de vill naturligtvis ha så många betalande kunder som möjligt.

Jag skaffade premium någon gång i vintras/våras, och då var skillnaden knapp. Reklamen kom väldigt sällan så vad jag inledningsvis kände att jag betalade för var egentligen en donation till en tjänst jag älskar.

De har nu utvidgat förmånerna för betalande kunder (reklamfritt, något större utbud tror jag, vissa exklusiva släpp, möjligheter att vinna konsertbiljetter på bloggen, valbar högre bitrate), och nu såklart mobilversionen.

Det är helt riktigt att endast göra det tillgängligt för premiumanvändare. Men visst, varför inte låta gratismedlemmar testa på ett demo med, säg, bara en bråkdel av det totala musikutbudet.

13. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Helt rätt tycker jag. Dock borde man även få lyssna med "day pass" (dock utan offline funktionen)

14. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Om Spotify vill vara DEN lösning som alla använder sig av, så gäller de att de har prismodeller för alla.

Vissa vill köpa rättigheterna att lyssna till Beatles samlade verk, andra vill ha ett abonnemang som det som finns idag, ytterligare andra vill ha rättigheten att enbart lyssna till musik från år 2000 och framåt osv. Den lösning de har idag kan tyckas vara dyr för vissa och billig för andra.

I mitt fall lyssnar jag mycket på musik, men väljer radion för skvalet och min egen skivsamling (på MP3 - har till >90% laddat ned de skivor/låtar jag redan har) för "fritiden". Varför skulle jag betala 99kr/mån för ingenting?

99kr är nog ett bra pris för högkonsumenten och ett acceptabelt pris för medelkonsumenten...
    ...men mina föräldrar, grannen, m.fl. nappar aldrig på ett sådant abonnemang! 9kr per dag är inte heller acceptabelt för dem.

Artisterna verkar inte heller gilla prismodellen, vilket gör att jag inte tror att detta håller i längden. Nu är det upp till bevis...

...men nu blev det lite off-topic... ;-)

15. robboten

robboten Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag förstår verkligen inte hur man kan säga att 99 kr är ett högt pris... Vad får man för 99 kr idag liksom? Eller 9 kr per dag... Två paket nudlar? Eller två öl för 99? Om man lyssnar på 3 låtar i veckan 4 veckor så blir det typ 8 kr per låt... kom igen... är det mycket? Inte ens jag som tycker gratis är gott tycker det.

16. Drutten

Drutten Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker också att 100 kr/månad är helt överkomligt för så mycket musik och nu även så mobilt. Men om nåt/några år när dom flesta har vant sig vid Spotify eller liknande tjänster och inte kan tänka sig att gå tillbaks till nåt gammalt sätt så kommer dom nog att öka priset ordentligt. 300 kr/månad kanske?

17. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

och alla har WiFi!? Önskar man kunde synca genom datorn..

18. phete

phete Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Se bara på en sån sak som offline-sync... det hade aldrig fungerat med reklamfinansierade konton. De skulle isåfall vara tvungna att offline-synca reklamklippen, och hålla dem up-to-date på något sätt... även om du tvingat offline-läge.

En sån grej hade ju aldrig gått, även om du offlinesynkat lite låtar samt reklam så skulle du ju bara kunna hålla dig borta från att starta klienten med 3g/wifi igång, och på det sättet stoppat möjligheten att byta ut reklamen till den aktuella samt rapportera antal spelningar av varje reklamklipp. Om en premiumanvändare offlinesynkar en massa låtar och endast startar klienten med 3g/wifi avstängt, så betalar denne fortfarande månadskostnaden. Sen antar jag att dom måste lagt in nån timeout där offlineläge ej funkar igen utan en snabb login, ex. sparar datumet då din premium går ut.

Enda lösningen hade vart att skippa offline-sync helt för reklamkonton, och för att inte offra säkerheten endast tillåta streaming helt utan cache. Det hade aldrig gått hem hoss någon då trafiken hade blivit enorm och räkningen därefter.

19. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Många bäckar små. 8kr för en låt, överkomligt? Är ni gjorda av pengar eller?

Jag har en mycket brae lön, men jag håller ändå koll på mina telefonkostnader, elkostnader, bensinkostnader, matkostnader osv. Genom att hålla koll på mina småkostnader så sparar jag in runt 2000kr/månad -pengar som jag kan ha mycket annat roligt för...
    ...alltså, det är inte så att jag tycker 99kr/mån är dyrt, men många kommer ändå inte att satsa på en södan lösning för att de tror (med rätta eller ej?) att de inte tjänar in det. Det är som med mobilabonnemanget - har man rätt abonnemang fr den ringprofil som man har så kan det göra flera hundralappar per månad...

20. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag tror du missförtod mig lite eller så var det jag som var otydlig. :) Är inte pengarna som sådant som är problemet. Lägger ut 50-70 kr på lunch flera dagar i veckan ofta. Det jag menade var mest att casual-användande inte var så prisvärt med denna. Exempelvis en klient utan det för en normal användare vitala Offline-läget skulle duga utmärkt för mig. Skulle samtidigt fungera som en Demo för potentiella Premium-kunder.