Spotify Remote for Android (Linux / Windows / Mac)

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av juanez, 12 jan 2010.

1. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tror du kanske missar ".exe", ta gärna för vana att "tab komplettera".

Blir det skillnad om du kör: "mono Servify.exe" ?

2. orvid

orvid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trodde jag hade provat det med... men nu funkade det :)

Dock så var lyckan kort,

Logging on to Spotify servers...
    Exception caught in ServifyServer.Login(), Exception message: System.DllNotFoundException: libspotify
    at (wrapper managed-to-native) Spotify.libspotify:sp_session_init (Spotify.libspotify/sp_session_config&,intptr&)
    at Spotify.Session..ctor (System.Byte[] applicationKey, System.String cacheLocation, System.String settingsLocation, System.String userAgent) [0x00000]
    at Spotify.Session.CreateInstance (System.Byte[] applicationKey, System.String cacheLocation, System.String settingsLocation, System.String userAgent) [0x00000]
    at Servify.ServifyServer.Login () [0x00000]

3. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

det där verkar knasigt, har du inte "libspotify.so" i katalogen där du har Servify.exe ?

kan du klistra output från "uname -a" möjligtvis?

om du har 64-bits linux så kan du ladda hem libspotify från : http://developer.spotify.com/download/libspotify/libspotify-0.0.4-linux6-x86_64.tar.gz
    packa upp o snatta "libspotify.so" filen till din servify katalog (eller /usr/lib). se till att den heter libspotify.so ! (eller skapa en softlink med "ln -s /path/to/libspotify libspotify.so" i servify katalogen)

4. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

jReSpot alpha släppt

Har fått tummen ur och paketerat jReSpot!

Applikationen går nu att ladda hem från http://h3x.se.

Det är verkligen en ofärdig applikation men fungerar hyfsat väl. Dock finns det många saker att fixa till...

Ibland "hänger" sig "Refresh Playlist" isf - tryck fler gånger ;)

5. roadrun

roadrun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Coolt, testat lite grann men ser ut som en bra början! :)

6. flunkerf

flunkerf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

hej. vad skriver man i rutan hostname?

7. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

IP't (eller hostname) för datorn som kör Servify.

Senaste servify versionen visar upp de IP nummer som är möjliga att använda.

8. flunkerf

flunkerf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Aah. Mkt bra. Grymt jobbat!

Ny fråga allmänt till Mac-vetare: Hur gör man ett skript som utför det två kommandona i Terminal som startar Servify?

9. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Något sånthär bör funka: (tror OSX har bash installerat också)

#!/bin/bash
    cd /path/to/servify
    mono Servify.exe user pass port bitrate

kopiera ovanstående i en fil som du kan döpa till "servify.sh", sen kör du "chmod +x servify.sh". nu är det ett körbart script.

10. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

new version, upgrade servify too!

v.2010.07.31:
    -Shuffle
    -Repeat
    -Soft volume control

11. egodeus

egodeus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kul att du håller på juanez :-)

Lite kommentarer

* Volym popupen minimerar/maximerar någon tiondels sekund för varje tryck... Sen så funkar den lite halvtaskigt. Den "hoppar" i volymerna lite konstigt. Nu pratar jag om de fysiska knapparna på sidan om Heron.
    * Progressbar med tiden är halv avskuren på min hjälte... Ser bara halva siffrorna.
    * Saknar lite highlight på vilken låt man väljer i browsern...
    * Att kunna göra en sliderördelse på cover-art under playback hade varit riktigt trevligt.
    * Spola i låtar... är det planerat? :)
    * Lite visuell feedback på stop/forward/back-knapparna hade också varit trevligt.
    * Får att den inte kan spara metadata.bnk i servify-fönstret också.

Den är mycket stabilare nu också verkar det som... Bra jobbat!

En user.ini-fil med username/password/port som servify läser hade varit rätt bra också. Då hade man kunna sätta servify på autostart.

Last edited: 1 aug 2010
  12. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Roligt med feedback! Vart rätt lite av det den senaste tiden.

Jepp, den var ett sista minuten hack innan första releasen - måste ta och fixa till den så den funkar bättre!
    Oj, kan du ta ett screenshot? Jag har inte sett något sådant.

Mhhh, borde jag ta och fixa - svårt att få tummen ur ibland :)

Japp, har tänkt på det - slide höger/vänster byter låt (previous / next). Sen kanske göra något roligt med slide upp/ned (volym? menyer?..)

Det fungerar, dock är det svårt att pricka av progressbaren (jäkligt svårt!).. Måste förbättra träffytan :)

Tumme-ur-syndrom... :)

Det är ett meddelande ur spotify libbet. Ska kanske dölja det helt enkelt :)

Det skall absolut fixas. Som tillfällig lösning kan man skapa en 'batch-fil' som man lägger i autostart. Se kommentarer: http://h3x.se/2010/07/androidrespot-v2010-07-31/#comments

Tack för all feedback, blir lite mer peppad att faktiskt ta tag i å fixa grejjerna då :)

Last edited: 3 aug 2010
  13. Bulldog76

Bulldog76 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Har precis installerat apen för att prova. Fungerar klockrent. Döm om min förvåning att Spotfy inte behvöde vara igång för att fungera. Layout mm är riktigt snyggt, bra att man kan lägga till o ta bort låtar mm. Men en sak undrar jag, eftersom den inte fjärrstyr sjävla spotify programmet på min dator så kan jag inte lyssna på låtar som finns på hårddisken? Jag har importerat mina låtar till Spotify, vore skitbra om man kunde fjärsstyra själva applikationen på datorn, det var vad jag trodde man gjorde.

14. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jo... tyvärr finns det inget "lokala filer" stöd i Servify, något som jag självklart skulle vilja erbjuda! Kommer nog kunna implementera stöd för det på åtminstone Windows (eftersom det är C# så är stödet lite olika beroende på om vilket OS man använder..). Men detta lär ju vara en bit in i framtiden.

Det finns andra "fjärrar" som "styr" Spotify Klienten. Nackdelen med dessa är att de kommer inte åt spellistor eller lokala filer! Detta eftersom de helt enkelt bara kan göra ganska 'basic' hackande av det som klienten visar upp - och även använda metadata API'et som finns på spotify.com.. Det blir mao en mycket begränsat 'fjärr', dock har den approachen vissa fördelar: funkar för folk med free/unlimited konto och inte enbart premium.

Lång post om andra fjärrar.. Kort och gott: jag vill själv ha lokalt filstöd - är grymt sugen på att fixa det så mycket möjligt det kommer, dock vet jag med säkerhet att det är rätt mycket jobb - så det lär dröjja!

Hoppas ReSpot duger iaf! :)

15. Bulldog76

Bulldog76 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jodu, det lilla jag hann testa så blev jag grymt imponerad, blixtsanbb respons på datorn. Det är just biten med spellistor som jag saknar i "annan remote" klient jag provat, och den var dessutom horribelt ful att se på. kommer klart att använda detta. Jag streamar vidare datorljudet till min PS3 via Jamcast. detta bli rnice att sitta i soffan eller vid köksbordet och bläddra hit o dit och välja bland låtarna. :):cool:

16. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Roligt att höra! :)

17. Konstigt

Konstigt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Ciao!

Testat några gånger och nu med nuvarande versioner fungerar det ju bättre än innan. Dock så tappar jag anslutningen till Servify efter ett tag så i ReSpot så är allt tomt. Musiken spelar dock vidare låt efter låt så Servify verkar OK. Ganska säker på att det inte är nätverksproblem som orsakade (förutom kanske om min telefon droppar wifi när jag låter telefonen vara ett tag). Testade att stänga ReSpot och ansluta igen, då funkar allt och musiken spelar fortfarande vidare. Dock visas ingen cover. Nästa låt blev det dock cover igen.

Som någon annan påtalade vore highlight på saker man väljer bra. Ett tips är ju att göra ReSpot så lik Spotify som möjligt, då känner man ju igen sig.

Ang. alla frågor med vilka portar som skall användas, varför inte bara ha någon defaultport och köra på det? Ganska osannolikt att någon vill köra på någon speciell port. Den lilla procent som vill det kan isf göra inställningen manuellt kanske.

Servify hade kunnat skapa en .cfg första körningen så slipper man ange alla parametrar vid uppstart.

En till sak som är samma som ngn annan påtalade, statusbar ligger lite långt ner, jag ser också bara halva tidsangivelsen. Har en Desire med 2.2.

Spola i en låt går ju bra men det vore fint om den tydligt visade var man spolar ngnstans. Som i Spotify!

Tack för coolt program! Skönt att kunn gå runt i huset o byta låtar utan att behöva vara i vardagsrummet vid HTPCn.

18. kristoffer_1

kristoffer_1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag får det inte att lira på linux med
    versionen:Servify/C# v2010.07.31
    nån här som får servern att fungera på en Ubuntu installation?
    det går att logga in men inga låtar eller spellistor dyker upp.
    logg från inloggningen
    Logging on to Spotify servers...
    Exception caught in ServifyServer.Login(), Exception message: Spotify.SpotifyException: libspotify error: BAD_API_VERSION
    at Spotify.Session..ctor (System.Byte[] applicationKey, System.String cacheLocation, System.String settingsLocation, System.String userAgent) [0x00000]
    at Spotify.Session.CreateInstance (System.Byte[] applicationKey, System.String cacheLocation, System.String settingsLocation, System.String userAgent) [0x00000]
    at Servify.ServifyServer.Login () [0x00000]
    Client connected to server.

19. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Den verkar tycka att libspotify.so mismatchar med Servify's API version.... Har du någonsin installerat libspotify själv någonstans på systemet? Eller kanske någon annan 3:e parts applikation för Spotify... Misstänker att ditt system hittar en felaktig version av libspotify.so...

32/64 bit ?

20. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jepp, Servify tuffar på fristående från klienterna som 'styr' servern.
    Jag vet inte exakt varför ReSpot ibland "töms" på innehåll, har ett par misstankar som jag inte lyckats bekräfta. I princip så är det så att ReSpot tappar kopplingen mot Servify pga hur Android beter sig. Android avregistrerar sig nämligen från AP't (AccessPunkten/trådlösa routern) ibland - trots att WiFi't är igång! Mer läsning för den intresserade: http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=2059
    Tidigare hade jag igång en "keep alive" tråd som skickade meddelanden mellan server/klient, kanske tar och fixar tillbaka den på sikt. Det är lite utav en avvägning också mellan respons i ReSpot / batteritid osv...

Jo, dock så är Spotify layouten hyfsat avancerad och ReSpot ett hobbyprojekt, dessutom gillar jag "spelkön" i ReSpot... Försöker klämma in fler funktioner innan det blir någon större ändring av UI't igen, tror jag.

Skall fixas!

Knepigt, måste kolla så jag inte använder nån pixel offset....

Det vore lite ball. Får jag ta å fixa!

Vassego :D