Spotify Remote for Android (Linux / Windows / Mac)

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av juanez, 12 jan 2010.

1. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tabben "Browse" är där playlists skall visas.

Om du är på "browse" tabben och väljer "meny->list" så ska playlists visas upp.
    kolla servify logfönster eftere ev. fel, en omstart av servify kan även göra gott ibland om det inte fungerar som man kan förvänta sig.

2. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har haft liknande tankar faktiskt. gillade att volymkontrollen var exponerad hela tiden. Ska def. titta på alternativ till nuvarande GUI inkarnation! (har eventuellt fått hjälp från utomstående med en upphottning av GUI't).

Att jag placerade en stor seekbar i gui't var för att man (på sikt) skall kunna "hoppa" i låtarna. Detta kan man dock ungefär som din mockup illustrerar lägga i den aktuellt uppspelande låten.

tack för förslaget - ska absolut kika på att göra något i stil med hur du illustrerat, men det kan dröjja lite, måste dona med stabilitetsgrejjer ett tag nu tror jag.. trist men nödvändigt , typ..

3. Roq

Roq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tjena

Upptäckte denna (förhoppningsvis) fantastiska app idag. Jag får dock problem direkt.

Could not connect to Servify, i/o exception - chosen connectivity may be unavailable

Testade med de tre metoderna som finns på h3x.se men inget fungerar. Stänga av på wifi gör ingen skillnad, att skriva http://79.136.xx.x:1337 fungerar icke heller. Förstår kanske inte riktigt den sista lösningen men har testat köra utan wifi med.

Jag trodde inte jag var såhär nollad på att lösa problem, brukar kunna fixa det mesta. Jag kan verkligen inte komma på vad jag gör fel. Skulle vara najs med en 123 stegs beskrivning. Jag gör i alla fall såhär:

Startar spotify och loggar in
    Startar servify skriver inte data (testat skriva alla möjliga olika portar) och klickar ok. Det stannar då på "listening on port xxxx"
    (har testat ovan nämnda i omvänd ordning med)
    Startar ReSpot på mobilen och skriver in min ip adress och samma port jag använt i servify och trycker på connect.

Sitter på Windows 7 professional 32 bit och Windows 7 Home Premium 64 bit. Har testat på båda.

Hoppas jag bara har gjort något löjligt fel så jag kan använda appen :D

4. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, detta är det otrevligaste "felet". För det kan vara flera orsaker i grunden...

Om du använder "internet" adressen till din dator måste du nog öppna en port i din router för att skicka vidare trafik till din dator som kör servify. (om du har en router dvs! :D ) annars är det bara att öppna din windows brandvägg för trafik på porten 1337.

Om du däremot vill använda "LAN" adressen så börjar de vanligtvis på 192.xx.xx.xx eller 10.xx.xx.xx. För detta behöver man fortfarande dock "låsa upp" brandväggen på datorn.

Spotify behöver inte vara igång. Servify sköter alltsammans. :)

Det verkar helt rätt..

Ska försöka ge en steg-för-steg här:

Android telefon uppkopplad till WiFi - med lokal adress "10".
    Dator med Servify, upplopplad till router med tråd/wifi/annat - med lokal adress "20"
    Internetadress (routern "äger" denna) är "00" routern har också en lokal adress "01"

Om det finns en andra dator på det lokala nätverket kallar vi den "30".

1) starta Servify, knappa in port 1337 och dina login uppgifter
    2) anslut från Android till adress 10, port 1337

när/om ovan inte fungerar:

a) verifiera internetanslutning i andriod mha att surfa till någon tidigare obesökt sida i www-browsern

b) stänga av på wifi och eller telefon(!) och testa igen...

c) se över brandväggsinställningar på datorn med adress 10 - se till släppa igenom trafik på port 1337, eller tillåt all lokal åtkomst (sitter din dator bakom en router så är det oftast inga bekymmer att stänga av brandväggen - om du litar på övriga datorer kopplade till routern - åtminstone inte i test syfte).

d) finns en dator till med adress 30 - öppna IE / Chrome och surfa till: http://10:1337
    då bör det dyka upp lite text i browsern.

e) öppna en port i routern (exvis 1337) och dirigera den vidare till adress 10 och port 1337. Använd nu telefonen (stäng wifi) och koppla upp mot address "00" och port 1337 - fungerar detta?

orsakerna till fel kan vara många... hoppas något av ovanstående lyckas!

och omdet gör det - berätta gärna hur/vad du gjorde!

5. Roq

Roq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hej igen!

Har trixat son en galning nu i ett tag. Verkar som att mitt största misstag var att jag använde min "vanliga" ip adress, dvs inte min routers ip adress. Nu använder jag istället en adress som ser mer ut som 192.168.0.19x.
    Jag har trixat med att använda port forwardning i min router med för att det ska fungera. Dock fungerar det lite skumt. (Jag har för övrigt en dlink router.) Forwardar jag min dator (den som ska spela spotify) dvs dess ip adress kan jag inte connecta till den, men till routern istället. Tror dock inte detta skumma problem som du säkert inte förstår heller spelar roll. Det står nämnligen "client connected" på ip adressen 192.168.0.199 (på datorn) och det verkar som att androiden också är uppkopplad men det är inget mer. Jag ser inga spellistor och jag kan heller inte använda sökfunktionen.

Jag fortsätter kolla, men du kan väl se om det finns någon lösning på detta.

6. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

När du använder dig av ditt LAN (192.xx) så kan du (bör kanske rentav) ta bort port-forwardingen och andra regler i den router. Routern behöver inte ändras om du använder LAN'et.

Dyker det upp någon text under connect/disconnect knapparna i Android GUI'et? typ Servify/J connected ... ska det stå? -Om detta lyckas bör du kunna få fram dina spellistor etc.

7. Roq

Roq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Jo jag kommer så långt att det står att båda är connected, alltså både dator och android. Men när jag går inte under taben browse eller search eller vadsomhelst så står där ingenting.

8. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ok - det är bra iaf.

Kan du testa metoden att starta Servify via kommandotolken?
    den är beskriven under Install & Download.
    Om du använder den kommer du se om Servify kastar ur sig eventuella fel (allt loggas inte ännu ut i servify-fönstreyt)

9. n3rox

n3rox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Vilken adress ska man skicka krasch loggar till?

10. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

om du inte automagiskt får upp fråga i respot eller det gäller serviry så är det
    johannes h3x.se

11. Frohike

Frohike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Verkar fett, men hur kommer det sig att såna här Spotify-grejer alltid kräver premium? För detta har väl inget stöd alls av Spotify-gänget?

12. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är en del av anledningen som jag har fattat det erbjuder bara spotify sitt api till premiumkunder vilket gör att alla inofficiella program behöver premium.

13. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja - libspotify (spotify's officiella API) kräver premium.

Despotify/jotify (som har 'reverse engineerat' protokollet), har självmant begränsat sig till att bara tillåta premium, anledningen är bl.a. att spotify enkelt kan ändra krypteringsschema etc och det blir då bara en katt & råtta lek för despotify att hänga ikapp. Spotify i gengäld mot premium begränsningen verkar dock vara toleranta mot despotify...

14. Roq

Roq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Hej

Här är jag och är jobbig igen. Förstår verkligen inte vad jag gör fel. Eller är det kanske någonting som jag använder som är fel, fungerar inte programmet på Windows 7?

Hursomhelst försökte jag köra programmet i cmd och skrev kommadot "java -jar Servify /path/to/propertyfile" men då står det att det inte kan komma åt jarfilen servify. Står någonting om att man ska skapa en propertyfile med och det har jag testat, men då jag saknar kunskaper i även den enklaste programmering skiter det sig. Jag har alltså gjort en textfil som jag skriver texten som du har skrivit på hemsidan och döper sedan filen till hejsan.properties men det går icke.

Har lagt ner mycket tid på detta nu xD men känner verkligen att det är ett bra koncept. Plix help!

Har du förresten skype eller någonting liknande så man kan försöka få ordning på detta skulle det vara najs. Skicka ett pm isf.

15. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tjena!

Jo windows 7 fungerar, utvecklar på windows 7 :)

I din kommandorad har du missat ".jar" dvs,
    java -jar Servify.jar
    Om vi för enkelhetens skull säger att du har laddat ned Serviy.jar till C:\mapp\

så gör följande:
    skapa en text fil i c:\mapp som heter "servify.prop" i den fyller du i:
    username=your_username
    password=your_password
    port=local_port

där det på höger sida om = är dina egna värden
    exvis:
    username=ju4n3zzz
    password=dreamon
    port=1337

hoppa nu in i en kommandoprompt och skriv
    cd c:\mapp
    java -jar Servify.jar "c:\mapp\servify.prop"

Antagligen är det väl bara det missade .jar som ställer till det dock.

Hoppas detta fungerar bättre.

Nästa version av servify kommer ha bättre spårutskrifter, men ja är inte riktigt beredd att 'släppa' den versionen ännu.

16. Hein

Hein Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Lite Off Topic här men. Juanez... är det du som jag tror att du är ? :)

17. Roq

Roq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Ne du jag får det inte att funka att ta vägen via kommandotolken. Den hittar inte min servify.prop trots att jag visar rätt väg dit. I alla fall känns det inte som att felet ligger i datorn eftersom jag faktiskt är uppkopplad mot den. Jag såg också att någon annan har samma problem på din hemsida så det kanske är någonting med att man använder en htc hero???

Mycket tråkigt tycker jag. Jag bifogar en bil också så du ser hur jag skrivit i kommandotolken.
    Skärmklipp.PNG

18. Pontzy

Pontzy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Nice. Tog ett tag för att få det att fungera, men tillslut så gick det :D

Det visade sig att det var en lite ovanlig ip-adress man skulle knappa in i appen i mobilen.

Tog ip-nummret som är markerat på bilden nedan

Programet funkar klockrent. Bra jobbat Juanez! :)
    Det enda jag vill "klaga" lite på är volym-slidern.. den är rätt svår att träffa tyvär.. Skulle vara behändigt om man kunde använda vanliga volym-knapparna till volymen :)

19. Roq

Roq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tjena igen

Gjorde så ändå att jag portforwardade några portar i min router och nu när ja gansluter får jag ett felmeddelande, yippie! Konstigt att bli glad över det men kanske har du koll på vad felet är då Johannes.

2010.02.24-08:47:53 [ ERROR ] Could not fetch playlists!
    This usually indicates a Spotify Server error, wait some time and try again.
    2010.02.24-08:47:53 [ ERROR ] Exception: java.lang.NullPointerException

Ska hålla på och starta om lite så får vi se vad som sker.

20. juanez

juanez Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hmm... Känner inte igen det där, men kan publicera en uppdaterad Servify ikväll, den har lite bättre spårutskrifter - det kommer hjälpa till att debugga med.

Jag misstänker att inloggningen till Spotify kan gå fel (?) detta var i tidigare version av Servify inte så väl hanterat, skall vara bättre när ja släpper den nya versionen.