Diskussion: Spotify & Spotify Premium-tråden

Diskussion i 'Strömningstjänster' startad av Swedroid, 14 maj 2020.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 147
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    milky81, Klurre och SwedeWhite gillar detta.
  2. bernard

Mottagna gillanden:
    46 147
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Spotify Lossless verkar snart släppas

Man vågar ju knappt tro på det med tanke på att det ryktats om det så länge, men nu tycks det mer konkret i alla fall.

De verkar använda FLAC med en bithastighet på runt 2Mbit/s (24-bit/44.1kHz).

Det verkar gå att ställa in så man även strömmar till Spotify Connect-kompatibla högtalare med lossless, vilket ju är trevligt. Dvs "compatible devices", så det varierar säkert från enhet till enhet om de har stöd för formatet.

AndliN gillar detta.
  3. bernard

Mottagna gillanden:
    46 147
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bloomberg - Spotify to Introduce More Expensive Subscription

Kommer kosta minst $5 USD mer per månad. Vad tror ni det blir i Sverige? US-priset för individual är 11,99 USD och i Sverige 119 kr, så jag antar att det blir 179 kr då?

Jag vet dock inte riktigt hur de resonerar i sådana fall, för Apple Music med Lossless kostar 119 kr/mån. Jag bytte själv från Spotify till Apple Music när Windows-klienten fick stöd för lossless. Inte för att Windows-appen är superbra, men den får jobbet gjort.

Last edited: 11 jun 2024
  4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 208
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det känns som att Spotify lever lite på att många redan har det och antagligen inte orkar byta? Apple tar inte extra betalt, Amazon gör väl inte det heller och inte Tidal heller. Förhoppningsvis är det väl andra funktioner som motiverar priset också.

YouTube Premium Familj kostar ju 179kr/månad och då slipper en ju reklam på YouTube och flera personer får tillgång både till YTM och Premium. Apple Music Familj kostar 189kr/månad. Det finns väl ingen egentlig anledning att ha Spotify längre, mer än om man gillar klienten, åtminstone inte ekonomiskt, innehållsmässigt eller kvalitetsmässigt?

bernard gillar detta.
  5. bernard

Mottagna gillanden:
    46 147
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, de lever nog lite på sin "walled garden" i och med att de fick ett försprång, och i särskilt Sverige är det ju vanligare att man delar spellistor osv. på Spotify snarare än Apple Music. Audiofilerna/techentusiasterna är nog rätt rörliga, och drar till den som har bäst features i förhållande till pris, skulle jag anta. De kan ju också enklare portera sina spellistor än gemene üser.

Sveriges Radio tex delar låtlistor på YouTube+Spotify, men inte Apple Music, bara för att ta ett snabbt exempel. Kan inte minnas senast jag såg någon större lokal aktör dela Apple Music-listor tillsammans med Spotify själv.

Cupcakes gillar detta.
  6. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag har inte provat själv men det låter som en lösning: Spotify to Apple Music | Tune My Music

Om jag minns rätt Deezer rekommenderar själv tjänsten för att flytta spellistor.

bernard gillar detta.
  7. Wavestation

Wavestation Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Hej! Hoppas jag hamnade i rätt forumsdel. Sedan jag fick nytt SIM-kort från Vimla för några månader sedan så upplever jag problem med att Spotify hackar då och då. Eller det slutar spela i cirka 0,5 sekunder. På väg till och från jobbet, en resa på 3mil och cirka 25 minuter så sker det nästan alltid utmed samma vägsträcka och nästan alltid två gånger. Hackar det en gång så hackar nästan alltid en gång till inom 30 sekunder. Detta sker oftast 4- 5 gånger till eller från jobbet. Man kan se på stereons display att play-knappen fladdrar till i 0,5 sekunder och mätaren som visar hur långt låten har spelat åker i botten till vänster, alltså i början på låten. Självklar sker det även när jag kör på andra platser. Detta händer oavsett om jag strömmar musiken eller spelar från en offline-spellista. Om jag tar ur SIM-kortet och spelar offline så sker det inte. Det sker alltså bara med SIM-kortet i telefonen (Samsung S21 Ultra). Sätter jag samma SIM-kort i min gamla telefon så fungerar det utan bekymmer. Jag ha provat de klassiska sakerna med omstart av telefon, rensa cachen, installera om appen, ta bort appar, stänga av positionering och para om blåtanden till bilstereon. Inget hjälper. Använder jag en annan musikspelare , till exempel strömmar en podd eller lyssnar på en ljudbok, så sker det inte och det sker inte heller hemma med blåtandshögtalare. Fenomenet uppstår även i andra bilar med min telefon och abonnemang. Min syster har också ett Vimla-abonnemang och råkar ut för samma sak med sin Samsung S23 Ultra.

Är detta något ni stött på tidigare? Det sker oavsett bra eller dålig mottagning. Jag får för mig att hacket uppstår vid roaming och att det påverkar telefonen som i sin tur påverkar Spotify. Jag trodde att jag löst det genom att ställa in telefonen till att bara använda 2G, 3G och 4G men inte 5G. Men icke

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 411
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan du testa med en annan operatörs SIM-kort? På så sätt kan vi veta om det bara gäller Vimla eller om det gäller flera operatörer

9. Wavestation

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Det bör jag kunna göra. Kan ju byta SIM-kort mellan min och tjänstetelefonen. Jag har inte stött på problemet med tjänstetelefonen och jag kör ju Spotify i den också. Jag testar och återkommer. En fabriksåterställning av min telefon löste i alla fall inte problemet. Det bara ställde till det med aviseringsljud och alla små personliga inställningar jag hade gjort.

10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 411
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tänkte om det av någon jätte märklig anledning bara sker med Vimla. Det känns dock väldigt konstigt om det bara skulle ske med Vimla

11. Wavestation

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    "Jag tänkte om det av någon jätte märklig anledning bara sker med Vimla."
    Mina funderingar har gått åt det hållet också. Jag har under några dagar bytt SIM-kort mellan min privata telefon och tjänstetelefonen. Jag har hunnit med att köra hem från jobbet, till jobbet, hem igen och det har inte hackat en enda gång. Inte det minsta. Jag satt och tänkte på det idag när jag körde till jobbet och att det var ju skönt att jag ringat in felet. Då hackade det. Exakt samma fenomen; Spotify slutade spela, ungefär som att någon tryckt på paus, under 0,5 sekunder, och strax efter det en gång till. Detta med ett SIM-kort från Tele2. Så att byta SIM-kort har möjligen gjort att det fungerar bättre men problemet kvarstår.

Det känns som att jag testat allt. Det funkar med min gamla telefon utan 5G. Syrran har samma fenomen med sin Samsung S23 och Vimla. Fenomenet sker även med Tele2. Det sker inte med min tjänstetelefon, en Samsung A54 5G. Jag har i och för sig inte provat med mitt SIM-kort i tjänstemobilen. Men om det funkar så vill jag ju ändå inte köpa mig en A54.

12. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 487
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Jag har samma problem med Halebop, men inte varje dag, men på samma ställen stannar musiken kort, och sedan fortsätter...

Nu är det ett par veckor sedan, det kommer och går, så skumt.

13. Wavestation

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Skönt, på sätt och vis, att veta att jag inte är ensam.

Nicole gillar detta.
  14. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    439

MINA ENHETER

Känns som att ni lyssnar via bluetooth, har sett fenomenet när jag åkt tunnelbana och nån sätter sig i närheten och deras bluetooth lurar vill connecta med min mobil (oftast lurar från jbl och sony). Har även varit med om det när bluetooth:en "störs ut" nån millesekund ( brukar hända på ett visst ställe på perrongen vid Gullmarsplan).
    Har ni möjlighet att testa med trådade hörlurar så skulle jag rekommendera det (om ni inte redan har det förstås).

Nicole gillar detta.
  15. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 487
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Stämmer bra det :) TWS här, har inte provat med trådade, men det kan absolut vara svaret på gåtan:)

16. Wavestation

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Lite svårt för min del att testa med tråd eftersom jag inte har sådan utgång på min telefon. Men jag kan ju testa att lyssna via mobilens inbyggda skithögtalare även om resan då kommer att bli outhärdlig. Men man får ju offra sig. Märkligt att det bara sker med Spotify och inte Samsungs musikspelare.

17. Wavestation

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Under några resor fram och tillbaka mellan hem och arbete har jag provat att lyssna på Spotify utan blåtand. Jag har fått stå ut med en skrålande telefonhögtalare. Men vad gör man inte för vetenskapen, eller nått. I vilket fall som helst så har jag inte märkt problemet med dessa mikropausar då. Kort sagt så verkar det vara nått med kombinationen vara ute på vägarna, spela Spotify och koppla upp sig till bilar med blåtand på en Samsung S21 eller S23 (syrrans telefon med samma problem i hennes bil). Jag använder ju blåtand hemma också med blåtandslurar när jag är ute och promenerarar men då har jag i och för sig lyssnat med Samsungs musikspelare eller Podbean, inte Spotify. Måste testa några rundor med Spotify och blåtand hemma.

mbs och Nicole gillar detta.
  18. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Blåtand kan var lite konstigt ibland. Jag har Jabra Elite 75T trådlösa pluggar och de fungerar bra, men så fort jag kliver in i polarens hiss så slutar vänster lur att fungera, musiken fortsätter i den andra luren. Tills jag kliver ur hissen då går det bra igen :)

Wavestation och Nicole gillar detta.
  19. Wavestation

Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Hm... intressant hiss. Den går säkert till en hemlig våning långt under markplan och som man bara når med en speciell knappkombination.

Jag har provat att para min Samsung S21 med firmabilen. Jag disponerade den förra veckan och denna vecka eftersom jag har beredskap. Det har jag med jämna mellanrum så då kör jag Spotify via tjänstemobilen (Samsung A54) och det funkar utan problem i den bilen och i andra bilar vi har på jobbet. Eftersom min S21 hackar i både min och syrrans bil så tänkte jag att den nog gör det i firmabilen också, men icke! Jag har kört ett par vändor fram och tillbaka från jobbet utan att det hackat en enda gång.

I teorin har kan man ringa in problemet till Spotify i min och syrrans telefoner, S21 och S23, i våra bilar. I mitt fall även med annat SIM-kort. Jag vet inte om det blivit mindre märkligt nu.

milky81 gillar detta.
  20. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    680

MINA ENHETER

Jag har idag Spotify Family och har en plats över. Går det att bjuda in en vän istället för familjemedlem?