Problem: Spricka i skärmen (4000:- att byta)

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av foffen, 12 apr 2016.

1. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 207
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Appropå "termoglas", eller vad det nu är för något i smartfånarna nuförtiden.

Detta är en anekdot.

Jag köpte en bättre begagnad Citröen C5 (ja - en bil, inte en mobil) i höstas, 10 år gammal, utan garantier, hos en bilfirma utanför Stockholm, där halva personalen bara pratade arabiska. Inga större problem, bilen går bra än idag.

Men, förutom att 5:e växeln lade av efter några veckor, så inträffade följande.

En lördags kväll i Ventspils, på hemvägen efter besök hos goda vänner, i 15 km/t. fart i ett lungt bostadsområde, visserligen i 16 minusgrader, så sade det "PANG!!!". Och bakrutan hade exploderat i 1000 småbitar.

Efter diverse efterforskningar kom jag fram till att detta inte var helt ovanligt hos en C5 kombi, pga bakluckans konstruktion, med termoglas i rutan.

Men Länsförsäkringar tog det på glasförsäkringen, utan att knysta, trots att jag berättade för dem, korkad imbecil som man är, att skadan nog var ett konstruktionsfel hos bilen, och inte orsakad av någon yttre påverkan. Som jag först hade trott, typ någon tonårsdjävel som hade kastat en tegelsten genom bakrutan.

Moralen av historien är att glas är en trögflytande vätska, med ibland mycket speciella egensakper, och inte något evigt oföränderligt som man kan lita på 100% i åratal.

"I rumstemperatur är glas ett fast ämne. Atomerna är dock placerade på samma oregelbundna sätt som i en vätska. Glas har en viskositet; i rumstemperatur är denna dock så hög att den inte kan mätas."

"Härdat glas innehåller mekaniska spänningar och är därför mer slagtåligt än enkelt glas, men om glaset utsätts för ett tryck som övervinner spänningarna så spricker hela glaskroppen i små bitar"

(tack, wikipedia)

Doogee Valencia 2 Y100 Pro har 2,5D Corning Gorilla Glass

http://www.corninggorillaglass.com/

"With the introduction of Gorilla Glass 4, we’ve taken tough to a whole new level. In lab tests, Gorilla Glass 4 withstood 1-meter drops onto rough surfaces 80% of the time. That’s up to 2x better than competitive glass designs."

bernard och Donadoni gillar detta.
  2. Joche

Joche Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    iPhone 12
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+
    Min åkte in i måndags och kom tillbaka i fredags. (Telias serviceverkstad Deltaservice)

3. Huevo

Huevo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Skönt, kollade servicestatusen nyss och den verkar äntligen vara färdig, kommer nog kunna plocka ut den imorgon, efter tre veckors väntan.

4. foffen

foffen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Seriöst, nu hade jag f*n sönder den igen, inför flera lika helt oförstående vittnen så lyckades jag välta en nästan tom Ikea kaffekopp på skärmen så skärmen sprack igen, den här mobilen går sönder enklare än såpbubblor på Liseberg, helt otroligt.

Inte ett märkte i mobilen, baksidan som ska vara så känslig är hel men det mäktiga gorilla glaset går i bitar om en björn skiter för högt i skogen. Hatar den, helt värdelös mobil.

Last edited: 7 sept 2016
    GambitSWE gillar detta.