Diskussion: SR appen funkar ej.

Diskussion i 'Galaxy S6 Edge+ - Allmänt' startad av fluppen, 15 sept 2015.

1. Annika - Sveriges Radio

Annika - Sveriges Radio Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Hej!
    Jag är webbmaster på Sveriges Radio, och en lyssnare, KR, i vårt supportforum, tipsade om denna tråd. Ni är många som rapporterat in samma fel:
    Direktström stannar på 99% - Samsung Galaxy S6 edge+

Jag sammanfattar det jag känner till. Om något i min sammanfattning skiljer sig från er bild, så hojta till!

• Felet drabbar enbart direktlyssning

• Förekommer både över mobilnätet och wifi

• Förekommer i apparna Sveriges Radio Play och Lyssna, via hemsidans spelare (i Chrome) och genom direktlänkar till ljudströmmar i telefonens ljud- eller videospelare. I Play-appen stannar buffring vid 99% medan hemsidans spelare förefaller att inte buffra alls. Lyssna-appen ser ut att ladda något, men går inte från buffring till att spela upp ljudet. (Direktlänkarna vill jag felsöka mer kring, det kan vara ett annat fel.)

• Gäller Galaxy S6 edge+, Galaxy Note 5 (har jag inte kollat upp själv än) och Samsung Galaxy S5 Neo

• Androidversion 5.1.1

• Det går att lyssna direkt via appen Tunein Radio och via http://mini.sr.se

amstaffpwr skriver att han har problem med ilikeradio (MTG:s app eller webb) men i övrigt har jag inte sett några inrapporterade problem med andra medietjänster

Saker jag är nyfiken på:
    Felet på ilikeradio, gäller det app, webb eller båda? Vilka likheter och skillnader finns mot hur Sveriges Radio Play, Lyssna-appen och http://sverigesradio.se/ beter sig?

Har någon möjlighet att testa andra webbläsare än Chrome? Hur fungerar spelaren på vår hemsida i t ex Firefox på dessa telefoner?

Vad är skillnaden mellan er som fastnar på 99% och er där det (ibland efter väldigt lång tid) tar sig vidare till fungerande lyssning?

Tills vi vet vad detta beror på, är mitt bästa tips att lyssna via Tunein Radio eller via http://mini.sr.se

Hoppas att vi snart förstår vad som är fel! Oavsett om det är något hos Samsung eller något med vårt API som behöver rättas till, så är det förstås frustrerande.

foffen och bvb gillar detta.
  2. improwise

improwise Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Imponerande att SR tar sig tid att svara även utanför sitt eget supportforum, beröm för det.

Tycker din summering av läget stämmer väl överens med mina erfarenheter. Nog för att jag kritiserat SR Play många gånger tidigare och att androidappen stundtals haft sina problem, men i detta fall skulle jag bli förvånad om det inte visade sig att det är Samsungs fel att det inte fungerar. Detta då det verkar fungera på andra Androider och att det även fungerar på "gamla" Samsung-telefoner som Note 4.

3. Annika - Sveriges Radio

Mottagna gillanden:
    3
    i detta fall skulle jag bli förvånad om det inte visade sig att det är Samsungs fel att det inte fungerar

Jag tror också att det är något hos Samsung, men vill få det bekräftat. Och där vore det bra att hitta andra strömmande tjänster där det blir liknande fel!

amstaffpwr har rapporterat in problem med en annan tjänst, men eftersom hen skriver Någon som får ilikeradio till att fungera på edge+?, utan att berätta om det rör app eller webb eller hur problemet yttrar sig, är det svårt att se om det kan vara symptom på samma problem, eller är något helt annat. Det kan ju ha fixat sig med en omstart eller så ... Men om den tjänsten också har samma problem (buffrar upp tills ljudet _borde_ starta, men aldrig kommer igång), så stärks misstankarna att felet ligger hos Samsung.

Har någon av er varit i kontakt med Samsungs support?

Bra för att Samsung ska rätta felet skyndsamt (men trist för er med en ny telefon), vore om vi kan hitta någon stor internationell tjänst där det också blir buffringsproblem. Om Netflix, Youtube eller NPR drabbas, är de nog mer måna om att åtgärda problem ... Sveriges Radio är en väldigt liten aktör i sammanhanget.

4. improwise

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Som jag föreslagit tidigare, det vore bra om ni hade någon möjlighet att aktivera debugloggning i er app så skulle det nog gå mycket lättare att lösa denna typ av problem:

5. Zonaxen

Zonaxen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Gäller detta problemet även appen "P3 Radio"? Tänkte skaffa en Edge+ denna månaden men är grovt beroende av morgonpasset i p3 :P

6. improwise

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Ja, det gäller även den appen. Finns dock andra som Tune In som fungerar men jag vet inte riktigt hur dom kommer över sitt "innehåll", dvs om dom tar dem från respektive kanals API eller typ genom att vidare sända det vanliga radioljudet så att säga.

7. improwise

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Här pågår en diskussion om problemet med Samsungs support på Facebook. Dom påstår att att dom testat och det fungerar, men jag är ärligt talat tveksam då det vad jag vet inte fungerar för NÅGON annan än just dom.

https://www.facebook.com/samsungsverige/posts/10154385873259041?comment_id=10154386024554041

Uppmanar alla som är drabbade av problemen att gå dit och göra klart för Samsung att vi inte accepterar detta och kommer köpa andra märken framöver om dom inte tar sig i kragen och fixar det.

8. amstaffpwr

amstaffpwr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    389
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Testade SR och ilikeradio appen nu ,båda funkar dock kör jag med en custom firmware.

Annika - Sveriges Radio gillar detta.
  9. improwise

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Vilken ROM är det du kör med? Har du även uppdaterat Kerneln? Och du har testat att lyssna på liveradio va, för i efterhand verkar det fungera?

10. improwise

Mottagna gillanden:
    171

MINA ENHETER

Annika - Sveriges Radio och nibor gillar detta.
  11. tmyrg

tmyrg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Laddade precis hem senaste systemuppdateringen och nu funkar SR appen!

Annika - Sveriges Radio gillar detta.
  12. Annika - Sveriges Radio

Mottagna gillanden:
    3
    Strålande! Och skönt att det gick snabbt för dem att åtgärda, när Samsung väl sett att felet låg hos dem :)

Hoppas att samma fix även går ut till besökare med Galaxy S5 Neo!

tmyrg gillar detta.
  13. Annika - Sveriges Radio

Mottagna gillanden:
    3
    Och tack alla som har hjälpt till att kartlägga detta, både här på Swedroid och på Sveriges Radios supportforum!

14. zosma

zosma Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Testade appen idag, och verkade funka hur bra som helst. Om det sen var engångs företeelse eller funkar bra, återstår att se. Men buffringen gick snabbt.

Annika - Sveriges Radio och tmyrg gillar detta.