Stabil ROM = Original + root för att få mera systemminne - Läs guiden!

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av nizzehult, 27 dec 2011.

1. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Du måste frigöra utrymme i Data, mer om det nedan. Ser att jag har mindre kvar i System så glöm det tillsvidare.

Du bör ha en bra filhanterare för root, som Root Explorer men har du inte det så kan du ändå fixa det. Det man får göra är att avinstallera ett antal appar. Installerade ligger de i data/data/. Därefter använder man link2SD för att flytta EN DEL av den installerade appen till SD kortet med link2SD. Det som blir kvar i data/data/ efter man länkat är de data appen skapar samt, eventuellt då, biblioteksfilerna. Som du sett kan man välja att länka dessa eller låta bli. Man kan spara en massa minne genom att länka dem men får strul vid omstart om man går för långt genom att vid omstart så laddas då alltid biblioteksfilerna först i internminnet där det då måste finnas plats.

Den naturliga frågan är då; hur mycket minne måste jag då spara i data för att det skall fungera? Vet ej! Bakpinar, pappan till link2SD undviker den frågan på bloggen, tror inte det finns något enkelt svar. Jag har ca 45 megabytes kvar under Data. Normalt kan jag starta om utan att få minne brist. Får det ibland men på mindre än en minut har link2SD lyckats länka resten av apparna.

En del appar får cancer och växer utan kontroll i /data/data. Postappen är en sådan. Om din använder avsevärt mer än tre megabytes för program och data så återkom. Finns de som hittar 50 megabytes där.

Sammanfattningsvis; avinstallera några appar som använder mycket data och prova dig fram. Annars börja från scratch men lämna hyfsat mycket minne kvar i /data.

I Cache hittar du en massa filer med namn som Download-x.apk. Det är filer som Market laddat ner vid uppdateringar eller installation. När det blir fullt brukar Market strula. Radera alla Download-x.apk!

2. nizzehult

nizzehult Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

OK, men jag känner mig inte riktigt trygg med detta; alltså hur man bör göra för att inte hamna här igen.
    "Lämna kvar utrymme i /data". Hur ska jag kunna styra över det? Och hamnar man inte så att den blir full rätt snart ändå?
    Minns när jag hade nyroot'at den och länkade om alla appar, då hade jag över 50MB ledigt på Data men när det sedan började laddas in uppdateringar och nya appar så krympte detta utrymme mer och mer även fast jag pekat om att installera sig på SD-kortet.
    Nu har jag så lite minne att inte ens alla ikoner syns!
    Även /system och /cache är full - enl Link2SD.

Har använd OI File Manager och Astro men ingen av dessa säger att det finns något alls under /data!! Har "Show hidden files" ikryssat.
    /cache är också helt tom!
    Root Explorer är en betal-app :(
    ??

Uppdatering: har "fått tag på " Root Explorer och nu ser man filer i både /data och /cache. Gäller bara att hålla tungan i rätt mun nu...

Last edited: 30 jun 2012
  3. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Har inte översikt över alla typer av appar men det som oftast fyller på /data/data/ är att varje app man installerar ofta har databaser. Dessa verkar vara så att de ganska snart blir någon megabyte stora men stannar där. Förutom detta har man rena fel som gör att minnet minskar. Om minnet fortsätter att kontinuerligt minska är något fel. Framförallt postappen i Android 2.3.3 är en sådan felaktig app. Verkar vara när man vår html-kodad post som det blir skräp kvar trots att man radera. Man kan få bort allt detta genom att gå in i Inställningar där man hanterar appar. Där kan man nollställa alla data för en app. Nackdelen är att då försvinner även inställningar för kontona man har. Bättre då att med en filhanterare rensa ut skräpet. Som du säger gäller det dock att hålla tungan rätt i mun. En filhanterare som Root Explorer är som att köra en Porse sittande på en liten trälåda. Återigen, är er postapp betydligt större än ca 3 megabytes (data och app) så kom tillbaks så skall jag skriva en instruktion hur man fixar det manuellt.

En finess med Root Explorer är att man manuellt kan flytta en fil från internminnet till SD kortet och manuellt länka till den. Det finns en navigator som heter IGO där detta är bra att använda. De har en stor biblioteksfil som de lagt fel. Denna kan man flytta till SD kortet och länka manuellt till. Link2SD tar den inte på grund av att den ligger på fel ställe. Tror den är på ca 8 megabytes så i en Desire vill man gärna få bort den från internminnet.