Ställa om Tv:n till Digital.

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 13 aug 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har vetat om ändringen sedan länge innan pandemin, men pga mitt låga interesse av TV hamnade det på "ignorelistan" fram till nu.

    Mitt problem är egentligen inte brist på tid, men bristande kunskap om hur det funkar det här med digitalbox. Jag menar, tillräckligt med kunskap så man gör rätt när man äntligen gör det...

    Hoppas någon annan i samma båt kan ta lärdom av bl a denna tråden för inte begå samma misstag. Eller rättare sagt, göra riktig vid första försök, enligt sina önskan om vad man vill åstadkomma.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har TV så låg prioritet förstår jag inte varför du ska köpa en ny. Plugga in i boxen och kör. Det är inte besvärligt!
     
    geobjork gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Du traff nog spiken rakt på skallen där. Jag vet inte själv heller. Skall hämta boxen i eftermiddag, och se hur det funkar att använda två fjärrkontroller.
    Byter mellan nyhterna på fyra olika kanaler, och med mitt "attention span" som brukar upphöra efter sådär en halv timma, så klarar man väl klanta till det innann man har sett nyheterna på fyra olika kanaler. o_O:mad:
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Du behöver ju, som jag skrev förut, inte använda två fjärrkontroller när du väl startat upp. Jag lägger i allmänhet undan tv:ns fjärrkontroll och använder bara boxens. Jag har i och för sig inte ComHem utan Boxer via antenn, men gissar att det fungerar ungefär likadant.
     
    bernard och geobjork gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Så kan man göra men vår Boxer-box har så stora steg för volymen så det är larvigt (0-15), teven är mycket bättre att reglera volymen på vilket vi även gör när vi castar så vi tvingas använda två fjärrkontroller ändå... :mad:
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag är tvungen att använda TV:ns fjärrkontroll att slå av och på TV:n. Annars verkar det inte så illa, så länge jag trycker riktig knapp. De två fjärrkontrollerna har ganska lik layout på knapparna, men med helt olika funktioner, så jag trycker ofta fel. Sen tycker jag nog att den är något trög när man byter kanal, så jag har en tendens att trycka två gånger.

    Har nu hållit på i timmar med inställningarna. Bilden var allt för stor och med onaturligt skarpa färger. Ser bättre ut nu. Sen har det gått åt mycket tid att hitta hur man skapar en "personlig" kanallista med kanaler jag kommer att använda, i en bestämd följd på upp och ned knappen. Äntligen fått den i ordning, dock klarar jag inte finna ut hur jag skall komma åt den när den skall användas på fjärren.
    Det här klarar inte 90% av mina grannar av törs jag påstå. 370 lägenheter.
    Annars var omläggningen betydligt båda enklare och bättre än jag fruktade.Fick CNN och BBC World News i tillägg, två kanaler jag värkligen uppskattar. Undrar om de är permanent eller bara lockbete? Betydligt bättre bild. Jag väntar väl en stund med ny TV... :P;):money:
     
  7. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 367
    Mottagna gillanden:
    5 119
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Den personliga kanallista du skapat borde du komma åt att välja som förval om du trycker på knappen “Guide” på fjärren och sedan skulle jag misstänka att du får trycka på ”Grupp” (blå knapp på fjärren).
     
    geobjork gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Right On Man!! Tackar!
    Hur i he...te hittar man ut det ur eget huvud? Jag laddade ned instr. manualen för boxen, hittar inget om det där!
     
  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 367
    Mottagna gillanden:
    5 119
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Haft många boxar och hjälpt många med boxar genom åren, fast i det här fallet fuskade jag lite och tittade i manualen som finns hos Comhem...
     
    geobjork gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Har du en länk till den manualen?
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Manualer är ofta uselt skrivna, inte enkelt att lista ut hur grejerna funkar bättre det inte är intuitivt, tänk bara på VHS på den tiden, det var nästintill omöjligt att begripa sig på de jäkla apparaterna...

    Kan du vara den här?
     
    geobjork gillar detta.
  12. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 367
    Mottagna gillanden:
    5 119
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
  13. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Annars kan man alltid köpa en beggad ComHem box på Tradera.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Fråga från en nykomling i tråden:
    Är det TV via IP ni har fått? Dvs har du dragit en nätverkskabel från din router till den nya tv-boxen?
    När uppgraderade Com Hem senast ert fiber i huset och när fick du senast en ny router/box installerad från dem?

    Jag är inte helt uppdaterad på området. Har inte haft vanliga tv-kanaler på ett antal år, saknar det inte, kör bara Chromecast till min tv :)
     
  15. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Det gäller hushåll som är anslutna till det coaxiala nätet som det är enbart com hem som använder vad jag vet. Alltså inget med fiber att göra.
     
    bernard gillar detta.
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Nejdå, det är fler operatörer som kör med det, åtminstone Boxer och Viasat erbjuder tjänster till hyresvärdar och bostadsrättsföreningar med teve via koaxialkabel. Jag tror dock att mottagningen till huset går via fiber...
     
  17. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jaså? Kanske man skulle ta och undersöka närmare vad de kan erbjuda i konkurrens mot Com Hem isåfall.

    Hos oss är vi 32 villor anslutna i vår kabel-Tv förening och där är det coaxiala kablar i rör mellan husen med förstärkare på ett par platser. Sen ifall huvudmatningen sker via fiber någonstans i en huvudcentral vågar jag inte svara på.

    Vissa av hushållen har fiber indraget också men de som inte har det tar ju även sitt bredband via det coaxiala och är begränsade till com hem nu som jag förstått det.
     
    Last edited: 18 aug 2020
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det var inte alls så illa som jag befarat. Är tvungen att använda TV-fjärren till av och på av TV:n, och box-fjärren till resten.
    Undrar om det är skadeligt för TV:n att koppla elförsörjningen via en smartplug, och slå av och på den med röststyrning via Google Assistant? TV:n är ju alltid i standby när den är avslagen.

    En liten rutin jag är lite osäker på dock, skall jag manuellt sätta boxen i standby eller låta den själv gå in i standby mode?

    Tycker nog användarmanualen är rätt så bristfällig. Den är för de som redan kan det här!
     
  19. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 479
    Mottagna gillanden:
    1 040

    MINA ENHETER

    sätt box i standby manuellt, bättre för miljön (har ingen större betydelse för boxen)
    En smartplug skulle kunna fungera, risken är dock att din tv tappar minnet då den får stå strömlös långa perioder. Skadar inte att testa.

    Du kan även kontrollera om din tv och box har CEC. har de CEC (kan heta viera link, CEC eller något annat i menyerna). Då kan du få tv att automatiskt slå på när du startar din box och stängas av när du stänger av boxen.
     
    geobjork gillar detta.
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Under system i inställningar hittar jag strömhandtering > autoavstängning. Den är på. När jag då sätter boxen i standby blir skärmen svart och ljudet blir tvärtyst, dock lyser standby lampan på TV:n fortfarande grönt. Den är normalt röd när jag slår av TV:n med TV-fjärren. "Räknas" TV:n då som avstängd på samma vis som när jag slår av den med fjärrkontrollen?