Om du stänger av bakgrundsuppdatering så är det enda som händer att appar inte har den senaste informationen när du öppnar appen utan kommer kräva en bråkdels sekund för att förnya/hämta ner senaste innehållet när du öppnar respektive app på nytt.
Notiser påverkas inte av detta utan dom kommer som vanligt.
Denna funktion har inte uppfyllt nån funktion för mig sen den lanserades flera år sen utan har haft den avstängd rakt av för allt. Aldrig haft problem med notiser. Fördelen med att stänga av den är att appar inte kan ligga i bakgrunden och köra aktiviteter som belastar batteri hur som helst medans vanliga notiser är hårt reglerade hur länge dom får väcka upp enheten från vila och kontrollera om det finns några nya notiser. Ev kan t.ex Garmin Connect påverkas av detta så det måste du testa hur den beter sig. Men kanske bara lämna igång för den appen isåfall.
Sen finns det ju en annan fördel också med att stänga av denna funktion och det är att man minskar ytterligare möjligheten för inbyggda spårare som finns i så gott som alla appar att kunna spåra dig endast när du använder appen, och inte i bakgrunden. Fanns en artikel om detta i Washington Post där en reporter tog hjälp av en mer kunnig person och där dom kom fram till denna slutsats. Ska se om jag hittar igen den artikeln.
Nästa punkt är att se över platstjänster, dvs vilka appar som behöver ha tillgång och begränsa detta. Majoriteten av appar jag har installerad behöver inte ha tillgång till min plats. Enda jag har tillåtit hela tiden är SOS Alarm appen.
Dessa två saker tror jag påverkar batteriförbrukning, men framförallt standby.
En tredje sak är mail och att ha inte ha den på Push. Hur många behöver verkligen se ett mail direkt när det anländer. Inte många skulle jag gissa. Så att sätta mail konton på ett hämt schema där den kollar av var 15e minut, eller kanske t.om med 30 min intervaller kommer efter en lång arbetsdag också ha en positiv påverkan på batteriförbrukningen.
Där är mina tips. Har delat några screenshots i 13 batteritråden och jag får ut suverän användning från min 13 Pro.
Om ovanstående inte drar ner din standby förbrukning så hade jag nog testat att säkerhetskopia via iTunes och därefter göra en DFU återställning så hela IOS mjukvaran laddas ner igen och ominstalleras. Därefter bara återställa din säkerhetskopia. Se bara till att lösenordsskydda säkerhetskopian (finns ett alternativ för det i iTunes) så den även inkluderar ev lösenord/skyddade filer, apple hälsa osv.
Last edited: Feb 16, 2022