Fråga: Stanna på GB eller uppdatera till ICS?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av SirMacke, 4 jul 2012.

1. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    • Wifi: Har jag inte haft några problem. Fungera som det ska.
    • BT: Fungerar också som det ska, förutom vid musikspelning där ljudet kan få det berömda hacket.
    • Radio: Där har jag däremot något mysko problem. Den funkar, men helt oanvändbar. Allt ljud låter metalliskt, lite som väldigt högt komprimering. Vilket är lustigt. Fungerade helt klart med GB. Vet inte om det kan beror på det stereolurar jag använde? Testade med de lurar som medföljde, funkar inte bra där heller. Helt klart någon bugg. Radion tar inte emot radiosändningar bra alls. Kan beror på att jag bor i ett betonghus förstås och kan kanske funka bättre utomhus. Skall testa det. Men radio-funktionen är ändå aldrig något jag verkligen använder så har inte saknat den.
    • Timern: Inga problem.
    • Volymsäkning under samtal: Funkar för mig, hur bra som helst. Testade precis.
    • Spöksamtal: Aldrig hänt.
    • Lagg i Launchern: Ja, det har jag. Helikoptervy är tyvärr alltid laggig. Däremot kan man få bra flyt i resten av launchern. Men visst detta är något som Sony måste justera.
    • Batteritiden: Helt klart till det bättre, speciellt nu de senaste dagarna. Detta problem man nog tyvärr härledas till appar, liksom lagg i launchern.
    • Fast-Capture: Är inte idiotsäker numera. Kameran kommer inte alltid i gång direkt när man klickar på knappen. Tror den störs av låsfunktionen på något sätt.

Med andra ord är det inte så mycket problem som jag har på min lur med ICS, även om de problem jag har är störande, så överlever ja. Eftersom luren fungerade med 2.3.7 utan problem så förväntar jag mig att detta är mjukvarubaserade problem och går att fixa i en uppdatering.

Last edited: 6 jul 2012
  2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Så ser min timer ut..
    https://www.dropbox.com/s/5wck7q9eyb5p6ai/Screenshot_2012-07-01-20-00-19.png

https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1055818&postcount=343

och en annan har liknande
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1055931&postcount=344

Jag sitter ju inte och hittar på alla problem förstår ni väl.. jag vill inget annat hellre än att det ska fungera och flyta på som det gjorde så jag kan vara nöjd. Jag och många andra upplever en del av dessa problem.. vissa alla vissa några.. så något fel är det.. kan vara olika versioner så som obrandad brandad!? Jag vet inte.. men som sagt gå in på sonymobile forum så ser ni att det finns issues.
    Bara för att ni inte har problem behöver inte vara så fallet för alla.. jag har wipat men får samma på timer, volym och min WiFi lägger av när signalen är lägre (då pratar vi 10m från routern) BT hackar i samtal med min MW600. Samt det berömda lagget.. den kommer jag inte ifrån...

dragontrumpetare gillar detta.
  3. HenrikLundqvist

HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag har aldrig påstått att du hittar på, däremot tror jag att du är betydligt petigare än vad jag är, vilket jag fullt ut accepterar och jag säger inte att du på något sätt har fel. Jag möter buggar med en axelryckning, men jag har full förståelse för att du och andra stör sig mer på buggar än vad jag gör.

Jag har kört med både SE Generic och CH Generic och timern har fungerat lika bra på båda mjukvarorna. Vilken kör du?

Mottagningen är generellt sämre oavsett om det är WIFI, BT (antar jag) eller vanlig 3G, så mjukvaran har på något sett gjort mottagningen sämre överlag. Jag har t.ex alltid haft full mottagning på kontoret inne i centrala Sthlm, men nu växlar signalstyrkan mellan 2-3 bars. Detta måste Sony verkligen se till att åtgärda snarast möjligt.

Lagget kommer man aldrig komma i från så länge man kör Android på en telefon. Däremot ritar den om launchern betydligt oftare med ICS. Scroll i listor, hemsidor o.s.v är däremot smidigare i ICS än i GB. Förhoppningsvis blir det bättre med JellyBean.

Men som sagt, jämfört med andra tillverkare så har Sony gjort ett sjukt bra jobb med sin ICS-mjukvara. Även om det såklart finns en hel del kvar att önska.

dragontrumpetare gillar detta.
  4. Fishk

Fishk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Klart du inte hittar på. Men kan ju inte vara Sony's fel när det funkar på vissa och inte funkar på andra. Då måste ju det vara något lustigt för er?

Sent from my Xperia S with Tapatalk 2

5. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag kör SE Generic men funderar på att roota och lägga in en annan Rom. Någon som vet när och om Sony släpper källkoden?! Tänk och ha källkoden lagom tills Jelly Bean släpps. Blir roligt och se vad utvecklarna hittar på.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

6. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Klart det är Sonys fel att det är klockrent för vissa men inte andra, jag menar jag gör inget märkvärdigt annorlunda nu än förut?! Sony har gjort ett bättre jobb än Samsung och HTC men klart långt ifrån felfritt. Man tycker de kunde ha gjort mer med tanke på att de var sist ut.

7. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Nej det är inte Sonys fel, tror inte du vet hur mjukvara fungerar. Sony har gjort ett enormt bra arbete med ICS, själv har jag inte stött på ett enda problem som har lästs upp i tråden, fötutom att det laggar till en millisekund när man pinchar i launchern men det är bara så löjligt du tar upp det. Problemet med lagg ligger i Android, och ska ju bli fixat i JB, har absolut INGET med Sony att göra.

8. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jag håller delvis med, vi fick ICS sist av alla och även om vi har färre fel än Samsung och HTC-användarna så är det självklart tråkigt att man släpper mjukvara med buggar, även om de få buggar som finns inte är särskilt allvarliga.

Men eftersom jag inte vill sitta och vänta och vara sist av alla igen så har jag bestämt mig för att sälja min Xperia S och köpa en Galaxy Nexus och köra på den fram tills nya Nexusen kommer, så man ligger i framkant gällande nya versioner av Android.. Alternativt byta tillbaka till Apple när iPhone 5 släpps, där slipper jag i alla fall buggar, laggigt gränssnitt och dålig batteritid och istället leva med uselt mediastöd helt enkelt.

9. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jag hade inte så här mycket lagg med GB och så vitt jag vet var det oxå Android. Visst är ICS tyngre men det visar än en gång att Sony inte gjort mycket åt saken. Jag vet själv att HTC och Samsung petar i själva android för och optimera. Herregud! Med Xperia S spec tycker man det borde vara lagg fritt. Problemet är att man var van vid GBs flyt. Vem vet kanske efter 3mån med det här så vänjer man sig.

10. Cubenga

Cubenga Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Vadå pincha i launchern? För att få en överblick på alla widgets som är framme?

11. HenrikLundqvist

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Jupp!

Jag upptäckte att den hackar precis. Har aldrig och kommer aldrig använda den funktionen. Visste inte ens att den fanns, rätt onödig enligt mig.

12. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Är inne på min tredje installation av ICS. Första la jag in den schweiziska ROM'en och det gjordes med en full wipe. Denna fungerade klockrent.
    När så sedan den svenska släpptes till mitt nummer så lade jag in den via SUS och alternativet "reparera" , den fungerade också bra ca en vecka innan den laggade ur fullständigt. Vi talar om frysningar som varade i flera minuter. Jag hade även grafikfelet på timern.
    Så efter att ha dragit en djup suck så blev det en full wipe igen och sedan lade jag in ROM och alla appar utan att återställa något via backup.
    Nu är den en dröm att handskas med. Jag har ikväll lekt med både min och med morsans som fortfarande har GB och flytet i ICS är precis lika bra.
    I samtliga installationer har BT fungerat bra utan hack eller sämre signal. WiFi vet jag faktiskt inte om det är bättre eller sämre. Batteriet töms inte längre lika snabbt när man faktiskt använder telefonen som den gjorde i GB. Volymen vid samtal fungerar bra. Så just nu är jag riktigt nöjd.

Men en sak är märkligt, många säger att de får bra flyt om de aktiverar hårdvaruaccelererad 2d rendering, inte jag. Oavsett inställning så laggar och hackar det vilket det inte gör med standardinställningen.

13. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Sony har nu släppt källkoden :-D Sweet!

14. tlubtu

tlubtu Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Ångrar inte en sekund att jag uppdaterade till ISC. Med GB laggade det konstant i min SXS. ICS flyter på fantastiskt mjukt.

15. KonaDew

KonaDew Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Väldigt missnöjd med ICS..

Jag skulle byta bara för att ha den senaste uppdateringen.
    - Men jag störs varje dag av hur dåligt den fungerar!

1. Om du avslutar ett program och går tillbaka till dina menyfönster laggar den ett tag innan den flyter på "normalt" igen vilket jag tycker fortfarande är under GB's normala
    2. En hel del program fungerar betydligt sämre med ICS än med GB.
    3. Sämre WiFi
    4. Laggar när du går in i personliga mappar med program.
    5. Kameran är förbannat mycket segare.
    6. Vissa widgets är segare
    7. osv osv
    8. Vet inte vart det kommer ifrån, men jag får någon slags vibration i externa högtalare med jämna mellanrum när jag spelar upp musik från XPS'en.. Mycket irriterande..

jag kan räkna upp en hel del, men allt av samma karaktär = segare, plus lite annat.

nu handlar det kanske om millisekunder i jämförelse men tillräckligt för att man ska störa sig på det!

Men när jag läser mina egna tankar och irritationer undrar jag varför jag har kvar luren??

Räckte över min gamsla SGS2 till frugan när jag skaffade mig XPS'en..
    Ska nog ha tillbaka den tills en bättre uppdatering anländer!

16. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Källkoden släpptes igår så snart kommer det nog ännu fler custom Roms till Xperian och då går buggfixarna fortare... Vågar man hoppas på en port av Jelly Bean?

17. Arvid719

Arvid719 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Ja,det är nog redan på gång tom. Såg nyss vi skulle på en officiell MIUI rom frammöver.

18. Galaxy

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Najs!! dock tycker jag MIUI stinks :)

19. bihslk

bihslk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    Jag har gått tillbaka till GB... ICS är för buggigt. Ni som drömmer om att ICS är bäst nja kanske på en annan telefon men inte på Xperia S... Väntar hellre tills problemen är åtgärdade. Bara att tappa så mycket WIFI signal gör att man inte vill köra ICS...

Inget behov av att jag måste köra ICS...

20. bihslk

bihslk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon: