Starta mobiltelefon från distans

Diskussion i 'Allmänt' startad av Sanne Sjögren, 16 mar 2019.

  1. Sanne Sjögren

    Sanne Sjögren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Min telefon har blivit stulen och är avstängd, kan jag starta den igen från distans så att den sedan går att spåra med SIM-kort/IMEI?

    Kan jag kontakta polisen/mobilåterförsäljaren så att de kan starta igång telefonen?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Såvitt jag vet så finns det ingen "wake-on-lan" funktion i mobilnätet. Utan hoppet ligger nog till att tjuven inte är smart nog för att gå runt FRP-skyddet och återställa telefonen innan den hinner boota upp systemet så att du kan spåra den. Men om du har kvar kartongen till telefonen eller om du varit så pass duktig att du skrivit ner IMEI-adressen till telefonen så bör du begära svartlistning/låsning utav detta via operatören samt polisanmäla stölden med ditt IMEI så har du iaf gjort det du kan i väntan på annat.

    Förhoppningsvis så hade du krypterat lagringen på telefonen så inte tjuven kan jävlas med dig genom att komma åt din data och lösenord sparat i Chrome/google-kontot. Skärmlås är tyvärr lätt att radera så det är inget skydd mot det du har i telefonen. Men å andra sidan så brukar inte datan vara det som tjuven är ute efter utan bara snabba cash, sen kan ju köparen av mobilen ha andra intresseområden.

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
     
    Kristy, jnsson och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, man kan inte göra så mycket annat än att polisanmäla och sedan vända sig till försäkringsbolaget, så länge tjyven inte sätter igång telefonen.

    Om tjyven sätter igång telefonen kan du eventuellt hitta telefonen här: Forwarding .... Polisen kommer däremot aldrig att spåra upp en stulen telefon då straffvärdet är för lågt för sådana åtgärder.

    Dina bilder och videos bör vara uppladdade till Google Photos - All your photos organized and easy to find om du aktiverat backupen.
     
    Last edited: 16 mar 2019
    Kristy och jnsson gillar detta.
  4. Sanne Sjögren

    Sanne Sjögren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Saken är den att jag är säker på att en bekant lyckades starta sin mobil från distans när den blev stulen. Jag är dock osäker på om det var personen själv som startade mobilen eller om det var med hjälp från återförsäljaren/polisen. Nu får jag dock inte tag på personen. Om någon annan har mer info om detta skulle jag vara väldigt tacksam.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Som @pitrus-@pitrus- säger är det helt omöjligt att starta en telefon på distans. Det finns ingen sådan funktion i telefonerna. Det beror på att modemet är avstängt när telefonen är avstängd, vilket innebär att telefonen inte längre kan kommunicera med något nätverk. Om telefonen inte är uppkopplad går det inte heller att kommunicera med den/väcka den på något vis.

    Det måste ha varit tjyven som startat telefonen i fallet ovan.
     
    Manicken, Kristy och jnsson gillar detta.