Staten vet allt om mig och min mobil

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hickin, 15 dec 2010.

1. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Nja... minns jag rätt så kom väl EU i sin enorma visdom fram till att det var upp till medlemsländerna att genomföra datalagringsdirektivet.
    Hur som helst så var det Bodström som la fram ursprungsförslaget till EU.
    Ibland skäms man för att vara svensk när landet står först i kön för att bli den modernaövervakningsstaten :(

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Intressant.
    Vid köp av bandbredd (företag) för hosting etc ligger ansvaret för rapportering av ipadresser,
    var folk surfat etc på den som har linan. Framförallt på ens egna ipadresser på eget AS.
    Lycka till att jag ska logga. :P

Med ett uns av förstånd hur IP funkar så är deras uttryck rätt fjantiga.
    De tror att "nu ska vi spara allt" så tror de att de sätter in en slags loggserver på
    något ställe så får de allt. Glöm den!

// A

3. Bergkuist

Bergkuist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu vill jag inte låta dryg och jag hoppas ingen tar illa upp men...

seriöst... när jag läser detta får jag känslor att det är paranoida Texas bor i USA som tror att regering försöker sätta dit dem. Sen snack om Alliansen eller rödgröna så är det skit samma. Rödgröna hade gått ut lika starkt med som Alliansen, sen om man som person är så rädd om sin "intrigitet" vad säger ni då om Google, facebook osv? Som nämndes tidigare så är android telefoner öppna sätt för google att kolla oss. Appar vi laddar ner med rättigheter att kolla sms osv.

Nej om staten vill kolla vad jag gör på dagarna så visst, skit samma ! vill de veta vart jag pluggar/sover/skiter så visst. jag baserar min åsikt på att personerna inom detta yrke vet vad de ska göra och är tillräckligt seriösa för att inte smyg runka åt telefon sex.
    Känns som det är dags att vakna upp, övervakning sker överallt! vad spelar det för roll vad staten vet om oss? jag är mer rädd för skatteverket o deras lömska planer om att varje jävla krona ska in men det är en annan femma....
    Sen hade vi inte haft dessa extremister, terrorister eller brottslingar så hade inte systemet behövts.

4. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Google != Staten
    Sen vad man nu tycker om det Google samlar in är en annan sak

Statens syfte är inte längre att tjäna landet, snarare att på bästa sätt kontrollera vad dess invånare gör. Åsikter som faller utanför det av staten godkända åsikter fördöms och ska helst inte ha nån som helst möjlighet att få kunna arbeta.

Staten ska hålla sin långa fingrar borta från vad befolkningen tycker, tänker och i viss mån gör.
    Och är det nåt jag är trött på är det förbannade gnället om "Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta". Det spelar ingen roll om jag må så skulle ha det snövitaste mjölet i universum, staten har inte där att göra punkt slut.

Låt oss nu ponera att staten får som de vill och får registrera precis vadfan de vill om befolkningen. Om X år så kommer Kommunister/Nazister(beroende på vilka du nu avskyr mest) De kommer att ha rena julafton åt att se vilka som hyser avvikande tankar och ladda upp tågen till Gulag/Auswitch 3

Sasori och Jani gillar detta.
  5. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Tillåt mig skratta högt och ljudligt; MUAHahahaha Muahahaha!

Mycket är kontrollerat i Kina,ed det där påståendet var ju bara roligt.

Så nu till topic; den nya lagen är menad att kunna få fram användaruppgifter även för brott som bara kan ge böter. Men det kommer fortfarande krävas domstolsbeslut och det ska föreligga "synnerliga skäl". Så att de ska komma och knacka på dörren för att du fildelar "för eget bruk" finns det ingen större risk för.

6. BennyBlack

BennyBlack Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

tycker detta är vidrigt. Visst, jag är laglydig...men vart jag befinner mej när jag ringer, det har ingen med att göra!

7. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Vad är det som säger att Skatteverket inte börjar få tillgång till alla dessa uppgifter om några år. Skatteflykt är också ett brott så de kan nog vara väldigt intresserade av var du befunnit dig när du börjar göra avdrag för resor och liknande.

Mer övervakning kommer inte stoppa några terrorister. Ta London-bomberna som exempel. Storbritannien över lag och London i synnerhet är ett av världens mest övervakade platser. Det hindrade inte 3 galningar att göra en samordnad aktion.

Oavsett hur mycket en stat övervakar sina medborgare kan attentat från beslutsamma personer aldrig stoppas.

Vad en lag är avsedd för när den skrivs och hur den faktiskt används är ofta två helt skilda saker. Sen måste du tänka på att alla uppgifter som samlas in kan läckas ut till obehöriga och vad de gör med uppgifterna har du ingen aning om. Du vet inte heller hur de kommer att använda dessa uppgifter om några år.

Istället för att skratta åt oss och kalla oss paranoida kanske du ska fråga dig varför staten behöver veta var du befinner dig varje gång du skickar ett mail/sms eller ringer. Varför behöver de veta vem du ringer till? Varför behöver de veta varje hemsida du tittar på? Det är ganska enkelt att lista ut vad du är för en person och vilka åsikter du har genom att kolla på vilka hemsidor du besöker. Det finns en anledning att de vill ha alla dessa uppgifter, du kanske ska fundera på vad den anledningen är. Fundera även på vad alla dessa uppgifter faktiskt kan användas till om de hamnar i fel händer.

Google samlar också in massor med information om oss men jag kan välja att inte använda Googles tjänster. De ger mig dessa tjänster och jag betalar dom med information om mig själv. På Facebook väljer du helt hur mycket du vill dela med dig och även där kan du välja att stå helt utanför.

Staten ska helt enkelt hålla sig borta från medborgarnas privatliv. Det handlar inte om att jag ska kunna fildela utan att åka fast utan att vad jag gör och tänker är enbart för mig. Som Zargoth sa, "om jag må så skulle ha det snövitaste mjölet i universum, staten har inte där att göra punkt slut."

8. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 170
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    @ skywriter

Nej nej för bövelen! Jag är på motståndarnas sifa. Detta är ett sattyg! Staten har inget att göra med att jag skriver detta samtidigt som jag skiter. Eller var jag överhuvudtaget pysslar med. Ska de övervaka någon så ska det finnas någon rimlig anledning. Inte bara "ifallatt".

Som sagt, vad det är meningen att användas för och vad de kommer att användas till är helt skilda saker.

9. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Vi är på ett sluttande plan och det som sker nu kommer bli väldigt svårt att reversera. Det börjar redan bli komma förslag på ökade möjligheter att övervaka oss.

Förslag jaga brottslingar med mobilen
    Givetvis ska inte dessa uppgifter kunna lämnas ut hur som helst
    Min gissning är att 99% av alla fall kommer vara just brådskade och att granskningen på sin höjd kommer att leda till en varning och inte ha någon verklig betydelse.

Bomben i Stockholm har kommit så lägligt att hade jag varit lite konspiratoriskt lagd hade jag varit övertygad om att det är SÄPO som ligger bakom den. En undersökning på Aftonbladet någon dag efter bomben visade att 2 av 3 tyckte det var ok med mer övervakning. Den närmaste tiden kommer opinionen vara för mer övervakning så nu har politikerna chansen att införa allt som folk för en vecka sen insåg var galenskap.

OBS! Jag tror inte att det är SÄPO som ligger bakom bomben. Jag må vara lite paranoid när det gäller sånt här men riktigt så illa är det inte;)

10. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Att man tror att övervakning kommer av den egna befolkningen är ett effektivt medel är som att vara för dödsstraffet i tron om att brottsligheten minskar då folk "avskräcks". De som begår brotten räknar inte med att åka fast så de gör vad de planerat ändå och arbetar sig förbi barriärerna. Speciellt självmordsbombning är meningslöst att bevaka då den skyldige dör vid brottsplatsen. Övervakning är som mest effektiv då man ska försöka identifiera kriminella efter brottshandlingar, inte före.

11. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

12. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Genrell diskussion, inget Android releaterat.
    *Flyttad till Off-topic*

13. Anzen

Anzen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ni som smutskastar den blåa regeringen borde faktiskt läsa på lite mer.
    De röda var först med detta och lade fram lagförslag som innehöll integritetskränkning.

samt jag måste även visa en saxad text från DN:
    "Regeringen har väntat med att göra EU:s datalagringsdirektiv till svensk lag och Sverige har redan fått en första varning med hot om böter. Runt 27 miljoner beräknas skadeståndet hamna på om EU gör verklighet av hotet."

"data om alla svenskars alla telefonsamtal, mobilsamtal, SMS, MMS, e-postmeddelanden, internetuppkopplingar och mobilpositioner skall registreras."

Info om Datalagringsdirektivet:
    http://www.dn.se/nyheter/valet2010/snabbguide-vad-ar-datalagringsdirektivet-1.1164330

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/politiskt-spel-om-din-integritet-pa-natet-1.1166692

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Anzell, sant men det var inte de rödgröna som röstade igenom fra. Det var de blåa efter att hotat de som tänkte rösta mot.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

15. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Känns som debatten går i cirklar nu, Anzen, läs igenom hela tråden så ser du att det redan har vart en genomgång av det här.
    Skulle va skönt om MP hade egen majoritet 8).....eller kanske inte