Stock Quotes - Bevaka din aktieportfölj

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Adam2, 14 nov 2010.

  1. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tack för alla svar och alla fina idéer. Här kommer lite tankar från min sida. Jag tar gärna en diskussion kring några av dessa idéer!

    Detta är en god tanke. Det finns säkert dom som tycker tvärt om när det gäller procent eller absoluta kronor. Jag ska tänka på detta men lovar ingenting. (Med lite tur kanske man kan få plats med båda).

    Detta är kanske kul för den "pengakåta" användaren. Jag vill dock påminna om att applikationens huvudsyfte är att ge användaren möjlighet att snabbt kolla ett antal aktiekurser.

    Alltså: Total avkastning är kul att se (om avkastningen i sig är trevlig) men tillför ingenting i min mening. Om du har tio aktier i din portfölj och dessa under dagen ökat/minskat med x kr, vad säger det dig då? Ska jag sälja min post i Bolag A? I min värld har man en strategi som man vill kunna följa. Då är det mer intressant att kolla enskilda aktier/branscher, inte en klumpsumma eftersom en sådan inte kan fungera som beslutsunderlag...

    Detta ska givetvis fixas. Ser inte klokt ut på vissa ställen nu. Tack för påminnelsen.

    Kul att du nämner valutaproblemet. Jag har själv tänkt på detta och redan har en lösning på gång. Håll ut!

    Jag tvivlar på att en applikation som denna kommer kunna ersätta ett program på en PC (typ Excel). Dina idéer om köphistorik och K4 blankett är jättebra i grunden. Jag tvivlar på att jag kan lösa det på ett intuitivt och enkelt sätt dock...

    Återigen en mycket bra idé som jag funderar på hur den ska lösas. (Detta rimmar riktigt bra med min tanke med applikationen; att kunna hålla koll på kurser).

    Hur skulle en sådan funktion kunna se ut?

    Ni som förespråkar en widget, ni måste specificera hur den skulle kunna se ut och fungera! (Tänk dock på att det ska rimma med appens funktion i allmänhet :))
     
  2. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok, det var ett intressant sätt att se mina tankar på. Som hobbyintresserad av aktier är jag intresserad av hur mitt totala innehav utvecklar sig, byter inte aktier så ofta. Men jag medger att det är mer "nice to know" than "need to know".
    Pengakåt tyckte jag var lite lågt. Det var fler som tyckte som jag men det är kanske inte vi som är dina användare.
     
  3. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Känner att jag måste förtydliga mig lite här.
    Det var inte min mening att såga dig eller din idéer. Det jag försökte göra var att motivera varför du inte skall vänta dig dessa funktioner i kommande versioner.
    Ordvalet pengakåt valdes med glimten i ögat och ska inte ses som ett nedvärderande omdöme om dig.
     
  4. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Håller kanske med om att historiken var lite överkurs, man kan ju inte få allt:)

    Men, jag vidhåller att det vore bra om man kunde öka på eller minska sitt innehav i en specifik aktie, ett val under ex anskaffningsvärde för att sedan få ett korrekt medelvärde på "mainscreen".

    En ide som jag verkligen skulle gilla är om du kunde ha ett köpt resp sålt val på menyn där man kan ändra sitt innehav, kunde placeras under anskaffningsvärde.

    Säg att jag har 100 st ericsson och sedan skaffar 100 st till eller säljer 100 st men till en dyrare/billigare kurs då vore det bra om appen kunde + / - ihop det totala innehavet för att få ett automatiskt medelvärde när man ser dagens vinst/förlust i % eller kronor.

    Som det är nu måste allt göras om från grunden varje gång jag ökar/minskar mitt innehav alternativt lägga upp dubbletter på mina aktier vilket blir väldigt rörigt. Det kanske fungerar bra om du bara har enstaka affärer i månaden men när man köper/säljer varje dag så blir det mycket extra jobb.

    Tycker att du gjort ett riktigt bra jobb och gillar att du har en dialog under utvecklingen med de som använder den.

    Den här kommer bli flitigt använd framöver.
     
  5. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Adam2,
    var i början inte så nöjd med din app men den har vuxit enormt mycket i mina ögon iom senaste uppdatering och jag känner mig tillfreds och flera av mina behov är lösta. Tack! :)

    Har inte hunnit kolla så mycket än dock på senaste versionen, men lovar att återkomma om jag vill se någon ändring eller hittar en bugg eller bara med beröm.

    En fundering som slog mig just nu dock.
    Jag har flera depåer av särskild anledning:
    1) depå för aktier jag får via min arbetsgivare
    2) depå för pensionssparande
    3) depå för "tillgängliga placeringar", dvs ej bundit till pension eller arbetsgivare.

    Jag har fn minst en aktie som är samma och som finns i alla tre depåer (aktie via min arbetsgivare för att klargöra) och jag har tre olika innehav och olika anskaffningsvärden på detta papper. Och jag vill gärna ha detta separerat.

    Nu till min fråga, är det krångligt att göra så man kan välja att lägga till flera depåer och sen välja eget namn på depå och att vi under depån kan lägga in ens innehav som vi vill följa?

    Känner att jag inte får någon total koll på om alla ligger i en lång lista och det är lite huller om buller.

    Sannolikt är väl jag ensam om att ha massa depåer och ett sådant specifikt önskemål men fråga kostar ju inget :)

    Tack för ett superbra jobb
    mgman
     
  6. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Som jag förstått det så frångås inte principen att huvudsakligt fokus ska va på en viss akties rörelser.

    Inte att man ska ha koll på sin depå utan huvudsakligt fokus ska vara på aktienivå.


    citat från Adam
    "Jag vill dock påminna om att applikationens huvudsyfte är att ge användaren möjlighet att snabbt kolla ett antal aktiekurser"
     
  7. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    hehe jo jag vet, men som jag skrev så kostar det ju inget att fråga. Får acceptera om han inte vill göra denna typ av "feature" iom hans syn på funktionalitet av appen. Jag kan inte få allt, men är nöjd med hur den funkar.

    Kanske skall lära mig att programera själv :)
     
  8. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det finns eventuellt ett relativt lätt sätt att implementera köp/sälj funktion. Om det går att lösa så som jag tror kanske den funktionen kan tänkas komma med. Som alltid, jag lovar inget.

    Cybermarre har rätt när han i #26 skriver att jag inte vill frångå min ursprungliga idé med applikationen. Min erfarenhet är att det genast blir värdelöst om man tappar fokus... That's me.

    Ytterligare en anledning till att jag inte ser mig själv implementera "total-portföljutvecklings-funktionen" är att jag inte vet hur detta kan göras på ett enkelt sätt i nuvarande kod. Applikationen bygger på en ren lista och jag tror (rätta mig om jag har fel) inte att det på ett smidigt sätt går att lägga till information högst upp (eller längst ner) utan att skapa en ny class "överordnad" listan. Något som jag anser vara att börja om från grunden... Har en liten tanke här också hur ert önskemål skall kunna uppfyllas utan att strula till listan, ska undersöka detta när tid finns.

    Om jag tolkar dig rätt så har du en önskan om att ha flera portföljer. Tänk på att applikationen i dagsläget inte stödjer någon portfölj alls! :) Denna funktion är alltså väldigt långt bort.
     
  9. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    "Om jag tolkar dig rätt så har du en önskan om att ha flera portföljer. Tänk på att applikationen i dagsläget inte stödjer någon portfölj alls! Denna funktion är alltså väldigt långt bort. "

    Du tolkar mig helt riktigt :). Förstod det och det är ju som du sagt flera gånger inte grundidén med din app och accepterar detta :)

    Tack för en bra app iaf :)
    mgman
     
  10. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ser med spänning fram mot detta.. även om du inget lovar:)
     
  11. virre-vr6

    virre-vr6 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det som saknas som är väldigt viktigt är att om jag handlar med utländskt värdepapper som kanadensiskt så står kursen fortfarande i Kr och inte Cad, Säg att en kurs står i 0,52 Cad då skriver appen 0,52 Kr.
    Detta medför problem då du vill skriva in ett anskaffningsvärde då det blir inkorrekt., Fixa det och de kan bli en grym app!

    En annan sak är om du kan få fram omsättningen på aktien samt lite grafer under den senaste tiden.

    Mycket bra jobbat!

    Mvh
     
  12. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Se svar ovan.

    Har en liten idé om detta...

    Tack!
     
  13. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Ny engelsk version finns nu att ladda ner. Stora nyheten är väl stöd för olika valutor!
     
  14. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Strålande, har inte hunnit hårdkolla denna ännu då jag precis plockade ner den men än så länge är den kanon.

    Två saker dock.

    1) Som default vore i allafall jag tacksam om SEK kunde vara default istället för US? Hittade inte heller sek att välja i listan under valutor.

    2) Jag hoppas att det kommer en svensk version på denna också. Nu är det iof inga problem med den engelska biten men klart trevligt att använda ett program på Svenska då det inte är så vanligt.

    En sak att tänka på om du tänker släppa denna på Market. Det finns ett program som heter Stock Quote som jag också använder. Tänkte bara att namnen är ganska lika:)

    Keep up the great work!
     
  15. mirose

    mirose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    167
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har nu testat den i ca en vecka och den är absolut en av de bättre som finns att få tag på.

    Adam2, du har väl inte slutat utveckla denna?
     
  16. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Tjena, nej utvecklingen har inte upphört. Faktum är att jag precis laddat upp en ny version! (Så nu kan du börja om med testningen :P)
    Ganska mkt har förändrats så risken finns att lite buggar smugit sig in.

    Tack för all feedback mirose och ni andra!
     
  17. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Hej jag kan inte hitta axis längre på marknad SSE. testar även söka på axis communications.
    http://trader.di.se/di/site/stock/stock_info.page?magic=%28cc%20%28detail%20%28tsid%2047766%29%20%28navigation%20org_info%29%29%29

    Inte på http://finance.yahoo.com heller

    Är jag blind?

    Det jag ser är jag sjukt nöjd med, den kan jag betala 50 spänn för lätt.
    edit:jag lade till symbol axis.st för jag såg att de andra svenska hette det men jag hittade det inte gm att söka.
    Gillar swipe up knappen.
    Bara en detalj, måste det stå Number of symbols i Portfolio. Känns skönare med Number of holdings eller assets eller ngt bättre ord. Men som sagt det är kanske bara jag(igen...)
     
    Last edited: 15 dec 2010
  18. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Ursäkta att jag inte svarat tidigare.
    Att en viss symbol inte kommer med i sökresultatet är tyvärr inget jag kan påverka. Finns det för många bolag med liknande namn verkar systemet bara returnera de första x.

    Appen finns nu på market. Ladda ner den därifrån om ni vill ha uppdateringar på ett smidigt sätt. (I övrigt innehåller senaste versionen inga jättenyheter).
     
  19. Adam2

    Adam2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Bumpar tråden då det hänt en del saker som rör denna app. Först och främst har jag släppt en betalversion med mer och omarbetade funktioner. Se första posten för mer information kring detta.

    Till er som eventuellt använder gratisversionen har det också kommit en liten uppdatering men det känns som att dessa kommer komma allt mer sällan framöver. Eftersom det kräver lite pill att administrera två versioner kommer jag troligtvis bara utveckla betalversionen vidare...

    Ni som hjälpt till att hitta buggar och föreslå funktioner ska ha ett stort tack för hjälpen! Uppskattar givetvis buggrapporter även i framtiden!
     
  20. Cybermarre

    Cybermarre Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack själv för en bra app, köpversionen har jag. Det enda jag tycker är krångligt är att lägga till nya 'symbols'. Tycker det är ofta som det inte hittas det jag är ute efter.
    Det kanske skulle gå bättre ifall man kunde speca vilken marknad man ville söka i, typ OMX stockholm, Nasdaq, OMX helsinki? Så den kunde sortera bort en hel del