Stockholmsapp finnes...

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av [email protected], 24 nov 2009.

1. tkarki

tkarki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har nu testat ditt program på min HTC Tattoo och det verkar fungera finfint! :)

Sökte på Sickla Allé, sen när den ska visa detta i reseplaneraren så visas Sickla Allé t.ex. såhär:
    "Gå cirka 850 meter till Sickla Allé inte så snyggt kanske..."
    Äsch nu funkar det inte att skriva html-kod här riktigt men du kan ju prova själv att skriva det.
    Men annars en trevlig och snabb applikation!
    (jag är inte så känslig för design som vissa andra i denna tråd... ;-)

Last edited: 25 nov 2009
  2. JonasE

JonasE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hittade en lite bugg.. Ditt program aktiverar GPS'n i telefonen och håller den aktiv även efter att man gått ut till desktopen och ända tills man dödar appen med task manager. Det gör att telefonen drar en massa batteri i onödan.

3. johan.walles@gmail.com

[email protected] Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nice! Tack för att du testade på Tattoo!

Oops. Will fix. Stödet för åäöÅÄÖ är handpillat, jag får uppdatera mina enhetstester med é.

Tack för testningen!

4. johan.walles@gmail.com

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte bra, och jag har sett något liknande, men när jag försöker nu kan jag inte reproducera det.

Har du några reproinstruktioner eller är det bara typ ibland? Kan kolla koden på fri hand, men om du har några reproinstruktioner skulle det hjälpa mycket!

5. JonasE

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har en magic 32A, CyanogenMod 4.2.5 med GPS aktiverad.

Har bara testat programmet inomhus på jobbet där jag inte har någon GPS mottagning.

Felet uppträder när jag.
    1. Bootar telefonen
    2. Startar SL (GPS iconen börjar blinka i notification baren)
    3. Trycker "home". (kommer till desktopen, GPS iconen fortsätter att blinka)
    4. Väntar ett par minuter (GPS iconen fortsätter att blinka, skärmen släcks men GPS iconen är kvar när man tänder den)
    5. Dödar SL med Advanced Task Manager (GPS iconen slocknar direkt)

I andra program som använder GPS (Google maps, My Tracks) slocknar GPS iconen direkt när man trycker HOME knappen.

Jag e inte så vass på android programering med såg att du inte implementerat någon onPause() onResume() funktion i ditt program. Du kanske behöver göra det för att släppa din location manager när användaren går ur programmet.

Last edited: 25 nov 2009
  6. johan.walles@gmail.com

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fixat i 0.8.5, testa nu!

Här är ändringen: http://bazaar.launchpad.net/~walles/sl/trunk/revision/246

Tack för repron! Jag har infört vad jag *tror* kan vara en fix i 0.8.5 som jag just släppte, kan du testa och se om det funkar?

Det SL.java gör är att den försöker trigga en enstaka positionsuppdatering så fort man startar den, för att positioneringen ska komma igång snabbare när man väl trycker på "sök".

Jag trodde (och det verkar stämma ibland) att den uppdateringen skulle komma fort, och då uppstår inte det här problemet.

Men det kan ev vara så att den i vissa fall dröjer, och att GPSen i så fall får stå och leta under tiden. I så fall har jag fixat det nu :-).

Här är ändringen: http://bazaar.launchpad.net/~walles/sl/trunk/revision/248

Last edited: 26 nov 2009
  7. JonasE

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag testade din nya version (0.8.5). Har inte hårdkört programmet än men din fix till GPS'en verkar fungera.

Bra jobbat!

8. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Kan jag hållplatsen så skulle det ju vara bra iom att jag får grymt bättre resealternativ än mot det jag skriver in (oftast inte adresser) :)

Ta mitt tidigare exempel, Sjömansplan -> Stälje centrum. Användningsfallet här är ju att hållplatsen Sjömansplan är grymt närmare och smidigare än att ta sig till pendeln och att man får fler resealternativ om man tex skulle missa pendeln. Möjligen lite mer i restid, men ändå snabbare än att behöva vänta på pendeln igen (om man följer "SL"s rutter slaviskt).
    Problemet att lösa är ju att det saknas hållplatser, du behöver inte återuppfinna hjulet :P
    Ett sätt jag kan se detta funka på är att när man söker så får man två valmöjligheter, adressen och hållplats, om det man nu sökte på var en hållplats, annars bara adress, som det är nu.

Tror han vill det jag vill, söka på hållplatser :)

9. johan.walles@gmail.com

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var nog det svaret jag var ute efter.

Hållplatser står på TODO-listan:
    http://bazaar.launchpad.net/~walles/sl/trunk/annotate/head:/TODO.txt#L202

Var tycker du hållplatserna borde vara på TODO-listan? Är det något av det som ligger ovanför nu som känns mindre viktigt? Just nu är de inklämda under autokompletteringspunkten, men jag känner att de borde plockas ut till en egen punkt.

Jag lovar inte att flytta något, men jag *vill* verkligen höra vad folk tycker om framtida prioriteringar.

10. Icedragon99

Icedragon99 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag kör med ditt program och använder de nästan dagligen och efterlyser en liten sak.

Jag har ställt in den att jag har 2 platser (än) Hem och Skolan och oftast så kollar jag Skolan och Hem men när jag kollar Hem till Skolan så måste jag gå in och ändra i till och från (låter ju otroligt jobbigt) men jag undrar om man inte hade kunnat lägga in en knapp eller något (du som kan ;)) som snabbt och enkelt omvänder Till och Från.

I övrigt grymt bra app! Bra jobbat!

11. johan.walles@gmail.com

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kul att du gillar den!

Har du försökt använda "Telefonens nuvarande position" som start på din resa? Hur har det fungerat i så fall?

Ska försöka pilla in något för att byta plats på till och från.

12. durd

durd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Hm, ovanför "Jag går fort" isf, som för mig aldrig används.
    Såg om autokomplettering från sl.se, hållplatser kanske hänger ihop med det, för får du autokomplettering så hänger ju hållplatser med automatiskt :) men samtidigt så är nog flytande komplettering direkt från sl.se lite svårt :s

13. johan.walles@gmail.com

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Settingsgrejerna är småsaker, så det skulle inte betyda så mycket i praktiken att flytta upp till ovanför dem, så jag låter dem vara kvar där de är.

Tack för synpunkterna!

14. Icedragon99

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, har testat den funktionen och den fungerar finfint, dock har jag bara testat den 2 gånger men har fungerat utmärkt båda gångerna!

15. johan.walles@gmail.com

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det jag egentligen var ute efter här var: Varför väljer du nånsin att åka ifrån någon annanstans än "telefonens nuvarande position"?

Om du alltid åkte från "telefonens nuvarande position" till antingen hemma eller skolan skulle du bara behöva ändra på ett ställe när du ska åka åt andra hållet.

16. johan.walles@gmail.com

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fixat i 0.9.0 som jag precis släppt på Market.

Jag är lite osäker på UIet för den nya knappen, testa gärna och berätta hur (eller om...) det funkar för dig. Berätta vad du tycker så fixar jag om det behövs.

/Johan

17. johan.walles@gmail.com

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har släppt en ny version på Market nu.

Den nya versionen har kartor över start och mål, bra att ha när man är ute i bushen och inte hittar till busshållplatsen.

Berätta gärna hur kartorna funkar för er!

18. Icedragon99

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finfint! Har testat den bara som snabbast men fungerar riktigt bra, kan svara på din andra fråga om gpsen oxå, använder mest fasta punkterna som jag sparat i telefonen, men när jag är ute på helgerna använder jag gpsen i prog.

Tackar för en grym app!

19. johan.walles@gmail.com

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

0.9.1 finns nu ute på Market.

UI-mässigt är det här en mindre uppdatering; på kartan över start och slut på resan visas nu adresser på platser i stället för bokmärkesnamn.

Under skalet var jag dock tvungen att göra en uppdatering av databasschemat för att få till det här, så det har ändrats mer än vad som syns. Det positiva är att eventuella framtida databasuppdateringar kommer vara lättare att genomföra dock.

Maila mig gärna vid problem!

mvh //Johan

20. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Kanske läge för en lite mer avancerad todo-lista? Det här kör jag på min app...