Diskussion: Stödgrupp för den som lider av batteriångest

Diskussion i 'Allmänt' startad av knutars, 18 jun 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Visst, batteriproblemet är lite av ett i-landsproblem. Men egentligen inte så konstigt att man oroar sig över sitt batteri. En liknelse kan vara att man vid bilkörning inte skulle slappna av om man vet att bensinen kanske inte räcker för hela resan, då hade man i god tid börjat leta efter en bensinmack. Lite samma sak. På samma sätt som bilen är ett viktigt redskap är mobilen det också.

    Jag själv känner såklart igen känslan "fan, jag har bara 50 % batteri kvar och måste gå hemifrån nu, helvete", när 50 % egentligen är mycket. Men jag håller mig ganska lugn, kan vara skönt att låta telefonen vara i flygplansläge en stund under kvällen.

    Jag är dock drabbad av en annan - men liknande ångest. Har jag data på mobilen som inte är uppladdad till molnet - bilder, filmer, filer, sms - så är det en väldigt jobbig känsla. Jag vill ha backup på allting, så fort som möjligt. Då slipper jag oroa mig för att tappa bort telefonen eller bli bestulen på den. Är all data uppladdad, så gör det inte lika mycket om jag blir bestulen.
    Jag kan sitta och dubbelkolla att data är uppladdad ibland. Rent av slösa batteri för att säkerställa det.
    Om min telefon nästan är urladdad så tänker jag främst "helvete, jag måste koppla upp mig till wifi och ladda upp alla foton innan den dör" hellre än "helvete, batteriet är strax slut, jag kommer inte kunna kontakta någon ikväll".

    Någon som känner igen denna ångest?



    En gammal myt. Ladda du under natten så mycket du vill. Jag gör det nästan alltid.

    Laddning under natten kan rent av vara en förutsättning för backup ibland - vilket egentligen är väldigt dumt. Åtminstone för att sms ska laddas upp på Android så måste man i princip ladda under natten (om man inte har en tredjepartsapp då utan använder den inbyggda lösningen alltså).
     
  2. Cash

    Cash Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2016
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Samsung S9 har skickat mig tillbaka till batteriångestens allra mörkaste vrå. Har med mig laddaren ÖVERALLT. Det är helt sjukt att man i en sådan dyr, "avancerad" och enligt många tyckare branschledande telefon kan lyckas så dåligt på batterisidan. Mitt användarmönster är i princip samma som tidigare. Med diverse Huawei-modeller har jag klarat mig på en laddning per dag. Nu laddar jag telefonen hela tiden. Varje "två hål i väggen" blir min. Klarar inte en halv dag utan att få panik över att batteriet rör sig mot 0an. Jag vet inte hur folk gör, det är ju en och annan som har S8/S9 där ute. Har testat ALLA tricks och inställningar som finns att testa. Får ut så mycket SOT som andra - förstår bara inte hur det kan räcka. Använder ju telefonen till i princip allt.

    Situationen är ohållbar och mindre än 2 månader efter införskaffandet kommer jag att byta telefon. Frågan är bara mot vad...
     
    N6290 gillar detta.
  3. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Yes, blivit yrkesskadad, kunder som kommer in med telefoner och datorer med typ det viktigaste dom har I livet på samt ingen backup. Tråkigt att behöva meddela kunden att alla dess bilder är borta för att kunden inte betalade 9 kr för molnlagring I iCloud.

    Bilder är egentligen det jag bryr mig om på telefonen, kontakter, appar etc går att fixa på nytt. Google foto kör jag samt Sweet Home för synk till NAS (dit 4h backup från mina datorer går till via Veeam). :P
    Låter konstigt, så som du beskriver det låter det som att du har en iPhone [emoji23] Har du provat fabriksåterställa telefonen? Gör I många fall underverk.
     
  4. Albin N7

    Albin N7 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2012
    Inlägg:
    662
    Mottagna gillanden:
    363
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Känner likadant. Var riktigt pepp på att få hem och använda min nya S9. Nu i efterhand är jag sjukt besviken. Så fort jag tittar på skärmen så sjunker batterinivån. Hade en Mi Max 2 för ett tag sedan. Älskade allt förutom kameran och därför rök den. Har dock fått omprioritera nu och överväger starkt att köpa en Mi Max 3.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Battertiden på Mi Max 3 är fantastisk. Kommer från Pixel 2 XL som har bättre batteritid än genomsnittet men Max 3 räcker minst dubbelt så länge på en laddning.
     
  6. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Jag brukar kolla upp var jag ska innan, på datorn eller telefonen. När jag kör bil eller cyklar så vet jag därmed den mesta delen av vägen, och använder bara Maps för sista biten eller om jag är osäker.

    Samma sak när jag ska ut och gå på ny ort. Kollar innan jag ger mig ut ungefär var jag ska gå, så jag har ett hum. Det är ju ofta kul att inte veta exakt var man är på väg också. :)

    I övrigt har jag aldrig lidigt så mycket av batteriångest mer än att det kan vara irriterande. Med min nuvarande telefon kan jag klara mig två dagar om jag är lite försiktig. Klarar alltid en hel dag, även vid tungt användande.
     
    bernard gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Mi Mix 2s som jag kör nu ger mig batteriångest i allra högsta grad. Visserligen MIUI 10 beta men de flesta andra lurar verkar ha normal batteritid med det. Känns helt enkelt som 2s är ett stort fail när det gäller energieffektivitet. 4 timmar skärmtid på en dag kan man räkna med när det är ljust ute nu med ljusstyrka på cirka 50%. Fruktansvärt dåligt. Utomhus med max ljusstyrka och fota mycket lever den nog inte mycket mer än 2 timmar enligt erfarenhet.
     
    Last edited: 9 aug 2018
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Även GSM:arena fick ett riktigt dassigt resultat i deras test av 2s:
    Xiaomi Mi Mix 2S review

    Konstigt då varken Mix 2 eller Mi 8 har dålig batteritid.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Även GSM:arena fick ett riktigt dassigt resultat i deras test av 2s:
    Xiaomi Mi Mix 2S review

    Konstigt då varken Mix 2 eller Mi 8 har dålig batteritid.
     
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Märkligt är det. Men det känns som skärmen är boven. Den verkar dra massor. Känns som så i alla fall. Hoppas på liten förbättring med uppdateringar men känns inte hoppfullt då andra får riktigt bra batteri med MIUI 10.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    De valde nog fel skärmpanel. Om du gillar den i övrigt kanske Mi 8 kan vara något, det är ju samma telefon fast med en bättre skärm och bättre batteritid.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jo. Ångrar faktisk en del att det inte blev en sån istället såhär i efterhand.
     
  13. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    534

    MINA ENHETER

    OT: Men jag behöver en stödgrupp för oss som väntar på Google Assistant på svenska... :P
     
    P.F gillar detta.
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Ingen annan som, liksom mig, lider av "backup-ångest" snarare än batteriångest? ;-)
    Dvs får ångest om det finns data på ens telefon som inte är synkad till molnet ännu. Data som man skulle kunna förlora om man tappade telefonen eller blev bestulen precis i fel ögonblick.... Typ foton, sms, filer som synkas med viss fördröjning.

    Bara ett svar trillade in på mitt inlägg ovan där jag beskrev detta, nämligen Sweden2 som förstod vad jag menade. Trodde fler kände som mig, så är uppriktigt nyfiken på om jag är ensam om detta eller inte.
     
    wirre gillar detta.
  15. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jaha, dags att bumpa denna tråden....
    Jag köpte en Pixel 5 och min batteriångest är helt borta.
    Så nu har jag ångest över att inte ha batteriångest. Finns det någon tråd för detta eller nån man kan prata med?
     
    DonElhombre, night77, katho och 1 annan gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Slappna av nu, är tanken :)
     
    rodak gillar detta.
  17. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Det är nu du får ångest för att komma under 70% av batteriet istället
     
    DroidJunkie, kirkx10, rodak och 2 andra gillar detta.
  18. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Upp med screenshots på sot osv :)
     
    rodak gillar detta.
  19. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Stämmer bra på mig sen jag skaffade iPhone 11 pro, ligger på 75% nu efter att ha tagit den ur laddaren kl 0600 i morse så det närmar sig;)
     
    rodak gillar detta.
  20. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Jag har ingen batteriångest nu :) Screenshot_20201031-072626.jpg Screenshot_20201031-070012.jpg
     
    Rospigg, katho, Finskpinne och 2 andra gillar detta.