Stoppa Freemiumkonceptet!

Diskussion i 'Spel' startad av brutus86, 9 feb 2014.

  1. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Clash of Clans är ett bra exempel.

    Visst, man kan köpa till sig gems och få saker att gå snabbare, men om man försöker köra "pay2win" så får man räkna med att punga ett med några hundra tusen kronor, typ.

    Finns många bra exempel på freemiumspel gjort på rätt sätt.

    Även om jag generellt hellre betalar en summa och får ett färdigt och klart spel.
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ok, jag har hittills inte spelat nåt freemium-spel som man på ett vettigt sätt har kunnat spela utan att betala. Fast just det ni räknar upp har jag ju iofs inte provat på. Men som jag tolkar er går det alltså bra att vinna i de spelen även ifall man inte betalar nåt?

    Jag brukar liksom testa att spela såna spel utan att betala nåt, för det är ju mycket mer imponernade om man tar sig långt i ett spel utan att betala än om man köper sig framgång. Men tyvärr så är det nästan alltid så att de som betalar får såna fördelar att de som inte betalar inte har en chans.

    Och det gäller inte bara mobilspel utan även datorspel (typ Runescape).
     
    Last edited: 17 feb 2014
  3. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Det finns också många mer och mindre bra freemium-spel där inkomsterna framförallt kommer in för att folk i spelen vill köpa en exklusive hatt eller nått sånt, som bara är för prydnad.

    Det har ju ingenting med att vinna att göra, men folk köper det likt förbannat ändå och speltillverkarna drar in pengar.

    Candy Crush Saga är också ett spel där det fungerar. Visst, om man inte vill betala så måste man vänta ett visst antal minuter för att spela vidare, OM man förlorar ett visst antal banor inom en viss tid. Dessutom måste man ha minst två vänner som spelar för att "komma vidare" i spelet efter ett visst antal banor, om man inte vill betala för sig.
    Men Candy Crush Saga var nog spelet och spelade mest under hela 2013 och jag betalade inte en spänn.

    Angry Birds Go är också ett freemium-koncept som fungerar bra. Lite segt i början att man bara kan använda en "fågel" ett visst antal race innan man måste vänta ett tag (eller betala) men när man väl har spelat ett tag och fått in fler fåglar så kan man spela mer än tillräckligt utan några begränsningar.

    Så freemiumkonceptet bör vara kvar då det absolut fungerar, men precis som allt annat så kan det gå får långt. Som Dungeon Keeper tex.