Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

  1. Avanza

    70,9%
  2. Nordnet

    14,5%
  3. Opti

    2,1%
  4. Lysa

    13,2%
  5. Savr

    5,1%
  6. Njorda

    0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

    13,7%
  8. ISK, Fond på bankens sida

    20,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

  2. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Jag har ingen bra känsla av SolTech... Dalande aktiekurs sedan 2016.
    Tror du på bolaget så köp aktien istället för obligationen.
     
  3. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Känner att det är bäst att skriva ett inlägg om traditionella sparkonton i och med den volatila börsen.


    Grundläggande fakta om sparkonton
    Sparkonton finns i två varianter.
    1. Man binder sitt sparkapital hos banken en överenskommen tid. I regel mellan 1-5 år har man pengarna bundna. Fördelen med att binda sparkapitalet är att man får ut en högre ränta. Nackdelen är att om du får en större oförutsedd utgift och behöver dina pengar så blir det straffavgift eftersom att du bröt avtalet. Vissa banker erbjuder något enstaka uttag på bundna sparkonton. Men pengarna måste ha legat på kontot en viss period först. Räntan i fast i sådana här konton. Så om reporäntan stiger så får inte du bättre ränta.
    2. Den andra varianten är obundet sparande med fria uttag/insättningar. Fördelen är att du kan komma åt ditt sparande snabbt om du behöver pengarna brådskande. Nackdelen är att räntan är lägre. Räntan är även rörlig i obundet sparande. Så om reporäntan går upp så går även sparräntan upp.


    Min inställning är att spara pengar obundet. För du vet aldrig när du får den där oförutsedda stora utgiften. I många fall om man bryter bundet sparande så är det minimum 1000kr i straffavgift. Med andra ord så käkar avgiften upp räntan. Och ofta försvinner 1% av sparkapitalet om det överstiger 1000kr. Räntan är visserligen lägre men du är friare att flytta pengarna till bättre spar alternativ.


    Grundläggande fakta om statlig insättningsgaranti
    Ett sparkonto utan statlig insättningsgaranti är inte något jag rekommenderar någon sparare. Går företaget som erbjuder högräntekonto i konkurs så får du inte ut ditt sparande. Har sparkontot ifråga statlig insättningsgaranti så hoppar staten in och ger tillbaka ditt sparande. Maxbeloppet som en individ kan få är 950 000 kronor per finansinstitut. D.v.s. har du 500 000 kronor på ett sparkonto hos Swedbank samt 800 000 kronor på ett annat sparkonto hos Swedbank så får du endast tillbaka 950 000 kronor. Men detta gäller givetvis endast om de går i konkurs. Om banken/finansinstitutet etc. ej har information någonstans på hemsidan om statlig insättningsgaranti så kan du vara 100 % säker på att pengarna ej är säkrade.


    Mer information finns här: Insättningsgarantin - Riksgalden.se


    Jag rekommenderar sparkonto hos Avanza bank, för då kan du enkelt flytta pengarna till fonder och aktier när börsen lugnar ner sig. Och överflyttningarna går omedelbart vardagar under dagtid.
    Avanza erbjuder flera olika sparkonton i samarbete med olika banker/finansinstitut.
    I nuläget så har de 4 bundna sparkonton och 5 obundna sparkonton.
    De 4 bundna sparkontona är i samarbete med Klarna. Minsta insättningskravet är 100 kronor för de bundna kontona. Och du kan ha obegränsat med pengar i sparkontot.
    1. 24 månader bindningstid med 0.9% ränta
    2. 12 månader bindningstid med 0.8% ränta
    3. 6 månader bindningstid med 0.4% ränta
    4. 3 månader bindningstid med 0.35% ränta


    När det gäller obundet sparande hos Avanza så har du dessa alternativ
    1. Sparkonto i samarbete med Resurs bank. 0.55% ränta, fria uttag/insättningar. Obegränsat med sparkapital.
    2. Sparkonto i samarbete med Collector bank. 0.6% ränta, fria uttag/insättningar. Du kan spara maximalt 10 000 000 kronor.
    3. Sparkonto i samarbete med Nordax. 0.35% ränta, fria uttag/insättningar. Maximalt sparande är 1 000 000 kronor.
    4. Sparkonto i samarbete med Santander. 0.5% ränta, fria uttag/insättningar. Maximalt sparande är 1 000 000 kronor.
    5. Sparkonto i samarbete med Klarna. 0.15% ränta, fria uttag/insättningar. Maximalt sparande är obegränsat.



    Vilka konton rekommenderar jag hos Avanza?
    Jag rekommenderar inte sparkontona som är bundna 3 samt 6 månader. Räntan är för dålig för att ha det bundet. Då kan du lika gärna ha pengarna på obundet konto med räntor mellan 0.55-0.6% hos Avanza + Resurs samt Avanza + Collector.
    Om du redan har ett buffertkonto med 3 månadslöner någonstans så rekommenderar jag bundet sparande i 12-24 månader.
    Har du ej buffertsparande så rekommenderar jag sparande hos Avanza + Resurs samt Avanza + Collector. Då får du bäst ränta.

    Länk till Avanza sparkonton: Sparkonto med ränta | Avanza
     
    bernard gillar detta.
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag personligen skulle aldrig rekommendera ett sparkonto, inte ens till min värsta fiende. Dagens inflation ligger på runt 2 % vilket innebär att dina 100 kr är värda 98 kr nästa år. Idag finns det inget sparkonto som kan erbjuda en ränta som är högre än 2 %. Detta gör att inflationen fortfarande äter upp dina pengar, men i en långsammare takt eftersom du har ett sparkonto.

    Ett alternativ är att öppna ett Lendify-konto där man får runt 6 % i snitt årligen genom P2P-lån d.v.s. att man lånar ut sina pengar till privatpersoner. Allting sköts automatiskt via plattformen. 6 % är högre än inflationens 2 % och därför är man i princip garanterad en vinst.
     
  5. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Intressant. Jag har läst mig till diverse rekommendationer ang sparkonton och pengar som ska användas i "närtid" och att just sparkonto rekommenderas i de flesta fall för pengar som ska användas inom 1-2år. Har reagerat över detta då det är precis som du skriver med inflationen, man förlorar rent krasst pengar på ett sparkonto, om än lite mindre pengar på ett med 0.7% ränta än ett 0-räntekonto hos som de flesta storbanker erbjuder.

    Jag planerar ett husköp inom 2, max 3 år och sparar således ihop till en kontantinsats i storleksordningen 200-300.000kr. Det säkraste (men dyraste) är väl att ha dessa pengar på ett sparkonto, men vad är alternativet? Har du några rekommendationer i mitt fall? :)
     
    bernard gillar detta.
  6. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag är i samma läge och har varit det i ett par år. Funderar på nytt hus och det kan bli i morgon eller om några år. Knepigt läge där jag under inga omständigheter kan placera pengarna i aktier då en nedgång på 50% faktiskt kan inträffa och att mitt i det förstå att det är en långsiktig nedgång och ta ut alla pengar är aldrig lätt.

    Jag har valt att placera pengarna i dessa fonder samt precis dragit igång ett månadssparande i aktiefonder. Tanken är att aktiesparande ska fasas in sakta och aldrig utgöra mer än 15% av det totala sparandet. Nedanstående fonder ger ca 1,2%-3,5% per år vilket ganska exakt blir 2% i snitt per år.

    - Carnegie Corporate Bond A SEK
    - IKC Avkastningsfond
    - Spiltan Högräntefond
    - Spiltan Räntefond Sverige

    Huruvida ovanstående fonder är "säkra" låter jag vara osagt och har någon bättre förslag så tar jag gärna emot det. Viktigast är stabil avkastning och låg risk.
     
    bernard gillar detta.
  7. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag hade öppnat ett Lendify-konto där man i snitt får 6 %. Autoinvest Lång är ett konto giltigt i 10 år och det är den som ger högst avkastning. Om man behöver pengarna så kan man sälja sitt konto via deras Andrahandsmarknad på sidan. Jag öppnade ett konto och efter 1 månad behövde jag pengarna. Lyckades sälja kontot inom några minuter.

    Sätter man in minst 10 000 kr så får man en bonus på 500 kr när dessa pengar är utlånade, vilket är en avkastning på 5 % direkt. Jag har inte Lendify längre men kan fråga min kompis om en ref-länk om intresse finns. Skicka ett PM i sådana fall.
     
    bernard gillar detta.
  8. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Annars så har jag lendify och kan fixa ref-länk så skicka ett PM till mig.
     
    bernard gillar detta.
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Vad är din erfarenhet av Lendify?
     
    bernard gillar detta.
  10. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Mycket bra. Har haft det sen slutet av -15 satte in lite i början och det puttrade på sen öppnade dom för att sälja konton och då sålde jag av allt för behövde pengarna men nu i våras så satte vi in pengar igen och det trillar in pengar var månad från lånen. Jag och frugan har varsitt.
     
  11. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Det är mycket lockande speciellt efter att de stärkte upp med en större bank och deras fond som ska täcka förluster. Dock minns jag fortfarande härvan kring Trustbuddy så jag är kluven.
     
    bernard gillar detta.
  12. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag är helt med dig. Jag hade också Trustbuddy och därför tog det flera år innan jag vågade mig in på Lendify. Förutom de saker du nämner så tas alla lån över av Lindorff ifall Lendify skulle missköta sig på något sätt. Alla finanspoddar är sponsrade av Lendify och de flesta kända börspersoner investerar på Lendify. Jag har inte hört en enda dåliga sak om Lendify men man hörde många saker om Trustbuddy när de var aktiva. Med tanke på alla garantier man har med Lendify så känns det tryggt och det finns ingen anledning till att vara orolig.
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Tänk på att det kan ta ganska "lång" tid att sälja fonder. Nu kanske du personligen har koll men det är väldigt många som inte har koll när det gäller fonder och att köp & sälj kan ta ett helt gäng med dagar.

    Vad hände med Trustbuddy?
     
  14. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Ponzibedrägeri-liknande upplägg. De lovade 12-16 % ränta per år. De tog pengar från gamla investerare och betalade ut till nya investerare. Man märkte ju att något var fel när man inte fick någon avkastning på sitt konto efter en tid. På Lendify får man in pengar månadsvis på kontot. Man kan välja att plocka ut dem eller återinvestera dem.
     
  15. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Där fanns även lite pengar utlåtande men det var halvrörigt.
    Finns en norsk grupp som håller på att driva in lånen som fanns.
    Jag hade någon tusenlapp där.
     
  16. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    I den norska gruppen ingår bland annat nyckelpersoner från Trustbuddy. Först lurar de folk på pengar och sen skapar de en grupp som ska driva in resterande lån. Det är komiskt.
     
  17. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Leif GW Person har uttalat sig om att det skulle vara enklare att handla med aktier än att lösa spaningsmord. Å andra sidan vet jag ej om det lönar sig i mitt fall att syssla med aktier. Men lotta lär gå. För vinner jag huvud vinsten så kvittar det om jag skulle mista min pansion & bostadsstödet. Borde ha en lotto rad på Euro djackpott, viking lotto & lotto. Räcker att vinna på en av dom 3. Dock borde jag lära mig att lotta då i så fall. Dvs lite basic om lottandet.
     
  18. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    UR Samtiden - Börshaj på en dag: Den ädla konsten att balansera en portfölj
     
  19. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Faran med långa räntefonder är att när reporäntan höjs går de ner i värde med motsvarande procent. Just nu är den under noll så frågan är inte om den kommer höjas utan när och hur mycket.

    Avkastningen från bankkonto med insättningsgaranti är visserligen dålig, men det finns inget annat som är lika säkert. Om du vet vad du ska ha pengarna till och det potentiellt ska ske inom ett år tycker jag inte att du ska ta någon risk med dem över huvud taget.
     
  20. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93