Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

1. Avanza

71,1%
  2. Nordnet

14,1%
  3. Opti

2,4%
  4. Lysa

12,9%
  5. Savr

4,8%
  6. Njorda

0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

13,3%
  8. ISK, Fond på bankens sida

22,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 146

MINA ENHETER

För mig ligger lägsta räntesatsen på 1,99%, är du säker på att du fortfarande bara betalar 0,99%? Verkar inte spela någon roll om man är på Bas, Pro eller Private Banking-nivån, det verkar vara 1,99% oavsett. Men du kanske fått behålla det för att du var så snabb att hoppa på detta?

Avanza

2. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    822

MINA ENHETER

Ah sorry, jag menade 1,99%. Den låg länge på 0,99% (tom 0% ett tag) men när räntorna gick upp så höjde de den till 1,99%.

KTM gillar detta.
  3. Manwellgoodman

Manwellgoodman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Det ser ut som en bra business ändå, för att mitt bolån är 3,31% just nu

4. fraxion

Mottagna gillanden:
    822

MINA ENHETER

Absolut. Jag använder värdepapperslånet (1,99% ränta) till att minska mitt bolån (2,6% ränta).

5. fraxion

Mottagna gillanden:
    822

MINA ENHETER

Sparplattformen SAVR kör igång en kampanj där de ger 200 kr till nya kunder om man blir inbjuden, gäller till 31/3. Efter det kommer man få 100 kr.

Samtidigt har de ett bra erbjudande för kapitalförsäkringar, med gratis courtage till 30 juni.
    Öppna kapitalförsäkring - handla courtagefritt | SAVR

Jag själv har bara provat att köra fondhandel via dem men hade nu tänkt prova köpa lite aktier i KF när det ändå är gratis :)

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 403

MINA ENHETER

Kaos på börsen... Men också rea-priser, några konkreta tips på något man borde passa på att investera i?

7. Baggen

Baggen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Smart idé! Spelar det någon roll vilka värdepapper man har? Jag verkar kunna låna lite olika beroende på konton och värdepapper. Men ungefär 7% kan jag låna av investerat värde till 1,99%. Så har man 500k så blir det ungefär 35k man låna. Sen ökar räntan och blir högre än 1,99%.

Så man behöver ha isåfall mycket pengar på Avanza eller litet lån. Eller kan man göra något annat för att kunna låna mer pengar? 1,99% är ju riktigt nice

8. fraxion

Mottagna gillanden:
    822

MINA ENHETER

Ja det är bara vissa aktier (större likvida bolag) samt alla fonder som kan ge den bra ränterabatten. Sedan får du max vara belånad 10 % av värdet av dessa värdepapper som ger ränterabatt.

Här är en komplett lista över de som ger ränterabatt:
    Avanza

Här är generell information om hur det fungerar:
    Avanza

Baggen gillar detta.
  9. Baggen

Baggen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Tack för svar! Intressant alternativ måste man säga om man har mycket kapital. Eller om man vill skära ner bolånet litegrann

10. fraxion

Mottagna gillanden:
    822

MINA ENHETER

Ja precis.. Jag har mitt bolån hos Avanza så för mig är det mycket enkelt att flytta från VP-krediten till bolånet, det går på några sekunder. Och eftersom Avanzas bolån är så flexibelt kan man även flytta tillbaka pengar (alltså öka bolånet igen) med en enkel överföring, inga ansökningar om höjt bolån eller dylikt.

maww gillar detta.
  11. Thade

Thade Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149

MINA ENHETER

Vad köper ni nu på börsen? :) Behöver lägga mina skatteåterbäring pengar någonstans

12. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 078
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro
    Jadu, allt som har gått ner är det köpläge på. Investor, Atlas, SHB, ABB etc. Det kan vända fort när detta med tullarna väl lägger sig, det såg vi nu i eftermiddags när det ryktades om en 90-dagars paus på tullar, sen visade det sig att det var fejk news och då föll det tillbaka igen. Investor gick väl så där +-20 kr på 45 minuter.

13. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Korta räntefonder med enbart placering i närområdet (norden, absolut inte amerikanska räntepapper) så att risken är minimal, i väntan på en vändning som ligger en bit bort tror jag. Men när (för det är mera fråga om när, inte om) det vänder så lär jag titta på den Svenska marknaden först och främst - USA har fortfarande sitt skuldproblem (om nu inte deras tullkrig har till syfte att förhandla bort alla obligationer så att de löper på evig tid till noll ränta typ - aka Mar El Lago Accord eller vad det nu hette).

Thade gillar detta.
  14. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    969
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Kanske ska man undvika bolag som exporterar till USA. Försvar är ännu viktig så Saab, Astor, Mildef är bra alternativ.

Thade gillar detta.
  15. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag har petat in på Avanza Zero och Avanza Global. Lite i fredags och lite igår. Kommer köpa lite då och då tills kontanterna är slut framöver.

Thade gillar detta.
  16. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Själv bruka jag hålla mig till banken man är ansluten på.
    Har flyttad in mina ISK konton slagit ihop dessa hos Länsförsäkringar, detta är för få bättre översikt då man får skattefritt från januari i år till 150.000 och januari 2026 blir 300.000, och ha dessa utspridda blir svårt hålla kolla på vad man ska betala i skatter.

Men fundera på slå ihop Aktiedepåerna överlåta dessa också till Länsförsäkringar, men det är extremt värdelösa på hantera aktieköp och det känns som vilket företag man än slå på så säljer Länsförsäkringar inte dessa aktier.

Så behöver nog hålla depån utanför funderar på Nordnet, tidigare hade jag den på Nordea vilket hade rätt bra översikt i utvecklingen.

Och betala en anslutningsavgift till Nordea bara för behålla depån där känns inte riktigt värt det.

Men ställen ni rekommenderar föredrar att det tillåter att flytta ISK, Depån till/från helst avgiftfritt det är inte alla som är avgiftsfria och vissa tillåter inte ens att man flyttar dessa utan behöver sälja dom först sedan flytta saldot, för återköpa dessa på nästa ställe.

För flytta depåerna och ISK är något man gör beroende på avtals förändringar hos nuvarande ställe man har dessa på.

17. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Så är det ju, men kanske om någon ser tråden, vore kul faktiskt höra från en av vinnarna lite.

Själv bruka man aldrig bli dragen i några av sådan där typer av tävlingar. Chansen måste vara ganska minimal.

Värvat 5 st under tävlingen gång, men å andra sidan varje värvning jag gör så tar jag mitt abonnemangs pris och köper Telia aktier istället när man får gratis telefoni från Telia för en månad.

Samtidigt får man ju 0.5 SEK per aktier varje kvartal utdelad av telia.

När man uppnår 870 Telia aktier så har man gratis abonnemang hos Fello varje månad även utan värvningar genom Telia utdelning.

Men hade varit gött vinna en Iphone då man aldrig skulle kunna tänka sig köpa en Iphone själv. Gillar Android och deras möjligheter och anpassa telefonen tycker Iphone är lite väl låst, men kommer i kontakt med Iphone och Ipad genom jobbet.

Kristy och night77 gillar detta.
  18. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 665
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag visste faktiskt inget om detta, men kul att den finns.

19. tag

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    100 aktier = 50 SEK i utdelning varje kvartal vilket blir 200:- per år i utdelning.

Gångra det med 8,7 vilket skulle bli 870 aktier
    8.7 * 200 = 1 740 SEK i utdelning per år delat det på 12 = 145 SEK i månaden.

Swedbank är den som har absolut störst utdelning på 21 SEK per aktier men det betalar bara ut årsvis.

Så telia är absolut bästa sättet och ersätta sparkonton.

112 aktier köp just nu är 3 943,52 SEK
    Det ger en utdelning på 224 SEK per år från Telia.

Ett Sparkonto låt säg på 2.40% skulle generera ett sparränta på 95 SEK per år.

Köper man aktierna under ett ISK konto så har man dessutom skattefritt upp till 150.000 från och med 1 januari 2026 är det 300.000

Så jag absolut gillar gratis abonnemanget vid värvningar, det är också bra sätt och komma igång med lite små sparande, speciellt då man ändå haft behövt betalt abonnemanget ändå. Så kan man lika gärna se till skapa avkastning och utdelningar samtidigt som man återinvesterar utdelningen.

night77, Kristy och Roshag gillar detta.
  20. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    143

MINA ENHETER

Telias utdelning är inte garanterat. Att jämföra en aktie från bara ett bolag med ett sparkonto är inte ett bra råd.

Det finns ingen koppling mellan en gratis Fello abonnemang och Telia aktien. Man investerar bara och får (eller inte) utdelning och man kan göra vad som helst med pengarna.

KTM gillar detta.