Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

1. Avanza

70,6%
  2. Nordnet

14,1%
  3. Opti

2,4%
  4. Lysa

12,9%
  5. Savr

4,8%
  6. Njorda

0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

13,3%
  8. ISK, Fond på bankens sida

23,0%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 776
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Så klart är inte utdelningarna garanterad att forsätta men du kan bli garanterad om den finns i den finansiella kalendern för bolaget

Telia finansiella kalender

Utdelning 0.5 SEK
    Betalningsdatum: 2025-08-05 sedan nästa utdelning som är i kalendern är 0.5 SEK och går av 2025-11-04 nästa utdelning som är på tapeteten efter det är 2026-02-05

Efter det finns det ingen mer bekräftad ännu, dessa blir bekräftade på bolagsstämman.

Det är bara gå in i bolagen och kolla finansiella kalendern och investera minst 2-3 dagar före utdelning för vara med och ta del av dessa, och skulle ett bolag i nästa bolagsstämma bestämma och inte ha några utdelningar, och aktierna ligger bra till så kan man sälja dessa och köpa aktier i andra bolag som har inrapporterad om utdelningar.

2. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 072
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Själv föredrar jag att köpa XACT Nordic High Dividend. Säkrare utdelningar i längden plus de höjer utdelningen i princip varje år.

3. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Din resonemang fungerar inte. Utan utdelning går troligen aktien ner och då är det inte bra att sälja. Även med utdelning är det helt möjligt att aktien går ner så kan man inte räkna få 5,69%.

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  4. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 776
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Utdelningen påverkar inte aktierna upp nergång, finns många bolag som har noll i utdelning, aktierna värde baseras på vad det förväntas omsätta och kvartalsrapporterna och andra faktorer.

Utdelning däremot kan öka köpkraften i bolaget, när det behöver in pengar.

Kollar du på bolaget Done.ai Group som har Sverige högsta utdelning per aktier direktavkastning på 151,09% av aktievärdet, det delar ut mer än vad aktierna kostar.

Aktierna i det bolaget är 11,02 SEK per aktier förra utdelningen så gav dom ut 16,65 SEK per aktier.

5. monavis

monavis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Ja, utdelningen är inte direkt kopplad till värdet men om ett bolag oftast ger utdelning och sen slutar då blir investerare inte glada och värdet kommer att sänka.

Tittar man på Telia så går aktien inte så bra historiskt: -32% i 10år. Done.ai är ett mycket dåligt exempel: aktien tappade 64% efter X-dag. Det betyder att man fick 16,65kr medan aktien tappade 16,29kr.

Gör som du vill med dina pengar och lycka till.

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  6. fraxion

fraxion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812

MINA ENHETER

Ett väldigt dåligt exempel då de precis sålt stora delar av sina tillgångar och gjort två extrautdelningar för att skifta ut pengarna från försäljningen till aktieägarna. I normala fall delar inte bolaget ut några pengar alls och om de skulle dela ut något nästa år kommer beloppet vara mycket lågt jämfört med de extrautdelningarna de gjort i år.

monavis gillar detta.