Stora fotografitråden / fotografer i forumet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 4 jul 2010.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 329
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  2. Droid55

Droid55 Guest

Då har Canon och Sony släppt nytt igen. Canon har släppt EOS 90D och EOS M6 Mark II. Sony har släppt A6100 och A6600.

EOS 90D är inte av intresse, inte heller A6100. Däremot är EOS M6 Mark II och A6600 av intresse.

Det som talar emot A6600 är priset och ev. dålig IBIS. Behöver se folk testa dess IBIS först. A6500 hade IBIS men det var inget vidare, i varje fall inte vid filmning. Här är Canon och Panasonic bättre. Skulle IBIS vara oduglig även denna gång så kommer jag att rikta ögonen mot EOS M6 Mark II. Äntligen erbjuder Canon DPAF i 4K, dock saknas 24p i både 1080p och 4K. Dock är jag inte så insatt att jag vet hur stor betydelse det har för mig. Något som jag däremot vet spelar roll är användarvänligheten och pekskärm, något Canon helt klart är bättre på.

Ett annat alternativ vore RX100 VII, en grym liten kamera, men jag vet inte om jag blir nöjd med fast objektiv eller ej. De spegellösa systemkamerorna är ju så små idag, speciellt med pannkaksobjektiv.

10699:- för EOS M6 Mark II
    17490:- för A6600

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad skall du använda kameran till?

Om du skall filma människor är Sonys ögonfokus rätt fantastisk.

4. Droid55

Droid55 Guest

Kommer att filma både människor och djur. Ja, Sonys ögonfokus är inte fel. Tror Canon erbjudet det nu också dock. Sen om det är lika bra som Sony's återstår att se. Deras DPAF är dock bra. Stor prisskillnad annars. Jag behöver nog se hur Sony's IBIS fungerar innan jag kan fatta något beslut. Jag kommer att filma mycket handhållet och inte på stativ eller med någon otymplig gimbal, så stabiliseringen är viktig.

5. bernard

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sony har även stöd för "Animal AF": Sony's Eye AF For Animals | Real-time Eye AF For Animals | Sony US

Jag tror inte Canon har det, och djur brukar ju vara svåra att följa.

6. Droid55

Droid55 Guest

Absolut något att tänka på, men återstår att se hur IBIS presterar. A6600 ligger i så hög prisklass att stabiliseringen måste vara bra för att vara intressant. Jag kan ju lära mig att leva med deras menysystem annars.

7. bernard

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, överlag var annars A6600 en mycket tråkig uppdatering. Borde snarare kallats A6500S eller något.

Konstigt nog har Sony även höjt priset, vilket är helt omotiverat. Det är i princip en A6500 med nytt batteri och ny CPU samt hörlursutgång. Förstår inte varifrån prishöjningen kommer.

*Samma sensor, inget spännande alls trots att A6500 kom för två år sedan
    *microUSB år 2019 är superlöjligt
    *802.11g 2,4GHz WiFi år 2019 är lika löjligt
    *Sannolikt samma IBIS (får recensioner avgöra sedan som du säger)
    *Samma skärm med undantag för att man kan flippa den uppåt som på A6400

Och sedan klagar kameratillverkarna på dåliga säljsiffror. Även spegellöst står rätt still, och det är inte så konstigt om det här är vad de presterar på två års tid.

Last edited: 28 aug 2019
  8. Droid55

Droid55 Guest

Vet inte hur mycket A6500 kostade när den kom, men ja, A6600 har en saftig prislapp. Sen vill man ju ha råd att köpa objektiv och lite tillbehör också, så frågan är om jag kan eller vill lägga ut så pass mycket.

Om IBIS är samma som på A6500 så kommer det inte att bli ett köp. Då köper jag hellre RX100 VII, den har ok stabilisering även om Canon fortfarande verkar bättre (men deras senaste G7 X Mark III är bara pinsam).

Så EOS M6 Mark II kan bli aktuell med sin mer humana prislapp och specifikationer. Behöver se recensioner av den också. Fördelen med Sony är att de ska ha bättre utbud av objektiv, dock verkar deras objektiv också mycket dyrare. Är objektiven för dyra hjälper det mig inte att det finns många objektiv. Sen kan man använda Canon's hela utbud med en adapter, dock är jag inte jättesugen på att köpa stora objektiv. Jag vill att objektiven ska vara så smidiga som möjligt.

9. Droid55

Droid55 Guest

Instämmer till fullo. Förstår inte vad de sysslar med. Man undrar ju om de ens vill sälja.

10. bernard

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den kostade 14990 kronor, så de har höjt priset med 2 500 kr. Det var redan mycket pengar, och nu har de definitivt passerat gränsen för vad som är motiverat i förhållande till kamerans specifikationer. AF är redan väldigt snabb för A6500 och Eye AF finns där med (dock inte animal AF).

Ja, det som är bra med Sony är att du i princip har täckning för det mesta med Sigmas F/1.4-objektiv: Sigma 16mm ultravidvinkel (bra närgräns med på 16 cm, så du kan komma väldigt nära motivet), Sigma 30 mm och Sigma 56 mm (perfekt för porträttfoto). 16 mm-objektivet är dock lite klumpigare: Sigma 16mm, 30mm, and 56mm f/1.4 DC DN Contemporary Lenses Kit for Sony E

Finns inte direkt motsvarande för M-systemet ännu, men de har en vidvinkel på 20 mm f/2.0 och en 32 mm f/1.4 i alla fall. Sistnämnda funkar för porträttfoto, men du måste stå rätt nära motivet. Man skulle behöva något runt 50 mm med, gärna f/1.4, så man också kan stå ett par meter bort.

11. Droid55

Droid55 Guest

Instämmer att Sony redan hade bra och snabb AF. Är det något det skulle lägga krut på så är det IBIS och bättre menysystem med pekskärm. Om jag får önska.

Tack för tips på objektiv. Köper helst i Sverige dock. När jag tittade på t.ex. CyberPhoto så upplevde jag att många vidvinkelobjektiv var dyra samt vidvinkelzoom.

Jag får se hur jag gör. Tänkte ev. invänta Black Friday oavsett men det känns som att Sony sällan har bra deals på sina kameror och priserna sjunker väldigt långsamt.

bernard gillar detta.
  12. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Tog denna med min 5D IV och 24-70 f/2.8 II om jag inte missminner.

bernard gillar detta.
  13. Droid55

Droid55 Guest

@bernard@bernard EOS M6 Mark II ska ha eye detect AF så det inkluderar både människor och djur enligt demonstrationsbilder.

Försöker övertyga mig själv om att EOS M6 Mark II duger för mig. Kommer inte att fatta något beslut nu, men A6600 kostar ju nästan det dubbla. Vet inte om jag är villig att spendera så pass mycket på bara kamerahuset.

bernard gillar detta.
  14. bernard

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, M6 Mark II är betydligt mer prisvärd, speciellt om Eye AF fungerar med djur med. Kolla bara upp så du kan använda kontinuerlig AF vid videoinspelning med Eye AF aktiverat. Det är en mycket trevlig funktion, så om det fungerar fint på Mark II försvinner en poäng med A6600.

Det är lite tråkigt att 24p inte finns där, men det beror på vad du skall filma. Är du ute efter en mer klassisk filmkänsla är det ju 24p som är bäst.

Främst återstår väl då problemet med objektiven/om du hittar den brännvidd du behöver :)

15. bernard

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Förresten @Rebecka@Rebecka - har ni någon större fotobutik där du bor?

Det är rätt knepigt avgöra vilken brännvidd som kommer passa bäst. Även närgränsen kan ha rätt stor betydelse och den kan skilja sig mycket åt mellan objektiv som delar samma brännvidd.

Så det bästa tipset på den punkten är att testa objektiven i butiken och se om du får till ett resultat som önskvärt vad gäller kombinationen av skärpedjup och brännvidd i förhållande till avståndet du i regel kommer hålla mot motivet.

Avverkade närmare ett tiotal objektiv innan jag hittade ett "all-around-objektiv" som kändes helt rätt för min del på A6000/A6500 (24mm f/1.8) - fast det berodde kanske mest på att det var löjligt dyrt. Hade nog skaffat det tidigare om det hade varit billigare.

På APS-C är i alla fall 14-16 mm bra "ultravidvinkel", 24 mm på Sony APS-C motsvarar 35 mm på fullformat då Sony har en "crop faktor" på 1,5x (35/1.5=23,3mm), och det är vad som är vanligast för film. Men både 24 mm och 16 mm kräver att du kommer rätt nära motivet om du skall få fram något skärpedjup att tala om. Behöver du tex stå 2 meter bort från motivet blir ~30 mm mer aktuellt och därefter ~50 mm etc.

En bländare på f/1.4 är trevligt på APS-C om du vill få fram ett skärpedjup som påminner om det fullformat erbjuder vid ~f/2.0.

Sony RX100 VII med 24-200mm f/2.8-4.5 (35 mm ekvivalent) motsvarar ett APS-C objektiv med: 16 (24/1.5) - 133 mm (200/1.5) med en bländare på typ ~f/2.0 -> f/3.2.

Men sedan är det lite tricky business om du skall filma i en ljusstark miljö men samtidigt önskar uppnå ett kort skärpedjup, då bilden kommer att bli överexponerad/på tok för ljus i fullt solsken med största bländare (tex f/1.4 på APS-C). Detta blir speciellt problematiskt om du har en kamera som saknar filtergänga (tex RX 100), för du kan bara minska ljuset genom att sätta på ett ND-filter. Många dyrare kameror avsedda för främst video har ND-filter inbyggt, så man i knapptryckning kan fortsätta filma på största bländare utan att exponeringen blir galen, men det har inte letat sig ut till de "billigare" kamerorna ännu.

Last edited: 28 sept 2019
  16. Droid55

Droid55 Guest

Jag vet inte om eye AF fungerar i video också, men jag hoppas. Jag såg i varje fall i en preview att han låste fokus på en racerbil på banan, det var coolt.

Ja, det är tråkigt att 24p inte finns, men 25p är inte långt ifrån och är tydligen standard i PAL-regionen (Sverige ska tydligen ingå i PAL-regionen). Jag har ingen aning om i vilket format som jag vill eller kommer att filma i. Som nybörjare och amatör så tror jag dock att det är svårt att se någon större skillnad på t.ex. 24p och 25p. Kollade precis på 24p och 30p, skillnaden märks mest vid rörelser. Jag försvarar inte Canon för att ta bort 24p, men jag försöker att avgöra om det är något som jag värdesätter högt. Undrar om Magic Lantern kommer med en lösning?

En annan nackdel med Canon är deras begränsade inspelningstid som ligger kvar på 30 min. Försöker dock tänka att jag troligen inte kommer att filma non-stop in 30 min. Skulle jag behöva så är det bara att starta kameran igen eller så tror jag Magic Lantern har en fix för det (tror det har funnits tidigare för andra modeller i varje fall).

Detta är för invecklat för mig ännu. :P Som nybörjare tänkte jag köpa kitobjektivet 15-45 att börja med. Sen är tanken att köpa ett annat när jag vet vad jag behöver mer exakt.

Intressant att veta att f/2,0 på en 1-tumssensor motsvarar ungefär f/4,0 på ASP-C. Det visste jag inte. RX100 VII börjar på f/2,8 men den verkar ändå prestera bra i sämre ljus.

Som sagt, jag vill inte utesluta A6600 än men prislappen, ev. oförändrad IBIS och krångligt menysystem gör att jag kommer att överväga EOS M6 Mark II. Trodde inte att jag skulle det men om jag inte har fått fel för mig, så fungerar DPAF i 4K och utan crop. Det gör att Canon ändå känns mer intressant än tidigare. Jag har haft G7 X (första generationen) och älskade verkligen hur lätt den var att använda. Min syssling har också en Canon (DSLR) som hon gillar att använda, trots att hon har tillgång till en A6300 som de nu kommer att sälja p.g.a. nästan aldrig använd. Nu är jag mer intresserad än hon är av kameror, men jag tvivlar inte på att Canon är lättare att använda.

Last edited by a moderator: 29 aug 2019
  17. bernard

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sony anger det omräknat till vad det motsvarar vid 35mm/fullformat om jag inte sett fel, så egentligen motsvarar f/2.8 på RX100 IV vad man får vid f/2.0 på APS-C tror jag.

En nackdel med optiken i RX100 IV är bara att du endast kan använda f/2.8 vid 24 mm, sedan blir bländaren mindre och mindre i rask takt som grafen ovan visar.

Last edited: 28 sept 2019
  18. bernard

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om man förresten för skojs skull skal jämföra Canon 15-45mm EF-M F3.5-6.3 IS STM mot optiken i RX 100, omräknat till vad det motsvarar på fullformat/35mm (så som Sony anger värdena för RX100), så motsvarar det 24–72 mm ~f/5.0-9.0 vs Sonys 24-200mm f/2.8-4.5.

19. Droid55

Droid55 Guest

Förstår inte f/8 och f/5,5. RX100 VII har 24-200/2,8-4,5. Menar du att f/4,5 motsvarar f/8 på ASP-C?

Nackdelen som jag ser med RX100 VII är om jag vill ha mer vidvinkel än 24 mm. Även minskad närgräns mot RX100 Va (8 cm istället för 5 cm) samt inget inbyggt ND-filter. RX100 Va har 24-70/1,8-2,8. 24-70 mm känns för begränsat för att överväga dess fördelar för mig.

Last edited by a moderator: 28 sept 2019
  20. Droid55

Droid55 Guest

Intressant men förvirrande. Menar du att f/2,8-4,5 som Sony anger motsvarar samma på fullformat?