Stora gnäll-tråden

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av JkJ076, 26 maj 2011.

  1. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Skulle råda dig att läsa på lite så här får du hela KKL: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

    Avhjälpande och omleverans
    26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
    Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
    Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

    27 § Kräver köparen en annan påföljd än avhjälpande eller omleverans, har säljaren trots detta rätt att på egen bekostnad vidta sådan åtgärd, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta samt åtgärden kan ske inom skälig tid därefter och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.
    Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Lag (2005:62).

    Rätt till prisavdrag eller hävning
    28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
    Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
    Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

    29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

    Man har alltså INTE rätt att häva köpet direkt utan BARA om felet inte kan avhjälpas efter 3 försök.

    Sedan så verkar ni missa en ganska viktig sak när ni pratar om SE och KKL.
    SE har inget som helst med KKL att göra utan det är BUTIKEN där ni köpt varan som är skyldiga att följa KKL.

    Avtalet som har ingåtts är mellan dig som konsument och butiken där ni köpt er vara. Och så länge som ni inte köpt den direkt av SE vilket jag med största sannorlikhet kan lova att ingen här har gjort så kan ni inte gnälla på att SE inte följer KKL.
     
  2. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Kort sagt är det fel på varan och det har tagit lång tid att reparera den och därigenom får han häva köpet om han vill.

    Han kan häva köpet direkt efter ett inköp utan reparation då det går under öppet köp eftersom han bara startat den och sett att det finns många fel.

    Han kan häva köpet efter 1 reparation eller under första reparationen om det tar för lång tid, Läs skälig tid som det står i KKL.

    Han KUNDE häva köpet för att varan inte levde upp till sina specifikationer tidigare
     
    Last edited: 2 jun 2011
  3. Gleenquagmire

    Gleenquagmire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nästan så man känner sig lite nöjd på sin X10 med FreeX10 mjukvara just nu .. rätt få buggar. Tur att man inte slängde pengarna i sjön och införskaffade en Xperia Urk.
     
  4. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Eftersom det här är stora gnäll tråden tänkte jag gnälla lite på dig. Du postar i flera tråddar och det är ungefär samma lite halvnegativa inställning i nästan alla poster. Det räcker att posta i en eller två trådar om ungefär samma sak.
     
  5. frotz

    frotz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Håller med dave999. Du börjar bli lite tjatig...

    Sent from my SE Xperia Arc using tapatalk
     
  6. Dewwa

    Dewwa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja det är bättre han håller sig på X10 forumet.Mycket gnäll på arcen är det....
    Jag har alltid haft SE telefoner och peppar ta i trä så har ja väldigt lite problem med dessa!Sliter sen väldigt hårt på dom i en smutsig miljö på jobbet eftersom jag har telefonen där och även privat.Är helnöjd med arcen så här långt,batteriproblemet löste ju sig ganska enkelt.SE och vi kunder kräver ju att dom ska ta fram nya modeller hela tiden så att dom får sälja å tjäna pengar för att utveckla nya telefoner i sin tur.Oavsett var det gäller för produkter så måste det fram nya,vi konsumenter bara kräver det.Bilar,hemelektronik etc etc ska bara fram så fort det bara går....tror fan att det inte är 100% testat å klart.Ett litet exempel!Ett företag där det var två ägare gick och best 2 st bilar identiskt lika(Volvo)Under tre år så fick den ena bilen göra otaliga verkstads besök för en massa småfel,den andra var det alldrig ngr fel på.Så här är ju världen nu!och vi kommer alldrig att få se en produkt inom elektroniken som är färdigtestad fullt ut....om så vore så har produkten blivit för gammal å ingen vill ha den.
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, nu får man en nästan en känsla av att det är mycket problem med Arcen, samtidigt säger vissa att det inte är några som helst problem. Tror någon i denna tråden t o m hävdar att återförsäljare försöker undvika sälja mobilen. Känns lustigt, eftersom alla slår så stort på just arcen? Någon som vet om statistik för modellen?

    Sedan har man själv varit mobilförsäljare och vet med stor säkerhet att många säljare säljer ju den modell som just då ger de mest förtjänst i provison, och det kanske just nu inte är Arc... Minns själv att man då körde att mobilen är lite dålig,många som är inte nöjda, men den här har jag själv, o s v.
     
  8. D2N2

    D2N2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    731
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Både att det skulle vara en massa problem och att det inte skulle vara några problem får man ta med en nypa salt. Jag har inte sett någon statistik men tror inte arcen har fler fel än någn annan mobil. Något många inte verkar lärt sig eller har svårt att förstå är det alltid kommer vara fel på mobiler. Vi går snabbt från dumphones med en väldigt kontrollerad miljö till smartphones som kommer kunna göra mer och mer och ge mer frihet för användaren. En frihet som väldigt få användare förstår. Det generar en oändlig mängd möjliga felkällor. ju mer du använder en smartphone, ju mer "buggar" kommer du hitta.
     
    Last edited: 5 jun 2011
    kryddan gillar detta.
  9. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vart står det nåt om 3 lagningsförsök? :)

    Men instämmer i att det är till det stället man köpt telefon av som man ska vända sig, sen får dom lösa det med dig, och sedan med SE - det är inte intressant hur butiken löser det med SE för dig som kund - det är DU och butiken som har ett avtal/affär.
     
  10. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Dom problemen du får en känsla av att de existerar förstärks nog av åtminstone 2 personer.
    Omstartern verkar hjälpas med en bit papper under batteriluckan (inte världsklass kanske men)
    Min arc startar inte om (än iaf), inte heller med 2.3.3.

    Statstik kommer du aldrig få se, mer än ev sålda enheter per världsdel/globalt.
     
  11. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Fick min SE Arc idag och hämtade den i posten/kiosken -Hurra!!!

    Men skall det vara så mesigt ljud i hörlurarna när man lyssnar på musik? Det känns som det fattas en eller två steg till i volym-knappen.

    Kanske bara jag som upplever det så?
     
  12. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Lyssnar du mycket på musik så kan jag rekommendera att skaffa ett par andra hörlurar av lite bättre kvalite. Gör en stor skillnad. Har inte problem med ljudvolymen på min arc. Dock så kör jag sällan med hörlurarna som följer med.
     
    datagubben gillar detta.
  13. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Ok, skall skaffa ett par andra hörlurar sen vid nästa löning. Är det nån speciell hörlur som du kan rekommendera?
     
  14. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ett till tips, använd inte Spotify - ljudkvalitén är kass!
    Det sämsta man ska nöja sig med är 320kb/s mp3:or, det är verkligen det sämsta som ska spelas kvalitetsmässigt!
     
    datagubben gillar detta.
  15. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Förutom volym-gnället, så är den för spröd och fin i sin silverglans för mig märkte jag nu (fick den idag). Den är så tunn och söt, som en vitsippa om våren. Jag vågar inte ta med den till stranden till helgen - det blir min SE Mini Pro istället med extra sim-kort som får ta stötarna i ryggsäcken bland korvarna och ölen...

    Undrar om den går att ringa med också, skall kolla nu (ha ha ha).
     
    Last edited: 30 jun 2011
  16. pingen

    pingen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    jag gör precis som dig och tar med mini pron. får va lite rädd om denna underbara telen
     
  17. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    LED-lampan för inkommande meddelande etc sitter på sidan, vad är det för påhitt?

    Kan man försöka lista ut varför de gjorde så, eller var det bara ont om plats på framsidan?
     
  18. MyDroid

    MyDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tycker att det är bra att den är där så att man kan välja att vända bort den om man vill, tex på natten. LED:en på X10, som har den på fronten, lyste upp hela rummet när den låg på laddning eller fick sms.
     
  19. datagubben

    datagubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag brukar använda min mobil på dagen och då är det bäst med LED-lampa på framsidan. :P:P