Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Discussion in 'Off Topic' started by Sper, Jun 7, 2010.

1. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Sedan när är riktpriset samma pris som telefonen har i handeln? Riktpris sätts ofta för högt, för att köparen ska tycka att han gör en bra deal när varan sedan säljs billigare.

Riktpriset för HTC Legend var 5000 kr. Samsung Wave 4500.

Prisjakt ger inte ett hum om prisbilden. Den ger en bild av vilka säljtricks butikerna använder. Speciellt om man har en produkt där efterfrågan överstiger utbudet. Som Iphone 4.

Om din kompis köper den från UK är det väl gråimport? Det blir ju alltid dyrare.

Jag tänker inte spekulera i priset själv, för jag vet inte. Och det gör inte ni heller.

Last edited: Jul 6, 2010
  2. Mekuso

Mekuso Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kommer ni inte ihåg när 3GS kom? Den kostade nästan 600 i månaden i 24 månader med abonnemang. Även om man bortser från den delen av priset som är själva abonnemanget hamnar det en bra bit över tio tusen.

iPhones är och har alltid varit sjukt dyra när de är nya i Sverige.

3. wressus

wressus Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hehe, ja om man väljer ett abonnemang som kostar 600 i månaden.
    Jag köpte min 3gs 32Gb förra sommaren hos telia för 229krx24 månader plus 1200kr kontant. Sen kör ju apple med samma prissättning på sina produkter tills det kommer en ersättare, så att de skulle vara dyrare i början stämmer inte, såvida man köper en på "svarta börsen" när de är slutsålda.

4. Sper

Sper Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hm jag antar att Iphone 4 försäljnings siffror inte drabbats av de antenn problem som de pratas om överallt.

Fanns en video på youtube där han har 4 staplar och han provade surfa med mobilen. Den tappade all connection och safari stannade.

Hur problemet ser ut när den anländer till sverige få man vänta och se. Men folk är så inbitna i apples iphone att de säkerligen köper den för massviss med pengar oavsett om den har ett hårdvaru fel. Och de kommer i sin tur bara vissa Apple att de har kunder även om de släpper en telefon som inte är 100%

Men ska bli kul att se om detta löser sig med en mjukvaru uppdatering, Om INTE så kommer jag aldrig lägga tusentals kronor på en mobil som inte är High End i kvalite.
    Även om de inte skulle vara till större problem så är de principen i sig.

Nu kommer snart Froyo oxå så då kan man gotta sig i sin Desire ett bra tag till =P

5. Sper

Sper Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte min 16gb ungefär 2 månader efter releasen för 5800l ny från telenor av en på blocket. Utan abonemang men låst till telenor.

6500 för 32gb Iphone 4 är på min smärtgräns i alla fall =P

6. fireon

fireon Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

om du inte märkte det så reades faktiskt 3gs ut rätt så rejält från April... så att dem kör med samma prisbild stämmer inte helt. men klart är ju att de inte faller i pris lika fort som en annan telefon.

7. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Återförsäljarpriserna är relativt snarlika under hela perioden; men med tiden sjunker populariteten och därmed också priserna (med återförsäljarens marginaler). iPhones priser är således inte alls fixerade. Dessutom har ju Apple sänkt ÅF-priset även på iPhone 3G, vilket man officiellt uttalade sig om som ett alternativ mot att lansera en budgetvariant på iPhone.

Halebop gav ju bort 3GS förra året mot 24 mån bindningstid och en månadskostnad (totalt) på ca 250 kr.

8. quietlybrilliant

quietlybrilliant Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

9. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

10. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

@quitlybrilliant

Lögn, det där är inte Iphone5, det där är Apples nya fix för de som har Iphone4
    och fått problem med "dödmansgreppet". Din för endast 8999kr :) (phone not included)

11. fireon

fireon Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

:) ..

12. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Varning Desire har ca 100Mb för appar...jag gav bort min och köpte en SGS ;)

13. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Operatörerna prissätter själva hur mycket de ska kosta. I början kostade iphone 600 i 24 månader med telia.

14. PereatMundus

PereatMundus Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Roota eller vänta ett tag innan FroYo kommer och Du har möjlighet till 32GB!!! till appar ;P eller 4GB right out the box
    [med möjligheten att spara appar från minneskortet]

15. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Ja och inte bara det. CPU:ns prestanda kommer öka så inått satan. Inte konstigt att alla datanördar som jag längtar efter den! :cool:

16. PereatMundus

PereatMundus Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jepp Jepp, JIT Compiler [JustInTime] Det är förbannat fin kodning det :)

Har skälv lekt med JIT på andra platformar, det är ryyysligt fina saker :)

17. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

144MB har jag tillgängligt efter jag har återställt telefonen.

18. Norsehawk

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Och fortfarande har ingen besvarat min fråga: ÄR iPhone 4 snabbare än Desire? Har den en snabbare CPU? För när jag läser lite på Wikipedia där det stod lite om Snapdragon (QSD8x50 resp. QSD8672) där den ena kan bli överklockad till 1.3 Ghz och den andra till 1.5 GHz.

Vad tror ni? Är CPU:n hos Desire klenare än den som sitter i iPhone 4? Eller är det kanske lika bra? Jag är bara nyfiken, för det ska nog jävligt mkt till innan jag köper en iPhone 4. "När helvetet fryser till is" om man säger så... ;)

19. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

CPU:n i iphone4 är (förmodligen) inte på 1GHz. Den är underklockad för att spara batteri.

De är nog ganska likvärdiga då Cortex A8 (iphone4:s cpu) presterar lite bättre per klockcykel än vad Scorpion/Snapdragon gör. Anandtech uppskattade klockfrekvensen till ~800MHz.

För övrigt är det QSD8250 som sitter i htc desire.

20. Norsehawk

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Tackar för svaret! Känns bra att veta att det är likvärdiga. Läste också att QSD8672 som sitter i bland annat Evo 4G, är dubbelkärnig (!) vilket innebär att den har muskler likt asaguden Tor himself för tusan! Synd att den finns bara i USA, skulle smörjt varenda lur här i Europa...:ehm: