Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har inga problem med min touch så jag ser det inte som ett problem.
    Jag tappar inte samtal när jag håller mobilen annorlunda heller så det är lungt för min del.

Vem idiotförklarar dig då?
    Köp telefonen som du känner att du vill ha och som du tycker passar dig bäst.

Jag vidhåller att jag tycker att det är en idiotisk lösning med ett skal. Dock bättre än inget.
    Jag skiter väl i vilka som klagar på Desire. Det är upp till dem. Jag är nöjd och det är huvudsaken.
    Det stoppar mig dock inte ifrån att ha åsikter om andra produkter och det kommer jag forsätta med.

Varför ta åt sig så? Låt folk klaga på telefonen. Är du nöjd så är du nöjd.
    Även om min telefon skulle ha brister så förbjuder det väl knappast mig att säga vad jag tycker om andra? :D

Last edited: 16 jul 2010
  2. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nu förstår jag att du trollar, men det är svårt att inte ge replik på ett så korkat inlägg. :)

Först och främst så har HTC inte gått ut och sagt "använd inte den delen av skärmen". Men tyvärr är det något som Apple gjorde (fast med hur man skulle hålla den då).

Sedan så säger du emot dig själv. Du säger att vi ska vara nöjda med vårat köp och inte klaga. Men du vill själv inte bli idiotförklarad för att du kommer köpa iPhone 4? Då säger jag: var nöjd med ditt kommande köp och bry dig inte om kritiker.

Jag personligen kritiserar Apple och deras produkt för att jag inte håller med dem och gillar deras tänk. Men också för att det är kul att provocera och säga saker med glimten i ögat, något som de värsta Apple-fanboysen aldrig förstår. :)

3. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Att inte kunna tillverka och tillverka en defekt telefon där de vet om felet innan den släpps är 2 olika saker.

Men köp du en iPhone och sätt på den ett skal om du tycker de är ok för en mobil för 8000 kr plus

4. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

det där är en defekt telefon om du läser lite under klippet du länkade till, tror du på allvar att man inte kan skriva dom bokstäverna som är i mitten av skärmen på någon desire? Det är EN defekt mobil, fraktskada, produktionsfel eller användarfel men jag har inte sett problemet förut.

Skillnaden är att alla iPhone 4 har antennen på utsidan och enkelt kan kortslutas med något som leder ström (t.ex. ett finger)

för att hälla lite bensin på apple-elden:

5. HeNcE

HeNcE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min touch fungerar finfint på Desire, och den fungerar att surfa med som vänsterhänt!!:D

6. inact_0003

inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Du min vän är korkad. Inte för att du köper Iphone utan för att du är beredd att betala nästan 10k (9600 enligt pricerunner) för en telefon.. med en ganska så seriös barnsjukdom. Jag betalade 13 000 för min HP Envy 15" i7.. inser du inte hur mycket pengar du ger bort? Det är mer än hälften av genomsnitts månadslön!

Kompisen betalade 14 000 för sin 3gs på två år.. med abbonemang då såklart, men du kunde inte köpa den utan då. Vad tänker folk med?? Framförallt var får dom pengarna ifrån?

Kan tillägga: Hade den kostat ~5000 ren och inte haft antenn problemet hade jag köpt den. Skärmen verkar urläcker, kameran likaså!

7. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Skärmen är dock för urläcker!

8. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Man kan ju undra varför Desire är idag en bristvara. Luren har gjort nya försäljningsrekord varje månad och är mer eftertraktad än någon annan lur på marknaden. Rankad 1:a sen april på Prisjakt. Undrar bara vad de officiella försäljningssiffrorna är... :)

För 9 laxar kan man få 2 HTC Desire, eller 3 (och en halv) HTC Wildfire. Eller en ny LED-tv från Sony. Finns mkt man kan få för 9 laxar, frågan är bara vilket alternativ är bäst ;)

9. inact_0035

inact_0035 Guest

Hoppas Nokia stämmer skiten ur Apple.

Android är inte bättre än iOs på många sätt, en sak är ju att det är svårare att roota än att göra jailbreak på iPhone. Eller inbillar jag mig? aja.

Ser också att Motorola och några utav Samsungs nya telefoner har gjort så att mobilen blir brickad tack vare ett program installerat som märker ifall telefonen blir rootad.

Hemskt.

10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    hm, ja, beror väl på lite vad man tycker är enkelt.

jag tryckte på en länk i min telefon, startade om den med tre knappar intryckta, tryckte okej och sen var den rootad.

11. edsbyn

edsbyn Guest

Du är ju dum i huvet. Han betalar ju inte 10 000 i praktiken. Även om man kan göra det så finns det mycket billigare alternativ

vad sägs om en 8 gb 3gs som kostar 3895 med 12 månades bindningstid hos halebop. Då ingår också surf för 109 kronor i månaden.

http://www.halebop.se/butik/2butik.page

Det ni gör fel där är att ni lägger på surfkonstnaden per månad på telefonpriset. Men nu är det så att alla vi ändå måste ha ett abonnemang som kostar minst 109 kr per månad. Det betyder att du betalar 3895 kr för en 3gs. Fyra kanske kostar 5500 med samma abonnemang. Det borde vara ett rimligt pris.

Nu kommer ni säga så här:
    - Den är ju inte olåst, då blir det inget rättvist jämförande mot desiren o_O

Ska man få jämförelsen att stämma till hundra procent så måste man skriva det ni gör. 10 000 för iphone 4 och 5000 för desire. Det är klart om man måste ha olåst så finns det bara detta alternativ.

Ni kan däremot inte anklaga honom för kommer betala 10 000 för den. Han och ingen av sveriges flera tusen köpare gör detta i praktiken ändå. Om han gör det så är han inte smart. Bara en promille av alla användare kommer köpa den för 10 000 kronor.

Köper man den med abonnemang så är man ju låst till det. Men abonnemang måste man ju ändå ha vilken telefon man än köper.
    Så där är det en fel jämförelse att lägga på abonnemangets kostnad på telefonens kostnad. Den kostnaden läggs på separat beroende på vilka behov man har av att ringa sms:a mm.

12. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Måste hålla med, jag betalar sammanlagt 249 kr i fasta kostnader för min Desire. 200 i 24månader för telefonen, 49 för abonnemanget. Sammanlagt har jag betalat
    200 gånger 24 = 4800 för min Desire,
    INTE
    249 gånger 24 = 5976.

Jag kan tänka mig att iPhone hamnar / har hamnat (3gs och tidigare) runt 200 kr i månaden för telefonen...

13. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Fast för 3895kr så får man nästan en Desire;) 3gs VD Desire är för mig ett lätt val. Hade 3gs 8gb kostat ca 2k så hade den varit ett ok köp.

Vilken blir billigast, 4an ve Desire om man köper dem med samma abonnemang? Jag tror dem flesta vet svaret;)

Last edited: 17 jul 2010
  14. edsbyn

edsbyn Guest

Desire kanske blir lite billigare. Men iphone knäcker ändå android med den användarupplevelsen iphone erbjuder. Det kan jag gärna betala en tusenlapp extra för, minst.

Som jag skrivit till er tidigare så kostar inte iphone 10 000 kronor i praktiken, bra att veta om man funderar på båda alternativen.

15. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

telenor 24m bindningstid ingen förhöjd avgift telenor pott 299 på både en desire och en iPhone 3GS 16Gb kostar en Desire 2228kr och en iPhone 4800kr. alltså mer än dubbla priset med samma abonnemang och bindningstid.

Om man ska jämföra priser får man antingen ta båda olåst eller båda med exakt samma abonnemang osv.

16. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Alltså, ni sitter och jämför iPhone och Android här...

Det är ju som att sitta och jämföra Mac mot Linux... Mac kommer alltid att äga Linux i Design och hårdvara.
    Linux kommer alltid äga i valmöjligheter (som att gå in i en textfil och editera den precis hur man vill efter tycke och smak).

Eller, så känner jag iaf, om man väljer mellan Android och iPhone.

17. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Fast den förhöjda avgiften är för mig inbakad i 299...
    Inte betalar du 299 kronor varje månad, för att spendera dem? :)
    du betalar ju 299 kronor för en mobil och telenors tjänster. Sen bjussar telenor på de första 299 kronor som du använder. :)

18. Stal

Stal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Måste bara få vara tråkig och påpeka att det är din åsikt att 3gs är en bättre upplevelse;) Jag personligen tycker inte att 3gs är en bättre upplevelse.

19. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 307
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här tråden håller på att spåra ur med personangrepp till höger och vänster. Kan inte diskussionen fortgå på ett sakligt vis så kommer vi att låsa tråden.

20. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Instämmer med Mr Black Books ovan! Det känns som ett enormt och irrelevant hycklande här. Ena sekunden säger folk att de hatar Apple-fanboys, att de är dumma och köper vad som helst som Apple säljer. I nästa sekund försvarar folk Android med exakt samma intensitet och samma brist på saklighet. Ingendera sida kan upphöja sina (alltjämt bristfälliga) argument till allmän lag - varenda person som köper en Android eller en iOS enhet har sitt eget, högst personliga skäl till det beslutet och inget sådant beslut är vare sig sämre eller bättre än något annat.

Jag kan utan tvekan säga att jag anser att min gamla iPhone 3G (ja, den gamla) fortfarande utklassar Desire & Co. vad gäller helhetsupplevelsen. Utan tvekan så utklassar den min HTC Legend. Trots det så kör jag ändå just Android nu, och det är av det enkla skälet att möjligheterna till anpassning är bättre. Jag vill ha en nummerknappsats med T9, och det kan inte iPhone ge mig. Jag vill ha widgets, och det kan inte iPhone ge mig. Men den dag som iPhone har dessa egenskaper, så visst tusan kan jag tänka mig att byta tillbaka. Utan att tveka!

Jag har också svårt att se endera sidas idelogiska skäl som särskilt realistiska. Android är öppet och det är bra? Det är inte per automatik bra! Apple har kontroll och det är bra? Det är inte heller per automatik bra. Allt har fördelar och nackdelar och i slutänden är summan av de fördelar som spelar roll för just mig som kund som avgör.

Visst kan man jämföra det med bl.a. Linux som någon ovan gjorde, men det är ett förenklat sätt att se på saken och kärnfrågan (användarnyttan, som varierar från användare till användare) försvinner helt.