Jag har ägt en enda Apple-produkt och det är en iPod Video 80 GB, en värsting som var värst av alla mp3-spelare när den kom ut 2007. Den var helt enkelt bäst, och än idag har jag inte fyllt den. Jag har haft en hel del minnen med den, både fina och mörka. Haft den i ur och skur i alla årstider och den har överlevt hittills allt.
Men något jag har upplevt som mer än någon pest jag någonsin haft är något som kallas för iTunes. Jag har aldrig varit med om något så värdelös program som detta där den mer eller mindre tvingar mig använda varenda gång jag ska flytta över en enda mp3-låt. Och det går inte att föra över någon mp3-låt från själva iPoden såvida jag inte har ett tredjepartsprogram installerat i datorn som kommer göra det istället åt mig.
Därför köpte jag inte en iPhone 3GS - inte bara pga det höga priset - och därför kommer jag aldrig mer köpa något från Apple, eftersom jag är 100% låst till deras tjänster/program och kan inte ens göra några som helst basic-grejer som att flytta en mp3-låt från iPoden till datorn utan vara 100% låst. Systemet är ingenting annat är det som kan liknas som maktmissbruk av den sort som finns i bland annat länder som Nordkorea, Brunei, Eritrea etc. Det är fel att göra så mot oss konsumenter eftersom vi vill ha användarvänliga produkter där vi kan röra oss fritt. Nu känns varenda Apple-produkt som ett slags sluten anstalt, eller snarare isolerad cell, där ingenting kan komma vare sig ut eller in utan Apples tillåtelse. Precis som ett amerikanskt fängelse alltså.
Hoppas du förstått min argument någorlunda bra nu och varför jag inte tycker om Apples sätt att handskas med oss konsumenter.
Last edited: Jul 18, 2010