Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle gärna vilja se en källa på det där...
    http://www.androlib.com/appstats.aspx
    Just nu finns det ungefär 100 000 appar totalt.

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Snabbare CPU? Diverse prestandatester säger ju att den inte riktigt kan mäta sig med Snapdragon (gissningsvis för att den är neklockad ~20%, antagligen?). Kollar man på exempelvis hur snabbt Nexusen kan ladda en webbsida så verkar det som att den är lite snabbare än iPhone 4 faktiskt. Skillnaden är dock marginell.

Andra fördelar för Desire är ju däremot utbytbart minneskort, utbytbart batteri, MicroUSB-standard, mer RAM, isolerad antenn, en anning lättare! :)

Och delvis faktiskt OLED-skärmen: bättre kontrast och svärta, samt större skärm. Men dock lite sämre i direkt solljus och upplösningen är lägre (kanske lite overkill av Apple, dock).

Batteritiden... Är det verkligen bättre på iPhone 4? Sett till hårdvaran alltså? Batteritiden beror ju mycket på vilka program som körs, och Apples system är ju som alla vet "begränsade" (på gott och ont). Att Desire förlorar där är kanske för att användare i regel har igång fler processer än iPhoneanvändare?
    (Jag påstår inget, det var bara en tanke jag hade)

Ser man till tekniska specen för batteritiden så är de ju mer eller mindre likvärdiga.

App-problemet känner i alla fall jag inte riktigt igen mig i. De flesta stora appar lagrar ju sin data på minneskortet? Man måste ju installera väldigt mycket, eller väldigt stora, grejer för att fylla det. Om inte annat så är det löst med FroYo...

Båda telefonerna har ju vissa för och nackdelar. Men i det stora hela så ser jag inte att de är nämnvärt olika sett tillhårdvaran. Den enda punkt som det faktiskt är stor skillnad på är ju OS:et, och där är det ju uppenbarligen personliga preferenser som avgör vad man väljer.

Ja, faktiskt... Ser man till de priset folk betalar på exempelvis Tradera för importerade telefoner så är det ju helt galet!

http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=iphone+4&ended=1&sort=17

3. edsbyn

edsbyn Guest

Du skriver att du hatar iphone-fanboys. Du är tio gånger värre android-fanboy än vi. Skriver man nånting dåligt om android får man ett svar på 25 rader av dig.

Sen om du tycker att iphone är som nordkorea är upp till dig. Men jag anser att det är minst lika mycket nordkorea när man inte ens har tillgång till alla apps som market har att erbjuda :cool:

Lycka till med din sgs. Hoppas den hinnar få froyo innan årets slut :D

4. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Då är väldigt aktiv på detta forum, även om du är iHoneboy. Och vi har tillgång till alla apps :) Vi kan även byta bakgrundsbild... kan du?

Att han svarar med 25 rader kan vara att han försöker bevisa er fel. Så länge en rad inte består utav "Ne, men vi behöver inte det. Android telefoner behöver inte kunna göra några samtal." vilket inte skulle överraska mig ifall S. Jobs sa det!

5. master_lo

master_lo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är klart att man kan byta bakgrundbild på iphone :)

6. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressant att se hur denna tråd drar till sig nya användare (kanske rentav får long-time-listeners att bli first-time-callers), det måste ju vara något positivt om inte annat! :)

Vad gäller designargumentet ("jag är en designer och säger att design är oviktigt"), jämför en Desire eller en Galaxy S med en iPhone. Det handlar inte om glossy icons, det handlar om att en känns bra i 9 händer av 10 medans den andra känns rätt klumpig för de flesta. Jag kan knappt använda en Desire utan att få ont i tummen om jag ska sträcka mig efter hemknappen och jag närmar mig ändå 30-strecket och har genomsnittliga händer! Om iPhone eller t.ex. HTC Legend är snyggast, visst, det är en smaksak, men kom inte och säg att design (i bemärkelsen utformning) är oviktig. :)

Priset på iPhone 4 är vare sig högt eller lågt, det är en fråga om prisvärdhet. Anser man att man får ut så pass mycket nytta och glädje av telefonen att det motiverar priset, då är det heller inte för dyrt. Folk klagar på att iPhone 4 är dyr men många här har väl importerat Desire eller Nexus för nästan samma slantar tidigare också? ;)

Vad gäller öppenheten och att iPhone är som Korea, ja, där är jag ju fortfarande nyfiken på var sanningen ligger. "Öppenhet" är inte relevant för sakfrågan om öppenhet bara är ett slagord som saknar betydelse. Jag skulle gärna se att någon kom på ett seriöst, allmängiltigt argument för varför denna "öppenhet" är så åtråvärd. Jag kan bara se tweaking-biten som en fördel och även där är den faktiska nyttan för de flesta användare ganska dubiös.

Jag tror personligen att Apple och Google skulle kunna lära sig mycket av varandra - i slutänden handlar det om fördelar och nackdelar som spelar roll för användaren. Apples multitasking? Ja tack, hellre den än Androids för min del. Androids notification bar, hemskärmar och widgets? Ja tack, hellre än iOS! Apples användarvänliga utformning och design? Ja tack! Androids möjligheter till inställningar och customization? Ja tack...och så vidare. Jag tror fanboy-diskussionerna i båda lägren skapar en okritisk hållning som inte driver vårt community framåt. Om vi och Android ska utvecklas måste vi vara lika kritiska efter Android 5x som efter Android 1x, och se på iOS som en kompetent konkurrent och inte (rejält felaktigt) som en daterad och omkörd anakronism.

...och javisst, varför ska en kille som är inne på sin tredje Android-lur sitta här och försvara Apple, det gör ju ingen glad? Kort sagt för diskussionens skull och för att verkligheten som jag ser den inte förändras utifrån hur jag vill att den ska vara.

7. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    När jag prata om designen så menade jag just iphones simpla utformning. Det kan ju knappt kallas design då den formen kan man slänga ihop i ett 3d program på 3 minuter. Sen tänkte jag inte på knappar riktigt som du sa, vilket är väldigt sant. Men knappar försvinner mer och mer ju nyare telefonen blir.

8. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det faller väl lite under Dietet Rams-metodiken med industriell minimalism antar jag. Personligen tycker jag att ju färre fysiska knappar desto bättre. Åt det hållet är väl förvisso Android också på väg, i vart fall HTC.

9. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Kul tråd, många som skriver väldigt bra och argumenterar för sin sak, medan andra desperat försöker klamra sig fast och försvara ett vägval de gjort långt tidigare.

Har en Desire och gillar både HTC och Android. Skulle inte byta bort den mot något, den är allt jag önskar, gillar dessutom att jag om mina behov ändras kan köpa en annan telefon (mindre/större/snabbre/billigare) och då ha ett stort utbud av telefoner att välja på men samtidigt känna igen mig i Android och kunna använda samma program som jag gör idag.

Dock tycker jag iPhone 4 ser riktigt vass ut, framförallt skärmen och kameran. Älskar att utvecklingen går framåt som den gör nu och jag tycker Apple och HTC ligger längst fram med deras nya modeller (Desire/Legend/iPhone 4G). Vi ska också tänka på att utan iPhone hade vi fortfarande suttit med pekpennan i Windows Mobile 5/6 och försökt träffa minimala ikoner :)

Det jag saknar med Android som Apple gör riktigt bra är helhetstänket mellan olika produkter (iPod/iPhone/iPad) och utbudet av tillbehör. Skulle vilja kunna köpa en stereo/bärbar högtalare och enkelt kunna docka telefonen i den. Kunna ansluta telefonen i bilen och styra musiken via kontrollerna på ratten osv. Här vill jag se en standard (microUSB) samt gränssnitt som kan fungera lika smidigt med Android-lurar. Det som talar för Android här är ju Google och produkter som tex Google TV.

10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 627
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    ja! precis. De som gör androider skulle behöva tänka lite mer som Apple i det fallet.

11. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och omvänt skulle Apple behöva tänka lite mer som Google där det går. Anledningarna till att jag bytte från iPhone till Android-mobiler är:

1) Möjligheten att kunna byta ut tangentbordet så man hittar ett som verkligen passar ens egna stil, i mitt fall numerisk knappsats.

2) Möjligheten att kunna ställa in t.ex. skärmlås vid samtal. Råkade lägga på säkert 50% av samtalen på min iPhone för att jag kom åt den med kinden eller örat. Försöker man manuellt låsa skärmen med knapptryck lägger den på istället. Otroligt enerverande!

3) Inte aktiv hemskärm. Känns primitivt att bara ha ikoner på hemskärmen. Föreställ er att era Android-mobiler bara skulle ha programlisten uppe hela tiden - när man är van vid annat så känns det otroligt simpelt.

Det jag saknar mest med Android som funkade bra på iPhone är en bra och enkel mediaspelare med butik och synk. Det finns säkert massa bra alternativ för Android också; men det är inte inbyggt och jag har som ny kund ingen som helst aning om hur jag ska gå till väga. Kommer nog bli bättre och bättre allt eftersom fler och fler tillverkare går in med egna lösningar. Sony Ericsson hade ju ett gyllene upplägg med PlayNow-butiken och Walkman-märket i grunden, men de verkar helt ha missat den aspekten för sina Androidmobiler.

Just enkelheten är ganska avgörande för min del. Visst, jag kan väl lite mer än en genomsnittlig iPhone-användare, men jag vill inte behöva lägga ner tid på att lära mig och prova en massa alternativ. Jag vill att det bara ska funka. Multimedia på iPhone är fortfarande en fantastisk erfarenhet och av den anledningen lär jag nog skaffa mig en iPod Touch som komplement till min mobil i framtiden. Då får man ju också den fördelen att mobilen klarar sig dubbelt så länge på batteriet...

12. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det var ju det jag skrev i mina inlägg ovan. Market har nu ca 100k gratisappar, lägg till kanske ytterliggare lika många som betalappar när Google får tummen ur och så är man ikapp Apple. Där Apple haft flera år på sig att komma till 200k kommer Android göra det på några månader ;)

Last edited: 18 jul 2010
  13. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och jag skrev att när du får tummen ur och letar upp källor på att android har "över 100k gratisappar" så kanske någon överväger att ta dig på allvar.
    Läs vad jag skrev *** ***

14. Acid

Acid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har du hört talas om kvalité? Hellre kvalité framför kvantitet, eller rörde jag ihop det för dig nu?

15. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Finns drygt 48000 gratisappar (och spel) enligt Swedroids siffror (som dock är något missvisande, se länk) men kan ändå ses som en fingervisning.

Det man kan konstatera är att antalet växer väldigt fort och är mycket imponerande med tanke på hur nytt Android är.

https://swedroid.se/android-market-vecka-27-2010

Tyvärr tycker jag att alltför många appar är riktigt fula designmässigt. Kan nog bli bättre när Gingerbread (Android 3.0) kommer då det kan bli striktare direktiv gällande designen.

16. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jag har ägt en enda Apple-produkt och det är en iPod Video 80 GB, en värsting som var värst av alla mp3-spelare när den kom ut 2007. Den var helt enkelt bäst, och än idag har jag inte fyllt den. Jag har haft en hel del minnen med den, både fina och mörka. Haft den i ur och skur i alla årstider och den har överlevt hittills allt.

Men något jag har upplevt som mer än någon pest jag någonsin haft är något som kallas för iTunes. Jag har aldrig varit med om något så värdelös program som detta där den mer eller mindre tvingar mig använda varenda gång jag ska flytta över en enda mp3-låt. Och det går inte att föra över någon mp3-låt från själva iPoden såvida jag inte har ett tredjepartsprogram installerat i datorn som kommer göra det istället åt mig.

Därför köpte jag inte en iPhone 3GS - inte bara pga det höga priset - och därför kommer jag aldrig mer köpa något från Apple, eftersom jag är 100% låst till deras tjänster/program och kan inte ens göra några som helst basic-grejer som att flytta en mp3-låt från iPoden till datorn utan vara 100% låst. Systemet är ingenting annat är det som kan liknas som maktmissbruk av den sort som finns i bland annat länder som Nordkorea, Brunei, Eritrea etc. Det är fel att göra så mot oss konsumenter eftersom vi vill ha användarvänliga produkter där vi kan röra oss fritt. Nu känns varenda Apple-produkt som ett slags sluten anstalt, eller snarare isolerad cell, där ingenting kan komma vare sig ut eller in utan Apples tillåtelse. Precis som ett amerikanskt fängelse alltså.

Hoppas du förstått min argument någorlunda bra nu och varför jag inte tycker om Apples sätt att handskas med oss konsumenter.

17. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Eller så läser man vad Swedroid själva skrivit om det! ;)

Jaha, och exakt vad av dessa två har Apple? :) Två brister kommer göra livet surt för den: den ena är skärmen som vid en mild stöt krossas i tusen små bitar (tack vare att den är så "reptålig" som den är med flera lager glas) och den andra har blivit numera känd som "touch of death", där Apple FÖRSÖKTE åtgärda detta genom att ta betalt för några gummiploppar så kunderna kunde sätta fast det på sidorna och på så sätt sluta hålla den på ett minst sagt efterblivet sätt :teeth:

Nämn EN mobiltelefon förutom iPhone 4 där man måste hålla den precis så som tillverkaren anger TACK.:cool:

18. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vill du ha en komplett lista kan du väl enklast Googla eller kolla Youtube - eller varför inte börja med att kolla på din egen mobil? :) Jag kan utan problem tappa 50% av signalstyrkan på min HTC Legend genom att greppa den lite för tight i botten.

19. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad gäller apparna har ju Google precis släppt sin kvartalsrapport för andra kvartalet och där står det ju tydligt att det totalt finns 70 000 appar på Market totalt, inklusive både gratis och betalapps.

20. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Till skillnad från en del brukar jag läsa manualer på saker och ting jag köper. Och ingenstans i manualen på min HTC Desire som jag laddat ned från HTC:s hemsida står det att man måste hålla luren på ett speciellt sätt så att det lyser fyra pinnar hos signalstyrkan. Jag har haft två abonnemang på min Desire, det första var Tele2 och den andra Tre. Och båda har nästan full täckning hur jag än håller. Jag var i Grebbestad hela denna vecka, en liten ort jämförelse med den staden jag bor i, och där hade jag fyra pinnar i täckning hela tiden.

Jag vet inte hur det är med Legend eller vad du har för inställning men hos mig funkar signalstyrkan precis som det ska göra.

"Innan månaden är slut beräknas över 100 000 applikationer finnas tillgängliga via tjänsten och många av dem är gratis."

http://www.mobil.se/nyheter/Over-1-miljard-nerladdningar-1.365497.html