Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Na, nästa telefon kan nog jämföras med iPhone 5 :)

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Desire är iofs närmast identisk med N1 som kom redan några dagar efter årsskiftet. Det betyder att hårdvaran är mer än 7 månader gammal redan. Ännu äldre faktiskt, eftersom N1 släpptes redan i mitten av december till googleanställda. 8+ månader gammal således.

3. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är väl å andra sidan knappast mer rättvist att jämföra mot telefoner som inte finns. iPhone finns ju nu och det gör Desire och N1 också, allt som släpps efter iPhone har ju en tidsmässig fördel och omvänt.

4. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Det kommer alltid komma lurar som är bättre än den där som du köpte för nån vecka sedan. Så är det, bara å fatta läget. Jag tycker att det är bara bra eftersom då blir det prispress så inått satan på vissa modeller. Jag kommer ihåg när Hero kom så kostade den 7 laxar helt ny. Och titta vad som hände 2010 när en hel armada av bra HTC-telefoner kom till betydligt billigare pris.:)

Regimen Apple Inc. å andra sidan är lite väl giriga. De lever än idag i det förflutna i tron om att de kommer ALLTID göra de bästa telefonerna, piffar upp lite OS X and that's it. Sen väntar de i ett år (i bästa fall!) eller två på att släppa en ny lur med en viss uppdatering på prestandan, ny design å annan lull-lull. Inte nog med det så är man lika låst som jag vid min iPod där jag tvingas mer eller mindre att använda idiotiska program som iTunes. Sen att de gör den där missen med signalstyrkan å det "reptåliga glaset" som spricker i miljon bitar så fort man lägger en fis är ingen höjdare om man säger så. Därför suger Apple i mina ögon och därför kommer jag köra med Android resten av livet.

5. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Instämmer, men vad jag menar är att man måste jämföra det som finns på marknaden nu med det som finns på marknaden nu, annars faller hela premissen :)

6. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Precis. Den mest rättvisa jämförelsen som kan göras med iPhone 4 just nu är med Galaxy S, då dessa släpptes med bara någon månads mellanrum, och har i grunden samma processor under skalet (även om Apple verkar ha klockat ner den till skillnad från Samsung).

Med Android har man dock bättre möjligheter att alltid ligga i teknikens framkant rent hårdvarumässigt (om man nu skulle vilja/sätter värde på det) av det enkla skälet att det släpps 50+ modeller per år, vilka löpande får allt kraftfullare hårdvara i takt med att tekniken putsas.

7. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag måste villigt erkänna att det är rörigt detta med olika CPUer tillverkare osv.

iPhone har väl en egen CPU, Apple A4 även om den också kör RISC och bygger på ARM arkitekturen. Men den borde ha annorlunda prestanda. Kanske en artikel till söndag om hur det hela hänger samman? :)

8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

9. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Samsung bygger Apples A4-processorer, med samma 45nm-teknik som de bygger sin egen Hummingbird. Dessutom bygger de båda på Cortex A8-arkitekturen och har en del annat gemensamt också. Det är dock svårt att veta exakt, då Apple har ändrat en del saker här och var.

10. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej, gillar verkligen min Desire skartp och har ALLTID vart emot iPhone men har nu lyckats bli övertalad om att köpa iPhone 4....

Nån som kan hjälpa mig, det ända som egentligen talar emot iPhone 4 för mig är blåtanden, att den inte går att använda till andra enheter men fick tips av en vän att det går om man jailbreakar den.

Nån annan som vet några för eller nackdelar om man jämför med Desire?
    Jag har inte rootat min och använder den som en "vanlig" användare ringer smsar mmsar kalendern syncar spelar lite spel pillar på lite roliga apps.

Tacksam för svar.

11. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Finns väl tonvis i hela denna tråd. Följ ditt hjärta :)

Är ju omöjligt för oss att ta beslutet åt dig när du inte skriver vad som är allra viktigast för dig i en telefon...

12. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Tja, det är förstås en fråga om hur man använder sin telefon och vad man vill kunna göra med den.

Några "stora" punkter där Android är överlägsen är som jag ser det widgetstödet, möjligheten att installera appar utanför Market (eller App Store i iPhones fall), friheten att välja mellan en uppsjö av tillverkare och modeller och den fina integrationen med Googles tjänster.

iPhone 4 har starka punkter också, som en uppsjö av bra spel, en användarupplevelse som fortfarande är minst en division före Android, en skärm som är vansinnigt högupplöst, bra batteritid, utseende (även om detta är en smaksak).

13. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skillnaden är förmodligen minimal. Skillnaden mellan Samsungs namn på de båda skiljer endast på 1 siffra och alla Cortex A8:or på samma klockfrekvens presterar ungefär lika (dock kan mängden cache skilja sig mellan olika processorer men det påverkar inte så mycket).

Jag skulle inte ta det där testet allt för seriöst då han både skriver att Snapdragon är en Cortex A8:a och "Qualcomm is hard at work producing a dual-CPU Snapdragon,". Skillnaden mellan dual-cpu och dual-core är ganska stor och inget någon som var lite insatt i ämnet skulle göra fel på.

Last edited: 21 jul 2010
  14. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja men en sak som gör att jag väger är att iphone syncar med google både kontakter och kalender :) En kompis visade mig det.
    Ja jag ringer använder kameran spelar spel har lite olika apps som är roliga kommer skaffa navigon när jag vet vilken telefon det blir, om jag behåller min desier eller köper iPhone4...
    Kalender använder jag också mycket....
    Mmsar det är väl de sakerna jag gör i huvudsak med telefonen.

15. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Din Desire syncar också med kontakter och kalender! :O

16. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det sköna är att under de senaste 6 månaderna har iPhone fått börja försvara sig mot Androids motsvarigheter. För ett år sedan var det ju helt tvärtom.

Jag satte mig med en iPhone för inte så länge sen. En 3GS med nya programvaran. Alltså, förutom utsidan, en iPhone 4. Ja, skärmen då, men i stort sett i vilket fall samma upplevelse som 4:an. Det som alltid slår mig med iPhone är hur begränsad man är i att personifiera telefonen. Små små saker som man lätt glömmer, och tar för givet, när man sitter med sin Android dagligen. Men de små sakerna är så otroligt många så man känner sig snabbt begränsad i en iPhone.

Det som funkar funkar bra. Det som inte finns finns inte.

Bara en sådan enkel sak som att man kan ändra hur snabbt allt skall gå. Vill man att menyn skall ploppa upp snabbt? Med animation? Vilken animation? Skall namnet på ikonerna visas? Skall man ha 4,5 eller 6 kolumner? Skall man ha lika många, eller färre rader? Väderwidgets?

Det är så mycket som talar till fördel för iPhone men så snart man sätter sig i miljön känner man sig instängd och man saknar små saker som man tar för givet.

Om man ändå inte känner sig säker i sitt val är det bara att titta på priset...

17. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag tror man kan sammanfatta iPhone med de två meningarna. Det är charmen, det som så många älskar, och det är också akilleshälen för oss som vill ha mer.

18. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Desire går inte att jämföra med Iphone 4, då hårdvaran är betydligt sämre, dessutom finns det bara ca 100mb plats för appar i den. Dom senaste spelen tar ca 60Mb och många bra appar använder ca 20Mb vilket gör Desire helt värdelös. En lösning kommer vid årsskiftet men då finns det massor med betydligt bättre mobiler på marknaden. Roota och bli av med garantin.. men grafik procesorn är betydligt långsammare än hos både Iphone 4 och Galaxy s..detsamma gäller displayen, kameran och batteritiden. Men om du inte tänker spela eller köra nya minneskrävande appar så kanske desire duger, men då skulle jag hellre köpa en X10mini som ligger bra i fickan.

Snart kommer dessutom android 2.2 med flash och open gl, och då kommer galaxy s kunna visa musklerna ordentligt.

Last edited: 21 jul 2010
  19. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    öhm spel som ligger på 60mb kommer väll ändå i 2 delar? man ladda ner en apk fil på 2mb och sedan tankar programmet ner ett tillägg på minneskortet som har mesta minnet på sig. Vadå bara 100mb för appar? är ju 512mb internminne ju!

20. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jasså? Den måste du förklara lite ordentligare. I mina ögon så verkar de vara ganska likvärdiga telefoner. Desire vinner lite på vissa punker, iPhone 4 vinner på vissa punker. Och de flesta skillnaderna verkar vara marginella - sett till hårdvara.
    Och även om man anser att en telefon har bättre hårdvara än den andra så ser jag inte hur man kan säg att skillnaden är något annat än minimal.