Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 juni 2010.

1. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo iP4 skärmen piskar Desire ganska hårt tycker jag. Men inte en SGS. Jag skulle säga att SGS är bättre just pga att den är större och att den har så bra färger. Sen har iP4 något högre upplösning som faktiskt märks. Men inte mycket då det är en så liten skärm.

haha ja. Sant clearpad 2000 är ingen bra sensor till skärmen. Som desire har. Bättre då med SGS som har en riktigt digitizer som klarar 8 punkter perfekt.

Nu låter det som Desire är skit. men den är en riktigt bra telefon till folk som är på på resande fot. Detta pga att HTC har de bästa antennerna för 2G/3G (för smatphones) och den bästa GPS'n. Dessutom är Desire robust och bra.

2. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Färgerna visas nog bra mycker mer korrekt på iphonens skärm som har en IPS-panel. Skärmen är endast bättre om man ser till storleken eller svärtan annars får den stryk av iphonen.

"något högre upplösning" skillnaden mellan 800x480 och 960x640 är enorm. Nästan dubbelt så hög upplösning.

Nu säger jag inte att iphone 4 är mycket bättre än alla andra telefoner men folk som bara snackar skit utan att kolla upp det är irriterande.

3. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.499

MINA ENHETER

Fast upplösning spelar ingen roll när du inte märker av det...
    VÄLDIGT få märker skillnad på 800*480 resp 960*640 i praktiken.
    Däremot märks skillnad i svärta och färger lättare

4. Onkel Kostja

Onkel Kostja Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kvalitetskänslan i iphone 4 var i allafall överlägsen alla andra lurar jag fingrat på. Fast desiren var lite bekvämare. Mkt mer har jag inte testat:-)

5. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Från PC spel vet jag att en hög upplösning belastar GPU hårdare. Så då kan man undra om ip4's gamla 535 GPU kommer att orka att driva nya 3D spel?

Last edited: 31 juli 2010
  6. drgregur

drgregur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan ingen diskutera flash support..? eller funkar det bara på desire.. eller kombinera 3G datatrafik när man sitter i samtal..

7. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur menar du, drgregur? Flash är bara för Android än så länge, Apple satsar inte på Flash. Datatrafik under samtal är inget problem heller på vare sig iPhone eller Android :)

8. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du märker skillnaden på en skärm med PenTile matrix med 800x480 och en med "riktigt" upplösning på 960x640. Dubbelt så många pixlar är mycket, särskilt när den ena använder pentile matrix.

Angående färgerna så har iphonens skärm övertaget. Även fast samsungs amoled teknik är bättre än den som används i htc desire så är den knappast lika bra som en av de (om inte den bästa) LCD:erna.

Last edited: 31 juli 2010
  9. drgregur

drgregur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Prova att prata med polaren och ta en bild och maila den medans han sitter i luren.. sist jag prova så gick det inte. Funkar bara om du har wifi täckning.. med android även över 3G

10. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.499

MINA ENHETER

Har du kollat båda samtidigt?. Jag har båda framför mig. På normalt avstånd ser du ingen skillnad på upplösning annat än vid textläsning. Och svärtan på sgs är helt annan liga. Och färgerna ser inte så urblekta ut heller.

11. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Kände på en iPhone 4 idag i Teliabutiken. Väldigt välbyggd och tung i förhållande till sin storlek var första intrycket. Skärmen blev jag inte imponerad av dock. Liten och med dassiga färger jämfört med min Galaxy S. Prestandan var det inget fel på heller. Allt flöt på fint, men inte helt laggfritt. Ungefär som på min egen.

Om man bara tittar på själva nallarna så känns det faktiskt lite dött lopp här. Apples programbutik är överlägsen. Inte alls samma soptipp som android market tack vare att de kontrollerar allt innan publicering.

Galaxy S har å sin sida större skärm, öppenheten som android innebär och sist men inte minst ett lägre pris.

Vet att tråden eg. handlar om Desire vs iPhone, men det var så lätt att jämföra med Galaxy S när man hade dem bredvid varandra

12. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nästan löjligt att ens försöka jämföra dessa, Desire är ett halvt år gammal och tekniken rullar på snabbt. IP4 är bättre på alla punkter rent teknisk sett och på många sätt rent användarmässigt.

Jag och många kompisar köpte en Desire i våras och sedan dess har ca 30% bytt till SGS, 30% ångrar att dom köpte så tidigt istället för att vänta in IP4 eller SGS. 30% vägrar erkänna at deras mobil är gammal och ifrånsprungen tekniskt sett. Men dom är hårt knutna till HTC som en religion, och dom har svar på allt som gör att den är bäst oavsett sämre hårdvara.

SGS och IP4 har den fetaste GPU´n men SGS har värre än IP4 och många framtida spel kommer att kräva mycket av GPU´n. En Desire är Låååångt efter bara på den nivån. Dessutom har SGS och IP4 sjukt mycket bättre displayer.

Men är man strikt inom HTC religionen, så spelar det ingen roll hur mycket bätre andra mobiler är.. Skönt att inte vara så religiös.. Själv har jag haft HTC, SonyEricsson, Nokia och Samsung.. för mig är det ingen prestige, utan väljer det märke jag gillar för stunden

13. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Vad är inte Apple ägare då? där har du verkligen en religon! "Köper du våra produkter är du trendig" folk väljer design före funktion när det gäller Apple.. antennproblemet där igen, dom ville inte erkänna det först, och när dom väl erkände försökte dem dra ner massa andra telefoner med sig i en HELT ANNAN prisklass..

14. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Men snälla var inte avundsjuk, antennproblemet är förmodligen fixat till Europa lanseringen..och jag har inte sett någon klagat på det.

Du är förmodligen en avundsjuk Desire ägare som gör allt för att hitta fel hos konkurrenterna. Sluta larva dig nu..VÄX UPP.. Din mobil är sämre bara att erkänna det för dig själv.

15. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Samma löjliga tjafs om Samsung Galaxy s och buggen med GPS, ja alla vet att det var ett problem, men alla vet att det är löst till kommande fiirmware som släpps inom 2 veckor.

Körde 1.5 timme och den buggade ur 1 gång så jag tycker inte det är så farligt, men med beta firmware funkar den perfekt..

Jaja Men 30% av Desire ägare kommer inte att ge sig, även om man visar youtube klipp på hur spel laggar på den mobilen

IPHONE = Mac = kvalitet och enkelhet.
    wINDOWS = WIN MOBILE = Många kan skriva program och accessa hårdvaran

Android ) Linux, här får man en mobil med open source och många program, Men bara för att det är Linux i botten betyder det inte at det är säkert..

Last edited: 1 augusti 2010
  16. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Jag äger inte en Desire, sitter med en Samsung Spica som jag inte är allt för nöjd över. Avundsjuka är det absolut inte, har hatat Apple dem senaste 5 åren, tvingats använda skiten i skolan och haft lärare som älskat skiten, alla ställen jag har haft praktik på har också haft mac, det fuckar och segar varje gång!! Så jag baserar allt jag säger på egen erfarenhet, det är snarare du som ska växa upp när du anklagar andra för saker. Ok, då väljer vi något annat än antennen då, 3g då? exploderande batteri? apple mutar folk för att hålla tyst om det? hmm.... vitt skräp med en fet prislapp som får folk att tro högre om sig själva.. Hade lätt kunnat sitta med mac nu om jag så ville då det hör till min utbildning, men jag hatar skiten och mellanskillnaden på en imac och min nuvarande dator har lett till att jag kan fylla upp den mellanskillanden med en ritplatta, 22" ips skärm och andra tillbehör jag kräver.

17. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som alltid så boilar det ner till att man kör det som funkar och inget är vare sig mer eller mindre rätt för det. Ingen åsikt är allmän lag. Hade iPhone haft de funktioner jag söker hade jag tveklöst gått med den istället, för undantaget att de är lite väl låsta så är det fantastiska telefoner. Kanske inte magiska eller revolutionerande, men de har en koppling mellan stabil hårdvara och stabil mjukvara som ger en klart trevligare helhetsupplevelse än Android gör i de flesta fall.

Vi ska väl vara glad att det finns flera alternativ och se det som något positivt, konkurrens driver utvecklingen. Sen vad gäller fanboys så är det ju uppenbart bortom allt tvivel att det finns lika frenetiska Android-fanboys i denna tråd som det gör i trådarna på MacWorld, eller vad deras forum nu heter. Och det är trist.

18. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu var det korrektheten i hur färgerna visades och inte om de var urblekta eller inte jag pratade om.

19. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

jag får det till att iphonen har 1.6 gånger antalet pixlar. Dvs inte dubbelt. Jag skulle kunna köpa det om det inte vore för att 3.5 tum är ganska litet så det syns inte.

20. Zentric

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är inget snack om saken att ios och osx är fantastiska saker. Det är för att de börja om från börja och vågade jobba på moderna saker. Så kunde Microsoft också har gjort. Men nej.
    Linux är faktiskt samma stuk de börja från börja, var inte rädda för att trampa på tår och strunta i om folk fick kompilera om när de spräckte ABI koden. Utvecklar man fort så kan man inte vara finkänslig. Men apple...även om ios är bra så är det inte så speciellt mycket bättre. och hårdvaran , ja den måste de bygga med delar från någon underleverantör som alla andra. Så det kostar blod svett o tårar att få allt strul fritt till varje ny iphone. vilket du nu inte längre lyckas med.