Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Discussion in 'Off Topic' started by Sper, Jun 7, 2010.

1. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej 1.6, det är mycket ändå. Du slipper problemet med att bli trött i ögonen när man ska läsa mycket. http://www.anandtech.com/show/3794/the-iphone-4-review/4

Angående 3.5 tum så är diagonalen ett ganska dåligt sätt att mäta hur stor en skärm är när det handlar om i alla fall om det är olika format på skärmen. Men jag håller med, det gör skillnaden mindre märkbar men den finns fortfarande. Efter lite räknande då jag inte har lyckats hitta måtten på skärmarna så ser det ut så här: HTC Desire ~39cm², Iphone 4 ~37.3cm² (ungefär 4.5% skillnad). Samtidigt är skillnaden i längden på diagonalen nästan 6%. Skillnaden var dock större än jag förväntade mig.

Last edited: Aug 3, 2010
  2. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag undrar vad de övriga 10% tycker ?? Skämt o sido. Jag har kommit fram till att det bästa just nu, när mobilerna går så fort fram i prestanda är att ligga på en 12 månaders plan. Dvs köp kontant när den ny modellen kommit och säljs den för halva priset 12 mån senare. I ett sådant läge är en prisskillnad på 4500 för en bra android telefon mot 6500 för iphone ganska mycket då man får räkna i %. Säg att jag kan få 2500 om 12 mån för min SGS. Då byter jag direkt och köper nya SGS II :)

Edit: Desire är bra då den är robust. Skulle jag jobba i skogen är desire mycket bättre pga bra antenner, gps och stabilt byggd.

3. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Å nej du, icke på långa vägar. Så fort man nämner något negativt om IP4 eller Steve Jobs - samt i synnerhet Foxconn-skandaler som sker med jämna mellanrum, så svärmar de över likt flugor över koskit.

@zyxey ska kanske testa Desiren på riktigt, som jag gjort i min blogg bland annat, innan han yttrar sig om att Desire har kass GPU. För så kass är den faktiskt inte, inte nu med Android 2.2 iaf. Jag testade dess benchmark i GPU med något 3D-spel en stund, och det flöt finfint. Så ett tips @zyxey: innan du dumförklarar dig i flera omgångar kanske ska du testa en Desire med dagens uppdatering och läsa på lite bättre?

Och återigen, gott folk, jag vet än idag inte hur många tidningar har gett Samsung Galaxy S lika många toppbetyg som man givit till HTC Desire och HTC Legend, HTC Hero, HTC EVO 4G (USA), - ja, till och med HTC Tatoo har fått en 8:a av kräsna M3. Jag vet i ärlighetens namn inte någon tidning som gett överhuvudtaget något bra betyg till Samsungs mobiler bortsett från Galaxy S och Spican, medan HTC har en hel armada av utmärkelsen på flertals modeller.

IP4 är ingenting annat än en slummig uppdatering på IP3GS, med en videofunktion i HD, lite (med fet betoning) skarpare skärm med marginellt bättre upplösning and that's it. Sen kommer andra icke önskvärda funktioner som "Touch of death" (aka. "Antenna-gate"), Retina-skärmen som splittras i miljon bitar när man tappar den från så lite som 10 cm (glas är glas) som inte kommer ge den lika många utmärkelsen som HTC Desire.

Sen att man är låst till OS4 och alla dess funktioner (man kan ju inte ens använda luren som en extra hdd ffs!) är ingenting annat än omänsklig förtryck på hög nivå från Apple-regimen. Inga komponenter kan bytas ut, allt är gjutet i ett enda stycke. Allting går via Apple och du kan inte ens göra ett skvatt utan bara ha deras grejer. Så vida man inte jailbreakar den, men då ryker dess 1-åriga garanti (HTC ger alla sina lurar 2 år i garanti).

Så ja, jag tror att iPhone-eran är slut. Här är 10 saker som Android klår iPhone OS i. Och här är en till länk om vilket som har sålt mest.

Bye, bye Apple! :cool:

4. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det mest sannolika är väl att Apple, precis som när det gäller datorer, kommer börja starkt och sen hamna på en förhållandevis liten marknadsandel. Sett till antalet konkurrenter kanske 5%, max 10%, men trots detta tjäna betydligt mycket bättre i förhållande till sin marknadsandel än vad andra företag gör. Sen kan man väl tillägga att det, förutom i de 70% av iPhone-användare som är nöjda, finns ett stort behov för enklare telefoner.

Apples för- och nackdel ligger i deras minimalism; "mer än ett alternativ är dåligt"-tänkande. För de flesta på detta forum är det en nackdel, för de flesta telefonägare en fördel. Så att räkna bort Apple för att dom gör det dom alltid gjort och som dom alltid varit framgångsrik med är väl kanske inte så realistiskt.

5. Zentric

MINA ENHETER

Saxat från *annat forum* Det var det jag visste . Vem vill ha en telefon som man inte kan installera nya och coola apps på? Det går inte att välja apple de är allt för extrema i sina åsikter.

6. teddyjohan

MINA ENHETER

Så sant så, en majoritet av telefonanvändare har alltid velat haft en tecknad version av James Joyces bok Ulysses som visar nakna bröst ;)

7. Zentric

MINA ENHETER

Att äga en iphone är som att äga en dator där all form av erotiksurf är strängt förbjudet.

8. teddyjohan

MINA ENHETER

Nej, snarare som en dator där all form av erotiksurf är absolut tillåtet, men alla former av erotikprogram är totalt förbjudet. Vilka erotikprogram man skulle behöva på vare sig dator eller telefon är dock osagt, och om det är något som ens 1% av användarna tittar på när de väljer telefon kan man ju ifrågasätta.

För övrigt finns det ju ingen app med toplessbilder ens i Android Market, och "babes" finns det ju i båda Market och App Store utan större skillnad, så jag ser inte riktigt problemet för den procenten som använder mobilen för "erotik".

9. teddyjohan

MINA ENHETER

Jag vet att jag ofta framträder som en Apple-fanboy här på forumet trots att det här är ett forum för raka motsatsen; och jag är inne på min fjärde Android-mobil. Men jag är lika neutral vad gäller Apple nu som jag var mot Android när jag hade en iPhone. Det finns för- och nackdelar med allt, och vare sig Apple eller Android är perfekt. Snarare är det i skillnaderna som jag ser det intressanta med diskussionen.

10. Norsehawk

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    *Host* *HRRR-HOST*

:)

11. Zentric

MINA ENHETER

Vad jag mena var att många erotiksurfar någon gång i bland på sin PC och att då inte kunna det på en ny dator är ju kanske lite surt. Dvs man vet att hela internet är fullt av det men du har köpt en pc som strängt förbjuder det. Det är ju andra coola och trevliga verktyg osv som också blockas av Apple.

12. teddyjohan

MINA ENHETER

Ja, som någon skrev i den tråden, "Google plockar bort sånt från Market", det var ju min poäng. Men när Apple gör det så inskränker man användarnas och utvecklarnas frihet direkt odemokratiskt, fast när Google gör det så är man ett fritt och öppet system?

Det går ju lika bra att porrsurfa i en Android som i en iPhone, förmodligen blir det snart lättare i iPhone. Läste på någon (svensk?) mobilsida under rubriken "Steve Jobs får oväntad stöd" att stora delar av porrbranschen riktar om sig från Flash till HTML5... :)

13. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det där får du nog ta tillbaka o_O

det finns en hel drös med videor med, gratis

14. teddyjohan

MINA ENHETER

Jag gjorde några sökningar i Market och jag hittar inget som inte finns i App Store som sagt. Kanske hade jag otur men å andra sidan, det jag inte hittar på "sex", "topless", "babes", "nude" och "xxx" kan jag inte klassa som relevant. Visst finns det brudar, det har jag aldrig sagt att det inte gör, men det fanns när jag hade iPhone också - hela förra året och en bit in på detta.

15. Norsehawk

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Ja, vi får väll se vem som kniper in och hur mkt utav marknadsandelarna. Går si å så med Apple, iaf 2010.:) Apple tar ju betalt för kakan, det gör inte Android. Det är det som är skillnaden. Ska det kosta att se porr i luren? - det är det som är frågan.

16. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Kolla senast inkomna program, sex video någonting, kanske 50-60 appar ner

klart dom inte är sökbara så enkelt, då skulle dom säkert plockas bort :cool:

17. teddyjohan

MINA ENHETER

Apple 2010 gör ju rekordvinst? Apple ligger på sjunde plats i segmentet "portable computers". Hade man räknat med iPad, som inte räknas in där, hade man legat på plats 3 - av alla aktörer - bara i USA. Folk har sagt hur länge som helst att Apple ska gå under men det är ett rent delirium. Kom ihåg att Apple har ett högre aktievärd än Microsoft och att de har 400 miljarder kronor som bara ligger och ränterar sig - något som förmodligen inte ens Microsoft har. Alltså pengar de sparat och lagt undan, pengar som andra företag investerar eller delar ut till aktieägare.

Apple, 2010, går fruktansvärt bra. Apple under hela 2000-talet går bättre än Apple gjort tidigare, de var ju nära konkurs under mitten av 1990-talet. :)

18. streambrook

streambrook Youth Droid Medlem

Telefon:
    HTC12+

MINA ENHETER

Telefon:
    HTC12+
    Angånde XXX -matrial

Jag kan berätta om en app som jag laddade ner från market för ett tag sen (dock ser det ut som om den nu är bortagen från market). Appen hetter ”tick tac toe” och är maskerad till ett luffarchack spel, spelet i sig fungerar som ett vanligt spel, så vet man inte att man ska trycka på tre av x:en när man är inne i spelet så ser programmet ut bara som ett vanligt spel.
    Trycker man på tre x så öppnas applikationen där du kan titta på gratis video och surfa runt. Programmet döljer då så klart också din surfhistorik..haha så visst finns det vuxen applikationer på market ;)

19. Norsehawk

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    teddy >

Alltså missförstå mig rätt: Jag har en iPod 80 GB som jag köpte ny 2007, då var den bäst av alla Mp3-spelare. Bäst. Har haft den i ur och skur. Varför jag slutade köpa Apple är pga idiotiska låsningar (iTunes) - men eftersom den var en Mp3-spelare tänkte jag "Jaha, what the f-ck".

Nu när den här luren kom, som kostar tusentals kronor mer än vad jag får för en HTC, är ingenting annat än vidrigt dyrt. I alla fall här i Sverige. En likadan IP4 gör alla dessa unga grabbar å tjejer i Kina när de jobbar åt ett smutsigt människokränkande företag vid namnet Foxconn som mer eller mindre tillverkar den för under tusenlappen (kanske 500-lappen, vem vet). Lägg till en hel del självmord och andra grymma händelser som inträffat på senare år i fabriken så förstår du vad jag menar. Men i Kina så säljer man de ändå för $1480 (16 GB, 32:an kostar $1900) olåsta.

På grund av etiska och moraliska skäl kommer jag, så länge jag lever, aldrig köpa en iPhone 4 eller någon annan Apple-produkt för den delen. Det vore som att sälja sin själ till djävulen, så pass mycket avskyr jag detta extremismkapitalistiska utsugarföretag. Jag har ett samvete och det skulle inte gå en enda dag att jag skulle tänka på hur de stackar satarna behandlas i den sketna fabriken och till pisslöner (3 kr i timmen för en Xbox 360!), bara för att vi nördar ska kunna flasha runt på stan och föra meningslösa diskussioner om vilken som har bäst prestanda - på andra människors bekostnad.

Nu vet du varför jag hatar, nej, snarare ogillar Apple.

Last edited: Aug 4, 2010
  20. Ult

Ult Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det gäller väl inte bara Apple?
    Dock har jag dålig koll på leverantörs vägen till dessa olika företag.
    Men vad det handlar om som jag tror många mixar ihop är att mac och pc osv är olika saker.
    Det handlar ju mest om vilket OS man kör.

Vad jag vet så tillverkar tex Samsung mycket av hårdvaran till iPhone.

Känner en kompis som tror han har en helt annan dator bara för att han har en mac.
    Men det handlar faktiskt om OS i slutändan o_O

Men Open source är ju mysigare och sånt vill man ju stötta än dessa låsta system.
    Har själv en iPod och 80gig på nallen så slutar ja dirr med den ^^