Beställde en i4 nu

Skärmen ska vara många gånger bättre än Nexus One:s ljussvaga (OLED) (Desire har samma skärm och något ljusstakare - min bror har än Desire).
Kolla videon nedan och avgör själva (Kräver att ni har en bra datorskärm - annars går det inte att se):
http://www.youtube.com/watch?v=wSKA_hdAuGg&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=wSKA_hdAuGg&hd=1
Grejen är att OLED skärmarna förlorar lite av sin upplösning eftersom dem blå RGB OLED förekommer två gånger per pixel vilket gör så att färger med blå nyans håller minst lika länge som röd och grön. Lägg en vattendrope på skärmen (OBS! var försiktiga om ni testar, inte mitt fel om något händer) så kan ni se mönstret. Detta är två kosekvenser, och bortsätt från det jag räknade upp så gör det att skärmen får ett taggigt mönster (kolla på vitt bakgrund) samt att skärmen inte blir lika skarp som en vanlig TFT med röd, grön och en blå. Detta gör även så att upplösningen kan variera. Om mycket blått visas = lägre upplösning. Om mycket grönt visas = högre upplösning.
Angående i4 skärmen så är den riktigt skarp, svärtan är riktigt bra(Nästan lika svart som OLED), kontrasten dålig (800:1), färgerna är mer naturliga och ej urblekta som tidigare iPhones som har riktigt dåliga skärmar, betraktarvinkeln riktigt bra precis som OLED.
Desire har bättre klockfrekvens (1GHZ överklockbar till 1.13 GHZ om man har root) - iPhone har en processor som är kapabel på minst 1GHZ men är underklockad till 750 mhz enligt andatech. Men iPhonen använder GPU:n till rendering av menyer vilket avbelastar processorn rejält och gör så iPhonen drar mindre kräm från batteriet. GPU:n är ungefär dubbelt så bra i I4 (samma som 3gs) men runt 30% långsamme än den som finns i SGS, om inte mer.
Batterietiden är ung. samma som på iPhone 4 som för 3GS (Tack vare ett större batteri i i4). På min förra mobil (3gs) så fick jag ut 6 timmar användande och runt 24 timmar standby. På min nexus får jag ut runt 4 timmar användande och då enbart runt 16 timmar standby. Enbart standby är dock bättre på Nexusen (Med Froyo) - håller i minst en vecka. På iPhonen (3GS) lite mindre.
Desire har en kontrast på 1 000 000: 1 brukar man tala om.
CPU kraft är heller inte allt. Men vet att Superdragon är något i hästväg. A4 bygger på ARM Cortex A8 vilket även I4:as a4 gör. Både Desire och i4 har CPU och GPU på samma chip (Integrerad GPU). Vilket i bådas fall är en fördel eftersom acces-tiderna kortas ner till skillnad från den dedikerad. I datorvärlden är det tvärtom. Varför kan ni lista ut.. har redan skrivet en hel roman. Kollar över stavningen imorgon.
Glömde nästa.. Sedan har Desire och Nexus One endast stöd för 16bitars färgdjup vilket ni t.ex. kan se i spotify. Iphone har 24-bitars. Om det är Desire/Nexus one AMOLED skärmen som begränsar eller Android låter jag vara osagt (T.ex. så har ju Windows Phone/Mobile endast stöd för 65k färger. Kan vara samma för Android, eller?)
Click to expand...