Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Discussion in 'Off Topic' started by Sper, Jun 7, 2010.

1. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

@Norsehawk

Precis. En del säger att alla företag är lika. Men det finns olika grader i helvetet också. Så ett företag som betalar 6 kr / timmen är så gigantiskt mycket bättre än Apple som snålar på varje öre. Allt bara för att de ska tjäna mer pengar. Det omoraliskt. De andra företagen betalar lite mer i lön och då hjälper det faktiskt arbetarna som jobbar där. Även om jag tycker de kunde betala ännu bättre.

2. ztrafe

ztrafe Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Beställde en i4 nu :D Skärmen ska vara många gånger bättre än Nexus One:s ljussvaga (OLED) (Desire har samma skärm och något ljusstakare - min bror har än Desire).
    Kolla videon nedan och avgör själva (Kräver att ni har en bra datorskärm - annars går det inte att se):

http://www.youtube.com/watch?v=wSKA_hdAuGg&hd=1
    http://www.youtube.com/watch?v=wSKA_hdAuGg&hd=1

Grejen är att OLED skärmarna förlorar lite av sin upplösning eftersom dem blå RGB OLED förekommer två gånger per pixel vilket gör så att färger med blå nyans håller minst lika länge som röd och grön. Lägg en vattendrope på skärmen (OBS! var försiktiga om ni testar, inte mitt fel om något händer) så kan ni se mönstret. Detta är två kosekvenser, och bortsätt från det jag räknade upp så gör det att skärmen får ett taggigt mönster (kolla på vitt bakgrund) samt att skärmen inte blir lika skarp som en vanlig TFT med röd, grön och en blå. Detta gör även så att upplösningen kan variera. Om mycket blått visas = lägre upplösning. Om mycket grönt visas = högre upplösning.

Angående i4 skärmen så är den riktigt skarp, svärtan är riktigt bra(Nästan lika svart som OLED), kontrasten dålig (800:1), färgerna är mer naturliga och ej urblekta som tidigare iPhones som har riktigt dåliga skärmar, betraktarvinkeln riktigt bra precis som OLED.

Desire har bättre klockfrekvens (1GHZ överklockbar till 1.13 GHZ om man har root) - iPhone har en processor som är kapabel på minst 1GHZ men är underklockad till 750 mhz enligt andatech. Men iPhonen använder GPU:n till rendering av menyer vilket avbelastar processorn rejält och gör så iPhonen drar mindre kräm från batteriet. GPU:n är ungefär dubbelt så bra i I4 (samma som 3gs) men runt 30% långsamme än den som finns i SGS, om inte mer.

Batterietiden är ung. samma som på iPhone 4 som för 3GS (Tack vare ett större batteri i i4). På min förra mobil (3gs) så fick jag ut 6 timmar användande och runt 24 timmar standby. På min nexus får jag ut runt 4 timmar användande och då enbart runt 16 timmar standby. Enbart standby är dock bättre på Nexusen (Med Froyo) - håller i minst en vecka. På iPhonen (3GS) lite mindre.

Desire har en kontrast på 1 000 000: 1 brukar man tala om.

CPU kraft är heller inte allt. Men vet att Superdragon är något i hästväg. A4 bygger på ARM Cortex A8 vilket även I4:as a4 gör. Både Desire och i4 har CPU och GPU på samma chip (Integrerad GPU). Vilket i bådas fall är en fördel eftersom acces-tiderna kortas ner till skillnad från den dedikerad. I datorvärlden är det tvärtom. Varför kan ni lista ut.. har redan skrivet en hel roman. Kollar över stavningen imorgon.

Glömde nästa.. Sedan har Desire och Nexus One endast stöd för 16bitars färgdjup vilket ni t.ex. kan se i spotify. Iphone har 24-bitars. Om det är Desire/Nexus one AMOLED skärmen som begränsar eller Android låter jag vara osagt (T.ex. så har ju Windows Phone/Mobile endast stöd för 65k färger. Kan vara samma för Android, eller?)

Last edited: Aug 4, 2010
  3. Ult

Ult Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Får ja köpa din nexus one då ? ;)

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Grattis till en 7000 kronors 3,5" Retina-skärm! Synd att du får försaka friheten med Android kontra iPhone bara ;)

Vad vill du ha för Nexusen?

5. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har kört både TFT och AMOLED och i mitt tycke så är AMOLED att föredra, oavsett upplösning. Dock tycker jag att AMOLED skärmarna gott kunde ha högre upplösning. Jag känner mig alltid lika dum när hjärnan lurar mig - när jag använd TFT några dagar tycker jag att svart på den är svart, och när man sen byter till AMOLED igen får man en smärre chock när man inser att svart på TFT egentligen är grått :-P

Android har bara stöd för 65K färger upp till Android 2x, vilket innebär att mobilerna som sitter på Android 1.6 (exempelvis Xperia-serien) som har 16 miljoner färger i reklamen ändå kör 65K färger, såvitt jag förstår. Ett större problem för mig på min X10 Mini än QVGA-upplösningen.

Det optimala vore, och kommer säkerligen att bli, en AMOLED skärm som är lika högupplöst som Retina-skärmen. Men om jag fattat det rätt så kan man idag inte ännu tillverka så pass högupplösta AMOLED skärmar, precis som att man inte kan göra dom mindre än 3,2" (eller snarare, det kanske går, men ingen gör det)!

6. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kontrasten på en AMOLED skärm är omätbar. Android 2.2/1 stödjer 16milj färger. Betraktningsvinkeln är bättre på htc desire än på iphone 4.

7. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag förstår resonemanget, men då bör man väl inte heller använda produkter från Intel, Motorola, Dell, Sony, HP eller Nokia eftersom de tillverkas i samma fabriker med samma lön?

Jag är helt med på noterna men det känns som att Apple hela tiden målas ut som den stora satan på godtyckliga grunder. När Apple säljer en telefon som tillverkas av slavar så får det rubriker över hela världen, men när Nokia gör det (som är många gånger större på telefonmarknaden) så är det ingen som skriver en rad om det. När Apple blockar skadliga eller kränkande appar blir det rubriker om fascism överallt, när Google gör det kommer det på sin höjd en "vi är glada att de modererar lite...tycker vi" rubrik i nåt forum. När Apple tillverkar en antenn som alla användare tycker är klockren men som har ett oväsentligt men påvisbart fel blir det rubriker om Antennagate i alla möjliga media och forum och alla som äger en icke-iPhone får eld i baken. Detta trots att det redan innan "Antennagate" fanns massor av videos med Androidmobiler som uppvisar exakta samma problem, och i båda fallen är det inget som någon användare lider av.

Vad gäller priset kan du ju få den för 0 kr kontant och 269 kr /månad hos Telia. Ska du ha en HTC Legend hos t.ex. Telenor landar du på 299 /månad med 0 kr kontant. Så visst är den dyr, men HTC Legend torde ju vara ett större skampris då. Kostar som en Desire men har en Heros maskinvara.

Jag har svårt för att inte ta parti med den svagare parten och den svagare parten kan lika gärna vara Apple som Microsoft eller någon som säljer Situation Stockholm på tuben - den svagare parten för mig är den som blir mobbad men som inte kan försvara sig. :)

8. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Vad jag vet är att Sony tillverkade PS2 och PS3 där, men numera bakar man allting i Mexico (Lanix) samt Taiwan (ASUSTek). Att Microsoft gör sina Xbox 360 där är jag inte ett dugg förvånad över, det var därför jag skrev att byggarna där tjänar 3 kr/timme.

Sen vet jag inte om Apple är just "den svagare parten" när det är, precis som Microsoft, ett parasitföretag som lever på andra människors bekostnad. Men om vi lämnar etik och moral en smula nu, så hittade jag ganska intressant fakta om IP4, när det gäller prestanda. Länken kan läsas här.

IP4 har alltså inte 1 GHz utan 800 MHz. Och kollar man lite i benchmarks från SunSpider så slår den inte N1 som OCKSÅ har FroYo, precis som Desire. Interessting... :)

9. ztrafe

MINA ENHETER

Håller inte med angående betraktarvinkeln. Finner den bättre på iPhone 4 tack vara IPS teknologin IPS (In-Plane Switching eller Super-TFT*). Kör en referens också. Det står bland annat* att skärmen ger utmärkta betraktarvinklar (170 grader), vilket är samma eller jämförbart ned OLED. Samt att kontrasten är högre än TFT-LCD skärmar (oändligt med OLED).
    IPS: "Because of its wide viewing angle and accurate color reproduction (with almost no off-angle color shift), IPS is widely employed in high-end monitors aimed at professional graphic artists, although with the recent fall in price it has been seen in the mainstream market as well. "[**]

Sedan så begränsar ClearPad 2000 betraktarvinkeln på Desire/Nexus. MTouch skikten på i4 är tunnare.

Färgerna är inte urblekta på i4 men Apple har begränsat dem till ca 90 % av RGB av någon anledning. IPS paneler är överlag beryktade för att klara av 100% av RGB eller rättare sagt att många fotografer/designers använder dem. OMOLED ligger ungefär på 160% eller dylikt vilket ger felaktiga och för starka färger. Men det är ju fint att se på så jag gillar det :) Går säkert att kalibrera något men är iaf inte gjort på Desire ocH Nexus One.

Föredrar iaf i4 skärmen då den har minst dubbelt så hög upplösning i praktiken tack vara AMOLEDS pixelmöster som begränsar den egentliga upplösningen. 800 * 480 ger inte 800 * 400 i praktiken. Se tidigare post.

*Källa: http://www.tomshardware.com/reviews/tft-guide,116-3.html (från 99 ops)
    ** http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#In-plane_switching_.28IPS.29 (mer aktuell)

10. ztrafe

MINA ENHETER

Haha. Tack! Gillar Apples kontroll och kommer "roota" den för friheten. Men Gillar även Android och att allt är så öppet. På gott och ont. Hoppas Google börjar certifiera applikationer faktiskt + att allt är öppet. Det skulle vara det bästa. Behåller min Nexus. Riktigt bra telefon, Samma med Desire, alltså riktigt bra.

11. daven

daven Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Bara det att iPhone på Telie kostar 269 kr/månad året ut, därefter kostar den 398 kr per månad. Sen är det inte särskilt rättvist att jämföra månadskostnader mellan olika abonnemang rätt av utan att kolla skillnader i samtalskostnader, internetavgifter etc.

Btw, så har inte Hero samma hårdvara som Legend.

12. Norsehawk

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Så du tycker om när någon förtrycker dig mao där du bara får ladda ned det denne extremismtillverkare tvingar dig till (om ens det!), såvida du inte själv blir rebell och förlorar den 1-åriga garantin som företaget i fråga ger till iPhone och resten av gänget? Folk har ju skrivit och vi har alla vägt fördelarna och nackdelarna med iP4, men som jag ser det nu i efterhand när vi alla kommit fram till en gemensam konklusion, verkar nackdelarna vara betydligt större än fördelarna.;) Sen är det rätt så meningslöst att ha två telefoner när man ändå kan ringa/använda en. Vilket får mig att undra hur du ska använda N1:an? För samla damm kommer den att göra, såvida du inte stoppar i ett kontantkort. Men återigen, till vilken nytta? Men okay, dina pengar dina problem...

Medan iOS4 rullar på i två år till kommer Android få en hel del OS-uppdateringar som gör den att den behåller sin plats som världens bästa OS till mobiltelefoner alla kategorier. Jag läste någonstans på nätet att Äpplet ville också ha den fina OLED-tekniken, men eftersom Samsung vägrade dela med sig blev de mer eller mindre tvungna att köpa licensen från den andra koreanen som är second best - LG.

13. ztrafe

MINA ENHETER

Jag gillar Appels kontroll därför att det är en "garanti" på att att det finns många bra applikationer med bra kvalitet och få buggar. Till skillnad från Android där allt är öppet och 90% är skräp (ManyB här på Swedroid skrev en artikel om den dåliga kvalitén på Android Market och antydde just på det här med certifikat på appar för att höja kvalitén + öppet). Sedan behöver jag en ny Jobbtelefon, och min Nexus kan gått få vara det. Osmidigt att bytta SIM och opraktiskt eftersom jag vill vara nåbar på båda samtidigt.

IPS är en betydligt bättre teknologi än OLED av flera anledningar. Främst för bättre färgåtergivning och Röd grön blå, istället för RÖD blå grön blå (ska vara två blåa iaf per "pixel").

Och du tar ordet ur min mun som enbart citerar en del av mitt inlägg. Förklarade vad jag menade efter. Jag är partiskt <3 och väger såväl fördelar som nackdelar med i4 och Desire/Nexus One. Appstore respektive Market

Sedan så förlorar man inte garantin om man JB, går att återställa till skillnad från Desire och Nexus one där man får ett lås som säger att bootloadern är upplåst.

"Medan iOS4 rullar på i två år till kommer Android få en hel del OS-uppdateringar som gör den att den behåller sin plats som världens bästa OS till mobiltelefoner alla kategorier."

Jaha? väldigt partiskt/Objektiv. Har varit objektiv i alla mina inlägg och reflekterat över båda telefonerna. Skärpning. Det finns för och nackdelar med båda. Och med allt i princip. Och iOS5 lär väl komma inom ett år. Ryktas bland annat om bättre notifieringssystem vilket Android är långt förre Apple med. APPLE har ju PUSH men det introducerades ju i och med Froyo. :)

14. ztrafe

MINA ENHETER

Nja. min Iphone kostar 299 kronor månad (229 kr tills månadsskiftet) i 24 månader. 0 kr för telefonen. Kan säkert få Desire för mycket lägre på Telia :)

15. ztrafe

MINA ENHETER

Skev om Andatech i några inlägg ovan och den svagare processorn (dock 750 MHZ) BTW

16. Norsehawk

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Jaha, okay. Då har jag förstått dig rätt. Du vill att någon ska bestämma över din telefon fast den ska föreställa som "din egen". Precis, det är ju kanon.^^ Det handlar inte om att det är "osmidigt", utan snarare att du inte kan byta det eftersom iP4 har microSIM som inte passar till N1. Vilket innebär att du måste ha ett vanligt sketet kontantkort från din operatör och fylla på den med pengar, om du ska ha den som jobbtelefon (jag har snokat upp det med Tele2 och det lär nog vara samma sak med Tre).

Jo, du förlorar din garanti. Jag har en kompis som har en 3GS och han jailbrakade sin lur. Sen blev det tack å hej leverpastej. Men visst, prova du! ;) iOS5? Jaha, har du nån källa på det tack? Eller drömmer du kanske? :) Det märks hur väl du försvarar din nyinköpta lur och kan inte bortse att din "gamla" N1 är egentligen bättre i det stora hela än den skiten du nyligen skaffat dig. Face it.

BTW, har du ens brytt dig att kolla upp denna sida som jag postade? Om inte, här får du den igen så du kan kika lite: 10 Things Android Does Better Than iPhone OS

:cool:

Det här är dock humor på hög nivå:

I Storbritannien får alla missnöjda iP4-kunder en SGS - gratis! ^^

17. ztrafe

MINA ENHETER

Finns micro sim adapter till det. Det är inte olagligt att jailbreaka och så länge inte USB kontakten går sönder så kan man i stort sätt altid återställa (Har altid kunnat återställa min 3GS). Har hjälpt personer som har trott dem har brickat sin iPhone då den inte kännts igen av Windows XP och Mac OS (konstigt nog), (sök på ztrafe på flahback), men har fungerat fint i Windows 7 och Vista. Som en parentes.

Och min jobbtelefon kommer att ha Tele2comviq vanligt SIM och min iPhone Telia (Micro Sim). En adapter kostar några kronor.

Om uppdateringarna av iPhones OS följer samma mönster som hittills lär det komma en uppdatering nästa år.

Haha, jo - det är fyndigt av Samsung. :) Har inte märkt av någon "antennagate dock" och SGS är känd för att ha problem med antennen. Har dock aldrig kunna få "anteenagate" på min Nexus :). På iPhonen inte än men har bara haft den inomhus och när det är bra täckning . kör på mitt gamla icke jobb-abonnemang så läge tills uppsägningstiden går ut nästa månad. Väntar på att skalet kommer först (tar 2-3 veckor) :P

Och jag har en bra bild över respektive telefons för och nackdelar, min subjektiva åsikt är dock att jag förändrar i4 då det finns många bra App:ar och bra musikprogram etc. Dock saknar jag ju såklart mycket från Android men det löste jag med Jailbreak, precis på samma sätt som jag löse N1:s brister med "Root". Även om det är långt ifrån jämförbart så "förlorar man garantin" i båda fallen, eller? :)

18. daven

daven Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det beror ju såklart på vilket abonnemang man väljer :P Men i vilket fall så är det svårt att jämföra priser på telefoner med olika abonnemang och med olika operatörer. Var bara det jag ville ha sagt :)

19. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Senaste ryktet är att det är 1ghz lika förbaskat på ip4. Men att den inte presterar lika bra som en ipad eller cortex A8. Lite lustigt men så är ryktet.

20. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kontrasten på AMOLED/OLED är inte mätbar då kontrast mäts genom att man delar ljusstyrkan när den visar en vit bakgrund på ljusstyrkan när den är svart.

?/0= odefinerat

Det finns dock minst två olika sorters test för att mäta kontrast.