Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. drgregur

drgregur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kan nån nämna någon funktion som iphone har som inte desire klarar av?

2. ztrafe

ztrafe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sant. Vilken Desire skulle du välja (Läs: Skärm): Nya Desire med Sony Super LCD eller Nuvarande Desire med AMOLED?

3. ztrafe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nope. "Push" isf men finns i Froyo men knappt någon app använder det.

4. Norsehawk

Norsehawk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Som sagt, vi får helt enkelt se. Medan ni iP4-ägare biter av er naglarna i väntan på nya OS5 kommer vi N1- och Desire-ägare få en till OS-uppdatering i år, kvartal fyra närmare bestämt. Och eftersom HTC var så jäkla snabba med FrusenYoghurt så tror jag definitivt på att vi HTC Desire-ägare kommer få Pepparkakan någon gång i oktober, även om N1-ägarna lär det få det någon vecka före oss. Och nästa år lär det fortsätta. Så är det med Android, den uppdateras och förbättras ständigt medan iOS ligger å kör på tomma cylindrar i tron om att de är "bäst" och därför behövs ingen uppdatering.

Vad jag fått veta på http://forum.xda-developers.com var att garantin inte påverkar vissa saker hos Android. Som till exempel göra så att alla appar kan flyttas över till SD-kortet. Men visst, 1 år garanti är nog bättre än 2 år...;P

5. Milky Way

Milky Way Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Vad trevligt att HTC Desire ska få Gingerbread redan i år! Jag hoppas att du har rätt. Hade själv bara läst från HTC att Desire skulle få Froyo i år, kan det vara så att du missförstått? Om inte så kanske du har en källa till påståendet att Gingerbread kommer till Desire i år?

6. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Här har du svaret, googlat och klart på silverfat: Android 3.0 (Gingerbread) Out October, For Higher-Specced Phones

Det är som sagt bara rykte, men vem vet. Vi trodde ju också att FroYo skulle komma "lagom till Jul" och titta vad hände! :teeth: Kopar lite från texten:

"The last point is really interesting, if Murtazin's predictions of an October release for the firmware update are actually true. Android 2.2 (Froyo) has only just been released by Google, but most manufacturers and operators are yet to push it through themselves—it's believed HTC for example won't hit the trigger button until October."

Så vi får se. Hur det än går så har vi Android-nördar fått två viktiga uppdateringar i år; Eclair och FroYo. Apple har bara fått en. Men nog om det, folk får köpa vad de vill. Jag såg bara möjligheter med Android och därför köpte jag en Android-lur. Och nu verkar världen (äntligen) fattat att det är Android som gäller.

7. Milky Way

Milky Way Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Apple iPhone 15
    Platta:
    Apple iPad PRO 12.9" M1
    Artikeln nämner tyvärr inte Desire alls. Det som du gjort bold syftar på FroYo tyvärr (artikeln är från innan HTC släppte FroYo). Det visade sig som tur va att den uppskattningen var fel.

Men jag hoppas verkligen att du har rätt så att jag (och andra) får njuta av Gingerbread till Desire. Ser fram emot ett snyggare och snabbare GUI framför allt!

8. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Alltså missförstå mig rätt: Vad som helst kan hända. Att HTC släppte FroYo första augusti var endast för att bräcka iP4. Nu när det är gjort lär de nog avvakta i några månader, vilket innebär att vad vi än ser eller hör är det ingenting annat än spekulationer som man får tolka själv bäst man vill. Personligen tror jag att, i och med denna logik som HTC fortsatt med Desire, är att släppa den avgörande uppdateringen Android 3.0 fjärde kvartalet. Kanske inte i början av oktober, eftersom de släppte inte Android 2.2 i början av juli heller (utan augusti), utan snarare i början av november. Om man går efter logiken vill säga. Kanske blir Android 3.0 den sista uppdateringen för Desire kanske inte. Time will tell. :)

Hur det än går så har både du och jag betydligt bättre lur än iP4 och utrustad numera med FroYo, spelar ingen roll vad andra säger. Men visst, det är grymt att ha en underklockad CPU på 800 Mhz (lika mkt som Spica) och kostar tusentals kronor mer än vad den egentligen borde, bara för att den heter "Apple" i förnamn...^^

Last edited: 5 aug 2010
  9. wressus

wressus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Bättre kamera (sjukt bra videoinspelning)

Noise cancelling mic (som nexus one har)

GPU accelererat GUI (Anledningen till att jag gick tillbaka till apple igen, är man van vid det är de svårt att leva utan)

Så länge man jailbreakar sin iphone så kan man lägga in allt som man saknar från android, tex widgets, bättre notificationer etc.

Ska bli sjukt spännande och se om gingerbread kan få mig att vilja byta tillbaka igen...

10. Norsehawk

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Du glömde CPU: 800 Mhz.

Du vet väll att Desire kan också filma i 720p utan att det laggar? Och ta fina bilder med? Hur är blixten i iP4 nu igen, kan du förklara det för mig? :) Jag har testat GPU:n nu hos Desire och kan säga så här: Den klarar 3D-spel och det flyter finfint. Läs i min blogg, har gjort en del olika tester både med GPU och CPU. Din iP4 är ganska omkörd när det gäller själva prestandan i CPU:n är jag rädd, speciellt nu med Android 2.2. :) Och btw, har du GTAIV, Killzone 2, BF och andra 3D-spel så du kan köra i flera timmar? Eller är de alla halvfabrikat, dvs. snitta på 40 mb? Och hur länge spelar du mobilspel innan batteriet tar slut? :innocent: Fattar inte varför folk tycker det är så "fränt" att spela 3D-spel på en mobiltelefon. Skaffa PS3 vettja! ;)

Så nu har du två lurar, en Android-lur och en iP4? Blir det inte lite väl onödigt? Eller har du också den ena som "jobbtelefon"? :)

11. drgregur

drgregur Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja se där, det fanns lite saker. Vet inte om GPU behövs, OM du inte vill spela tunga grafikkrävade spel.

Själv tycker jag iphone och desire 720P inspelning inte är så mycket att hurra för. Funkar om du står helt stilla och filmar. Prova att börja röra på dig, så ser du hur alla rörelser får bilden att se "dizzy" ut. Dessa kommer aldrig upp i 720P kvalitet, sen verkar alla kalla mobiltillverkare skryta över "HD" inspelning.. tss.. jag tycker att de har långt kvar till en kvalitet som jag blir super nöjd med. Krävs nog lite bättre kamera tex.

Har en polare som jag JB sin iphone.. den funkar ju bra.. hänger sig typ 1gång per dag. Synd att man måste förstöra garantin för att få en telefon som man vill ha den.. Varför inte som desire, den är precis som man vill ha den och du behöver inte göra något med den.. förutom att njuta ..

12. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nja, det är inte bara politik i Android-världen. Det hänger mycket på hur bra det går för programmerarna. Först på google och sedan på HTC, Samsung osv. Nu verkar det som att de har fått upp farten både på google och HTC så då kan det gå fort. Om det nu inte blir problem med koden. Då tar det ytterligare månader. Men när vi summerar 2010 kommer vi nog att se ganska många uppdateringar. 2011 kommer det dock att komma betydligt färre nya Android versioner. Enligt google då. Men det hindrar ju inte att nya telefoner kommer att lanseras. Dual-core någon?

13. wressus

wressus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Nej, jag spelar inte vidare mycket, mest kul att testa. Jag snackar om GPU accelererat GUI, så att allt flyter fint. Det funkar bara inte bra att scrolla i dokument och pdf filer och speciellt inte på hemsidor. CPU i iphonen är bättre, men lite underklockan, jag prioriterar dubbla batteritiden mot min nexus one före 1 sekund snabbare laddtid på hemsidor.

Min Nexus är till salu nu...

Har haft desire och nu senaste Nexus med 720p och det går bara inte att jämföra videoinspelning! Iphonens inspelning flyter så mycket bättre och har mycket bättre ljud. Du kan ju iaf kolla på iphone 4 filmer?

Titta på dessa klipp tagna med i4:
    http://nickelback-fans.com/iPhone4/IMG_0013.MOV
    http://nickelback-fans.com/iPhone4/IMG_0014.MOV

ps hatar nickelback, men de var fina klipp... :o

Sen med jailbreak, hört talas om root? Rootade min Nexus och nu vid uppstart är där en symbol (ett upplåst hänglås) som visar att garantin är borta. Med en Iphone är det bara till att gå in i itunes och återställa, men med nexus så är man körd, finns inget sätt att ta bort root igen.

För mig är både root och jailbreak ett måste för att få telefonen som jag vill ha den.

Sen en sak med priset, den är inte så mycket dyrare. Jag köpte min 32gb med tele2 med 24 månader och 289kr i månaden inkl surf plus tusen kontant, med samma abonnemang kostade SGS 699kr kontant.
    En sgs med 32gb class 10(som motsvarar en iphones minneshastighet, men som inte existerar idag) skulle kostar lika mycket minst.
    En iphone håller sig mycket bra i andrahandsvärde också.

Och så inget löjligt androidkrigande nu finns ingen telefon eller något telefon OS som är perfekt, jag gillar android också men de finns ingen telefon ute med android som jag gillar lika mycket som i4 och inget accelererat GUI vilket är katastrof, men det måste väl komma med gingerbread?

14. Zentric

Zentric Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag tror att detta inlägga summerar massor av vad iphone ägare tycker. Så låt oss kolla vad det är.

Det är tydligen så att det är väldigt viktigt att det inte hackar när man scrollar i menyer och så. När de byggde iphone så var det också tydligen ett designmål. Det gick att göra med ios och de valde att göra det genom att optimera väldigt hårt och inte tillåta några utsvävningar som tex program i bakgrunden eller annorlunda hemskärm. Det finns en anledning till varför det inte går att byta bakgrundsskärm på en 3g med ios4. Allt för att hålla nere systemet belastning. Så tänker inte google, de önskar dra en massa tunga program i bakgrunden. Lite server os tänk måste jag säga. Kanske inte helt optimalt. Jag skulle vilja se en inställning där man inte tillåter bakgrundskörning av program. Skulle bli mycket mindre gnäll på lagg då.

Jag kan köpa att ip4 har bra batteri tid. Det är faktiskt bra. Men vore synd annars den är ju ganska dyr. Men bra ändå för de har nästa samma plattform att jobba med som tex en SGS. Det är i praktiken inte så stor skillnad. Samma CPU och instruktionsuppsättning osv. Varför tror du att det går att köra android på en 3gs tex?

tror dig. ip4 har en bättre cpu och är nyare och har ett bra os. Men nu får faktiskt apple börja jaga för tex sgs har bättre hårdvara redan nu.
    (på kameran)
    Med tanke på Steve J hårda nypor så skulle jag inte sova säkert med att ip4 är en telefon som man obekymrat kan JB och allt funkar bra.
    Det är som xbox 360. Rätt vad det är så slår de till på fingrarna.
    Detta är en produkt som "är nätverkad" Dvs telefonen kommunicerar ständigt med apple.

Jag blir så trött på detta. iPhone ÄR DYRARE. basta. Jag räknar inte med priser där Telia subvetionerar telefonen. Det är så att telia ger inte lika mycket i rabbat på en SGS som en iphone. Fråga Telia om varför det är så. Jag räknar enbart med telefonen löst och obunden för det är så jag köper mina telefoner.
    Det är helt givet att du är en iphone människa. Du prioriterar laggfritt. Kör med iphone. Android är till folk som vill designa sin egen hemskärm och klara att det rycker till lite ibland.

15. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Dessutom var det iaf väldigt sällsynt med lagg i tex launchern innan jag skickade min magic på service nu har jag ingen aning eftersom den inte har kommit tillbaka och klarar den att köra laggfritt borde även nyare modeller med snabbare processor fixa det tycker jag.

16. ztrafe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Med andra ord menar du att Desire är omkörd på allt utom CPU:n?

Har du någon källa på ett cpu:en är sämre (inte bara ett rykte på 800mhz?) Och nej, att jämföra med iPaden är irrelevant eftersom den har ett större kretskort och andra optimeringar. Och, nej, att jämföra webbläsarna och dess javascirpt motoerr är också irrelevant.

Last edited: 6 aug 2010
  17. ztrafe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är 500 kronors skillnad. Inte mycket. IP4 har ju en skarpare skräm tag vara att den har röd, grön, blå, istället för två blåa och en röd, en grön. Därmed blir skärmen skarpare. Och på superLCD (ips) så är färgåtergivningen bättre en superAMOLED. Däremot så är allt annat bättre på superAMOLED men jämfört med AMOLED äger iPhone skärmen sönder Desire/Nexus one skärmen

18. Claes B

Claes B Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Telefon:
    Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 4
    Telefon 2:
    Pixel
    Kolla Prisjakt, där skiljer det betyligt mycket mer än 500:- på en kontantköpt iPhone 4 16Gb mot en Desire. Närmare bestämt 3545:-
    Jag håller med om att iPhone 4 är snyggaste telefonen just nu, och den är lika modern i hårdvaran som konkurrenterna (vilket 3, G och Gs aldrig varit) men i mina ögon är den inte värd pengarna, och jag gillar inte Apple som företeelse därför lär det inte bli nån.

19. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Att jämföra priser mellan Desire och iPhone på prisjakt är inte riktigt rättvist eftersom HTC och Apple väljer att sälja sina telefoner på olika sätt.

HTC vill sälja genom operatörer samt behålla sin gamla modell med att sälja via återförsäljare som Dustin osv med.

Apple har en affärsmodell där de väljer att sälja via operatörer. Det gör att iPhone i regel inte säljs utan abonnemang i de flesta länder utan där är import från andra länder med ev. abonnemang bakom (som kunden dock inte "ser") varav priset blir så mycket högre.

En korrekt jämförelse emellan, som jag ser det, är att kolla vad man får betala för telefonen vid 12 månaders bindningstid hos t.ex. Telia. Då både Desire samt iPhone 4.

20. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Super LCD helt klart. Vida överlägsen den som sitter i nu. I allt förutom svärta självklart.