Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Discussion in 'Off Topic' started by Sper, Jun 7, 2010.

1. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Återigen diskussionen blir lite haltande när man börjar se på vilken skärm som är bäst, eftersom google inte står för skärmen i mobilerna. Något jag däremot köper är att input verkar fungera något bättre än input på desire och andra Androidlurar jag provat. Men som sagt... det känns lite konstigt att säga att Android är sämre än Apples operativsystem för mobiltelefoner för att iphone har bättre skärm... det kan ju ändras helt oberoende av att google släpper en ny utgåva av Android. Jämförelsen måste således bli endast på grunden av egenskaperna i mjukvaran. Där tycker jag nog att Android är strået vassare. Widgets gör mycket för det... den öppna plattformen gör massor för att ge det intrycket... det skulle vara intressant med en Android för iphones dock... om man ändå skall jailbreaka kan man ju göra det fullt ut liksom

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Vi som äger Android är lite äldre än ni med iPhone hör jag. Själv kör jag bilen. Och spelar inte direkt spel på mobiltelefonen över huvud taget.

Det är ändå gött att argumentet "Jag kan spela spel på min iPhone 4" kommer upp som ett gångbart sådant när det gäller vilket OS man helst använder. Då förstår man lite vilken ålder på folk iPhone 4 har fångat in :)

3. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har i grunden rätt att den enda "korrekta" jämförelsen mellan Android och iOS ska handla om operativsystemet och inte den hårdvara som ligger runt. Dock så blir det ändå att det som jämförs är diverse Android-telefoner mot de olika iPhone modellerna. För det är ändå så att hårdvaran bidrar till mycket av själva upplevelsen med hur responsiv den känns och mycket annat av intrycket.

Där kommer en av fördelarna som iPhone faktiskt har med en kontrollerad hårdvara som uppfyller vissa krav. Till Android rör det sig snarare om en blandad acceptabel nivå. Där gjorde Google tack och lov dock helt rätt som släppte Nexus One och satte en "standard" på hur det bör vara.

Jag tror även att Android kommer att komma ännu närmare helhetsintrycket nu när vi ser telefoner som Desire, Galaxy S och liknande som har en hårdvara på en helt annan nivå än tidigare telefoner. Några månader till med ett uppdaterat, mjukare, GUI och en ännu högre nivå på hårdvaran så kommer Android vara än mer underbart.

Trots min iPhone, som jag älskar, så älskar jag även Android och ser faktiskt mig själv mycket väl återvända. Jag hoppas även att Apple tar efter widgets och lägger in det!

Vad gäller ålder på användare så tror jag det helt enkelt ligger i att iPhone varit med längre och är mer etablerat hos användare som spelar spel. Med det inte sagt att iPhone har en mindre andel äldre användare. Jag själv och de flesta jag känner med iPhone och Android använder sina telefoner väldigt affärsmässigt och har inte alls en iPhone för spelens skull. Åldern är dessutom heller genomgående låg utan jag och mina bekanta är alla möjliga åldrar med både iPhone och Android från 20 och uppåt till 50-strecket.

Last edited: Sep 3, 2010
  4. skruven

skruven Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Visst vissa kanske inte spelar spel på sina telefoner. Men när du skriver så kan jag lika gärna hugga tillbaka. ''Varför sitter du på ett forum och argumenterar om varför android är bättre än iphone när du är vuxen och jobbar? Har du inte viktigare saker för dig som vuxen?''

5. Laffe

Laffe Senior Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 6S
    Platta:
    Apple iPad Air 2
    Det där där inte helt sant.
    Själv är jag 14 (15 om några veckor) och har haft Android i ungefär 8 månader, och jag brukar spela väldigt mycket på mina mobiler.
    Och det har nästan aldrig varit ett spel som jag testat på iPhone/iPod och som jag velat ha på Android, och de som varit har kommit till Android inte långt efter.

Många i min klass/skola som har Android (är några stycken) spelar med de också, och de som inte har en Androidmobil lånar mobilen från de som har för att kunna spela på den.

Så det är många som har Android och spelar spel ;)

6. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är det säkert, men iPhone är ändå överlägset större på spelsidan. Jag (eller kanske mest min flickvän) brukade spela spel på min iPhone någon liten stund varje dag förut, men det har inte varit så med någon av mina nu mobiler med Android (fick min fjärde igår). Delvis känns de flesta inte byggda för det, men det har ju mycket att göra med hur man väljer mobil också och delvis så finns det inte samma utbud eller möjlighet att köpa spel heller på ett enkelt sätt.

Hårdvaran i iPhone är ganska lämpad för spel; lagom storlek, bara skärmkontroller och inga knappar eller annat klutter utanför skärmen. Många Android-mobiler har ju tre, fyra eller fem hårdvaruknappar på framsidan och inte sällan är formfaktorn sub-optimal för spel.

Det kommer nog komma spelmobiler från Android inom kort (förmodligen fr Sony Ericsson) men jag tror nog ändå att iPhone är ganska ohotade på multimedia- och spelfronten. Personligen tycker jag att det är ganska oväsentligt dock eftersom allt sådant äter batteritid.

7. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Vilket gör iphone till en ganska värdelös spelmobil med sitt fasta batteri. Begränsningen i laddcykler gör att man bör använda telefonen så lite som möjligt om man vill ha bra livslängd på produkten.

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

8. skruven

MINA ENHETER

Med det inlägget ser jag att du aldrig testat en iphone 4. Iphone 4:s batteri är det bästa batteriet för en smartphone idag. Det räcker två dagar med massor av spelande utan problem. Om du läst en recension nån gång av iphone 4 så ska du säkert se att dom berömmer batteritiden.

Menar du att det är en dealbreaker att man inte kan köpa ett sånt här batteri till iphone?

http://www.tracyandmatt.co.uk/blogs...review_115c7/how-the-battery-cover-fits_2.jpg

9. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Jag pratar om batteriets livslängd, inte om hur länge jag kan spela med det. Läs inlägget innan du kommer med dina töntiga foton.

10. skruven

MINA ENHETER

Ett batteri kommer hålla i en iphone i minst tre år. Innan dess har dom flesta hunnit byta telefon.

11. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Hur mycket minskning i batteritid anser du vara att batteriet "hållit"?

12. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Oj, den stack till så jag nästan började gråta, nu börjar du verkligen gräva fram de ordentliga argumenten med substans! :teeth:

För att svara på ditt sylvassa argument sitter jag här och skriver då jag tar en kaffe på mina små raster jag så vist bestämmer över själv. Det är sådant man kan göra när man är vuxen ;)

13. skruven

MINA ENHETER

Då kan man ju undra hur många och hur långa fikaraster du har med dina 1200 inlägg som delvis kan vara väldigt långa?

Sen har jag hört att man brukar fika med sina jobbarkompisar och inte sitta vid en dator och fika? Bara en reaktion jag fick ;)

14. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    och med det vill du ha sagt?

15. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

I hopp om att återföra diskussionen till en lite högre nivå igen, i stället för de påhopp som nu pågår så drämmer jag till lite med iPhone upplevelser igen.

Än så länge är jag mer än nöjd med mitt byte. Batteritiden är mycket bättre än vad jag upplevt på min Hero (inte helt oväntat) men även bättre än den jag upplever att mina bekanta har med sina Desire. Då använder jag ändå telefonen mycket för samtal, mail, SMS osv (allt med push-notifications, sparar mycket batteri på iPhone annars om man slår av det).

Är nu inne på strax över två dygn utan laddning och har 22% kvar. Mycket nöjd med det. Saknar fortfarande widgets och möjlighet att snabbt slå av Wifi, GPS, BT etc. Vet att det går att fixa en "widget" för det med jailbreak men har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska jailbreaka eller ej.

I övrigt är telefonen föredömligt bra och håller en bra lägsta nivå. De inlåsningar många pratar om märker jag inte av i mitt användande med undantag för en sak. Genvägs-delen längst ner så saknar jag verkligen möjligheten att ha fler än fyra program. Fem till sex stycken hade varit riktigt skönt att ha. Nu blir det mest de akuta sakerna att ha där men hade väldigt gärna haft kalender och to-do där med.

Inser även att det är många applikation som jag måste betala för till iPhone som är gratis till Android. Dock beror det nog mest på att betal market till Android är som det är.

Även kameran är föredömligt snabb och bra.

Kan vi skippa påhoppen och hålla det på en bra nivå framöver, tack!

16. skruven

MINA ENHETER

Håller med om det du beskriver kosmiq. Det jag saknar med widgets är att snabbt kunna slå av och på flygplansläge och wifi.

Detta tar i och för sig bara nån sekund extra men kan vara skönt med widgets ibland.
    Annars gillar jag verkligen användarvänligheten då man verkligen känner att ios är till just för min telefon.

17. Dirk Diggler

MINA ENHETER

Du är så söt! Jag vill nypa dig i kinderna, le lite snett och sedan säga "GULLIDULLIDULLIDUUUUUU" <3

Jag säger som jag alltid gör. Välj den telefonen som ni vill själva. Det finns inget rätt eller fel - bara olika slags behov.

18. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skaffade för en tid sen en iPad och jag vill med detta inlägg inte på något vis påstå att det är en dålig produkt, tvärt om, jag gillar den skarpt. Dock har den fått mig att inse vissa problem som jag tidigare inte var medveten om (där vissa lösts iom. iOS4 - som enligt rykten kommer till iPad i November). Fast det kan man ta någon annan gång, jag började fundera lite över App Store vs Market och tänkte skriva ner mina funderingar.

Jag har hela tiden varit väldigt positivt inställd till App Store och dess apps och spel. Jag måste medge att de över lag håller väldigt hög klass, i synnerhet jämfört med Android. Men samtidigt skrämmer det mig hur enkelt de lyckas utnyttja min oförmåga att se "den stora bilden". Jag reflekterade först igår över hur mycket pengar jag redan spenderat på App Store och hur lite jag i sammanhanget fått ut av det. Det finns såklart undantag, så som Angry Birds som varit värt vartenda öre men priserna är över lag onödigt höga jämfört med vad man får. Kanske funkar det extra bra på mig som grafiker men ett snyggt yttre blev plötsligt värt begränsade funktioner.

Nu är detta såklart mitt problem och det är inte som att jag spenderat hela min lön på App Store men jag får känslan av att väldigt, väldigt mycket på App Store inte borde kosta pengar, än mindre det högre pris som det mesta på iPad kostar. Det hela fick mig att fundera lite över Market och dilemmat kring betal-apps (som jag tidigare varit väldigt negativ till). Jag kommer aldrig påstå att de program som finns till Android skulle hålla högre kvalité, även om man bara jämför gratisversionerna men risken att köpa grisen i säcken är obefintlig eftersom ingenting faktiskt kostar någonting. Ett annat stort problem här är såklart det låga antalet svenska användare av iPad (få betyg och kommentarer) samt betydligt färre lite-versioner än på iPhone (vad jag vet).

Men i vilket fall så har jag börjat inse att små summor för små program inte nödvändigtvis är en positiv sak. Visst är det fint att fler utvecklare kan tjäna pengar på sina apps men samtidigt känner jag att ju fler som kan ta betalt, desto lägre blir ration mellan gratis och betalprogram. När jag hör om en betal-app på Market eller för den delen själv köpt apps genom emulatorn så har det känts som att jag fått valuta för mina pengar, för när saker kostar på Android så finns det oftast en väldigt god anledning till det. På App Store tar tokar betalt för miniräknare för att de råkar spara 10 rader historik och ha ett snyggt interface.

Kort sagt, min tidigare extremt positiva bild av betal-Market har genom App Store omvänts en smula. Jag är rädd för att Market ska gå samma öde till mötes där man ska ta betalt för allt, för att det går och inte för att appen är bra nog. Det är såklart en överdrift att säga att allt på iPhone/iPad kostar pengar men jag tror att Apple och iPhone-utvecklare ofta tjänar mer pengar på sådana som jag som inte tänker långsiktigt, som kan köpa 10 program för 15kr/st för 15kr är ju ingenting. 150kr är däremot rätt mycket, i synnerhet om man gör samma tre veckor i rad. Snygga interface och något bättre funktion i all ära men gratis är alltid gratis och kommer alltid vara oändligt mycket billigare än 15kr.

Det här hade kanske inte så mycket med Android vs iOS4 att göra utan är väl mer funderingar kring App Store vs Market. Nu vet jag inte om betal-Market är väldigt likt App Store eller ej men jag hoppas inte det. Google behöver bättra på Market en hel del, det är fortfarande väldigt svårt att bra borwsa runt och hitta något, vet man vad man är ute efter så är det lätt att hitta men det är sällan man kan göra några "fynd". Men i grund och botten så anser jag numera att iPhonens högre kvalité när det kommer till apps ofta har ett pris, ett pris som väldigt ofta är för högt. Och vad är egentligen bäst? Ett snyggt program som gör sin sak bra men kostar pengar, eller ett program som gör samma sak lite sämre, inte ser lika bra ut men inte kostar ett öre. Jag börjar mer och mer luta åt alternativ 2...

19. skruven

MINA ENHETER

Håller med om det du skriver coolof. Utvecklare kan ta precis det pris dom vill, vilket leder till att väldigt många väljer 7 och 15 kronor (dom billigaste alternativen). Innan jag köper en app så kollar jag ofta upp fakta om den och läser recensioner mm. Så jag vet vad jag köper.

En sak som är bra med ios4 är iAd. Det apple vill göra med iAd tror jag är att sänka priserna på app store. Det man gör med iAd är att man som utvecklare får ganska mycket reklamintäkter. Som användare betyder det att många appar som egentligen skulle kostat bli gratis.

20. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast att påstå att Apple enbart skapat iAd för att få ner priserna känns en smula naivt hörrö. Rätta mig om jag har fel men var det inte innan iAd helt möjligt för utvecklare att använda sig av Google Ads i sina apps? En tjänst som väl är mer eller mindre identisk med iAd. Men nu när Google har blivit en konkurrent så kan de såklart inte längre tillåtas att tjäna pengar på Apples telefon. Så därför tog de över kontrollen här också och kan på så vis låsa systemet och kontrollera innehåller ännu mer.

Sen om det även innebär färre betal-apps så är det väl en bra sak men jag tvivlar på att Apple skulle sett detta som den viktigaste anledningen att plötsligt starta sin egen reklam-tjänst och samtidigt förbjuda(?) alla andra.

Nu är möjligtvis mitt inlägg något extrem åt andra hållet och det är knappast konstigt att Apple tar chansen att tjäna ännu mer på den redan väletablerad produkt.