Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Discussion in 'Off Topic' started by Sper, Jun 7, 2010.

1. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Man borde faktiskt vara tacksam över konkurransen istället för att baktala varandras teknologier, att det finns 3-4 konkurrerande plattformar driver teknikutvecklingen fort framåt!
    Tänk om inte Nokia funnits för ett antal år sedan då kanske man fortfarande haft en Ericsson T68i hemska tanke...

2. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Instämmer. Jag tycker inte någon plattform är i närheten av "perfekt" (eller i ärlighetens namn, inte ens "tillfredställande") men tack vare konkurrensen rör vi oss ändå framåt. Undrar om iOS fått multitasking om inte Android lanserats så stort?

3. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    inte säkert att den fått det... det ser ju ut som att microsoft tittar på att slopa riktig multitasking i windows mobile 7 av någon absurd anledning.

4. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Några frågor av rent intresse till er som har iPhone;
    Går det att skapa grupper av kontakter och sedan ex. skicka sms eller mail till en hel grupp? För jag lyckades aldrig lista ut hur/om detta funkar på en kompis iPhone. Men han har av någon anledning inte uppdaterat till iOS4 än.

En annan grej som jag själv behövde göra för ett tag sen och som jag inte heller hittade var att exportera alla kontakter till en fil. Vi har en exchange-server på jobbet men jag tycker att den är så bökig så jag skulle hellre ha allt på mitt Google-konto. Väl i Gmail kunde jag importera filen (vilket tog typ en sekund så först trodde jag inte att det fungerade) och plötsligt fanns alla kontakter där också. Väl i telefonen så lyckades Android merga ihop alla utom kanske tre kontakter automatiskt.

Sen slutligen, kan man i Mail i iOS4 säga vilka filter/labels man vill synca i Gmail? Så att man ex. kan få allt från jobb syncat men inte Facebook-uppdateringar.

Notera att jag enbart frågar av nyfikenhet och försöker inte på något vis dissa iPhone. Men det är saker som jag själv sett som bra, användbara funktioner i Android och om jag någon gång skulle byta till iPhone vore det såklart awesome om de fungerade där också. Men inget av följande lyckades jag med på min kompis iPhone.

5. rnk

rnk Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Min jobbarkompis som är såld på iphone, hade pillat på en nexus när den kom
    och han sa då att den var ju helt kass, den gavs väll ut med android 2.0 eller nått sånt,han var så negativ att den klarar inte multitouch mm.
    så nu köpte jag en SGS och körde in 2.2 på den med launcher pro
    och visade han och han stog bara med öppen mun och viste knapt vad han skulle säga efter det. :D

och en annan kompis som har iphone4 och var så stålt över den men
    har problemet att den bara kopplar ner när han håller den fel iof bor han där det är lite dåligare täckning, och jag har alldrig haft detta problem fast jag är på samma ställe och pratar i min SGS.

6. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, detta går att göra, Inte direkt i kontakter, men det kan fixas i medelende funktionen..
    Iphone synkar lika bra som Android till ett Gmail konto.
    Dvs alla kontakter synkas på samma sätt som Android, även anteckningar och kalender..
    Menar du i samma mailbox? då är det nog nej, men du kan synka Facebook sepearat från mailen.

7. coolof

coolof Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för svaren men det här var inte riktigt vad jag frågade. Att syncar kontakter mm. mot Google vet jag men säg att jag har alla mina kontakter på exchange eller simkortet och vill få in dem på google också/istället. Går detta att göra på nått enkelt sätt? Som sagt, i Android kunde jag exportera hela kontaktlistan (vcf-format) och sedan importera den i gmail (alltså i webbläsaren). Går säkert att göra genom en app också, kanske även på iPhone för jag misstänker att man kanske inte kan få ut en vcf-fil direkt från kontakter-appen?

8. Patrik J

Patrik J Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej inte på samma sätt som i Android, kanske finns en app som kan lösa detta, kan tyvärr inte svara på det.

9. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Njae, de erfarenheter jag har av överföring av kontakter mellan Android och iPhone (3G med iOS 4 bör kanske specificeras) var att det inte gick att synca de befintliga kontakterna till Gmail direkt via telefonen. Däremot kunde man synca från gmail på ett enkelt sätt.

Att exportera alla kontakter till en enda fil i ett svep gick inte heller. Man kan däremot "peka ut" kontakterna en och en, och sedan exempelvis e-posta dem till sig själv en och en. Rätt omständigt, tyvärr.

Däremot gick det bra att synca kontakterna till iTunes, och därefter synca till gmail. Lite omständigt det också, men om man vet exakt hur man ska göra så är det inte så farligt.

10. kosmiq

kosmiq Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inte testat att synka nya kontakter från iPhonen (eftersom jag inte skapat några nya) men det gick hur bra som helst att synka ner och ändringar synkas upp direkt.

Då har jag Google Apps och mina kontakter där.

11. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fortsätter här eftersom diskussionen började dra lite OT i den andra tråden.

Fast hela grejen bygger på att A4 i iPhone inte skulle köras på full effekt. Att iPad har en lite kraftigare processor än Desires är det inget snack om enligt vad jag sett. Kanske inte direkt överlägsen, men skillnaden är utan tvekan mer än marginell.

Desire (eller Nexus) vinner över iPhone i tester som belastar CPU relativt mycket. Skillnaden är marginell i de flesta fall, och om man bortser från uppenbarliga "avstickare" i statistiken (diverse Java abenchmarks, etc) där Android lätt krossar iOS så vinenr fortfarande Desire, så är det fortfarande Desire som verkar ta hem segern. Jag har även sett tester där Desire kör 2.1 och fortfarande vinner marginellt över iPhone 4 i webbläsartester.

iPhone 4 är till och med lite långsammare än iPad i de flesta tester, trots att den bara har halva mängden RAM och en äldre (dock "tweakad") variant av iOS.

Jo, Samsung har gjort ett bra jobb med att reducera reflektionerna på SGS:ens skärm. Den verkar nästan vara helt i klass med iPhonen. Desire skulle vara en solklar (! :eek:) förlorare den matchen.

12. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
  13. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

"Många seriösa utvecklare vill inte att deras kvalitets-appar skall drunkna bland amatörjobb."

"Om vi framstår som kontrollfreaks så kan de bero på att vi bryr oss om våra användare och vill försäkra oss om att våra produkter håller hög kvalitet."

Snacka om sossetänk :) Marknaden bör ju få bestämma.

"Appar med metadata som nämner andra mobila plattformar kommer att avvisas."

Fortfarande lika roligt.

"Appar med samma funktioner som existerande appar kan komma att avvisas, framför allt om det redan förkommer stor mängd."

No comments needed.

"Appar som möjliggör illegal fildelning kommer att avvisas."

Också helt psykotiskt. Fildelning är inte per automatik olagligt.

14. skruven

skruven Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

men 99% som skulle använda den appen skulle ladda ned saker som har en upphovsrättsinnehavare.

15. x10christian

x10christian Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Tycker att det finns fler ställen eller grejor på marknaden som de flesta troligtvis använder till att överträda lagen på ett eller annat sätt. Ta exemplet med bilen. Hastighetsöverträdelse. Eller exemplet med mob på jobbet där säkerligen många har undvikit att rapportera "sanningen" om antalet icke arbetsrelaterade samtal till Skattemyndigheten...

Sent from my X10i

16. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

MINA ENHETER

Spelar ingen som helst roll. 90% av de som kör bil kör för snabbt. Skall vi förbjuda möjligheten att köra lagligt också?

Så länge de inte kan bevisa att den skulle användas till något olagligt kan den inte tas bort med sunda värderingar. Ifall man börjar anta saker är man ute på jävligt hal is.

17. skruven

MINA ENHETER

Skulle man förbjuda bilkörning skulle det bli en enorm uppståndelse. Bilen måste nästan alla ha för att kunna åka någonstans. Det finns inget alternativ till bilen. Jo det finns ju tåg och buss, men bor man på landet eller av något annat skäl inte kan åka kommunalt måste man ta bilen.
    Det är det enda alternativet.

Om man inte kan fildela finns ett annat alternativ som både är smidigare, utan virus och så klart lagligt. Att köpa det materialet.

Det skulle bli större uppståndelse om apple skulle tillåta fildelning än om man inte skulle göra det.
    Skulle bli rubriker som ''Apple är för fildeling'', '' Apple tycker det är bra att fildela''.

Menar ni att man av principer ska införa fildelingsprogram på en iphone bara för att man inte kan bevisa att det är fel?

I praktiken blir det att 99% laddar ned material som någon annan äger. Och det tror jag Apple ställer sig emot.

Last edited: Sep 12, 2010
  18. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det blir inte mycket kvar om de håller hårt på den regeln... Allt som hanterar dokument på nätet möjliggör illegal fildelning.

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

19. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Apple ska inte "införa" något alls utom sina egna program. Det är upp till dig att ta ansvar för vad du använder din telefon till. Men det kanske känns tryggt för dig att veta att pappa Jobs hittat den ultimata fisappen nu, och att han vet vad du behöver och inte behöver ha tillgång till med din telefon.

Förstår inte hur folk är NÖJDA med att bli omyndigförklarade??

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

20. skruven

MINA ENHETER

Om alla dina argument stämmer så kan man undra varför iphone säljer så jäkla bra ändå?

Det är precis den möjligheten man har på en dator. Och menar du att det inte är många som laddar ned olagligt där? Varför skulle folk sluta ladda ned olagligt bara för att man har en iphone framför sig istället för en dator?