Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Discussion in 'Off Topic' started by Sper, Jun 7, 2010.

1. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Så du vill att pappa Jobs ska nanna oss på datorn också för att du inte kan låta bli att pirata saker?

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

2. skruven

skruven Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sluta leka larvig. Tycker du att det är bra att piratkopiering finns?
    Om du inte tycker det så är det väll bra att det inte finns på iphone då det skulle leda till ännu mycket mer. Eller har jag fel?

Att du tjatar om att steve jobs bestämmer över allting är bara larvigt. Nån måste sätta en gräns och Apple har satt den lågt. Det är bra på gott och ont.

Om alla tyckte som du kan man ju undra varför iphone då säljer så otroligt bra?

3. junkan

junkan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Gud va fånig debatt på barnstadiet "min pappa är starkare än din pappa".
    Är det inte skönt att det finns flera bra plattformar som riktar sig till delvis olika kategorier?
    Jag har ju använt flera nu och ingen är perfekt, de har alla sina för och nackdelar världen går inte under pga att några föredrar iphone före android.

4. skruven

MINA ENHETER

Tycker snarare mickeko är i det stadiet. Vad Apple än gör avskyr han det. Till och med när Apple sätter stop för piratkopiering tycker han det är dåligt. Förstår inte vad han vill komma fram med.

Nu låter vi han svara på mitt inlägg tidigare.

5. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    några (inte alla) saker man måste blockera om man ska förhindra all teknologi som möjliggör piratkopiering:
    • youtube
    • ftp-klient
    • ftp-server
    • överföring av filer från dator till mobil
    • uppspelning av mp3
    • möjlighet att ladda ner filer från webbsidor
    • bifoga filer i mail

6. skruven

MINA ENHETER

När dessa möjligheter finns. Varför ska man då öka fildelningsmöjligheten genom att släppa in program som ex. limewire på app store?

7. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Sätter stopp för piratkopiering? Haha, inte en chans. Problemet är att de enda som faktiskt lider av dessa "piratkopieringshämmande" metoder är de som använder teknologierna på lagligt vis. Piraterna fortsätter som vanligt med sina jailbreakade telefoner. Apple vet mycket väl att de inte kan göra något åt piraterna på det här viset, det är inte de som är målet för dessa restriktioner. De fokuserar på att låsa fast sina ärliga användare i Appleverse istället.

8. skruven

MINA ENHETER

Hur gör android i dessa fall? Har dom släppt in fildelningsprogram?

För att svara på din fråga finns det en lösning. Dropbox finns till iphone. Om man ska dela filer på lagligt vis är det bara att lägga in dom på dropbox och dela vidare. Eller varför inte maila filer? Eller bli medlem i mobileme och dela filer på det viset? Eller gå in på internethemsidor som erbjuder delning mellan olika datorer.

9. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Grejen med Android är att det är öppet. Det är inget som kontrolleras på det sättet som Apple gör.
    Utvecklare kan även låta folk ladda ner programmen direkt från hemsidorna för installation. Precis som på en PC tex.

Vad som gäller för utvecklare på market kan läsas här: http://www.android.com/us/developer-distribution-agreement.html

Last edited: Sep 12, 2010
  10. skruven

MINA ENHETER

Precis och det när det är så ökar fildelningen radikalt. Istället för att köpa en app på utvecklarens hemsida går man in på pirate bay och laddar ned appen gratis. Och sen lägger över den på mobilen.

Vet inte hur många som gör så men skulle tro att utvecklarna skulle kunnat få mycket mer pengar om android hade haft ett mer stängt system. Kanske därför iphone har tre gånger så många appar som android? Säger inte att det är så utan bara en teori. Nån som håller med?

11. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag tror att de som vill piratkopiera jailbreakar så nej, jag tror inte att det är ett större problem hos Android. Själv köper jag det jag vill ha trots att jag måste strula med market enabler. 25kr är inget att snacka om. En teori jag har är att betalapps på Android Market inte finns i alla länder än (Sverige mfl.) och det är en enorm nackdel förstås.

12. skruven

MINA ENHETER

Precis det jag har tänkt och skrivit här innan. Dock tror en viss KO att android kommer ha mer apps än iphone inom en snar framtid även fast bara några länder ha betalapps. Så jag skrev inte det då man blir totalsågad så fort man tror något som en annan inte tror på här.

13. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    När fler länder får den möjligheten så lär appsen öka dramatiskt. Jag är dock mycket nöjd med utbudet på Market. Det är ju hundratals program som gör samma sak men tittar man på betyg och liknande så går det snabbt att sortera ut skräpet.

14. skruven

MINA ENHETER

Precis det tror jag också på. Dock är det en fördel för utvecklarna att det är jävulskt svårt att få apps gratis på iphone som egentligen kostar. Då man istället för att jailbreaka och gräva med ssh-verktyg på iphone, lätt som en plätt kan ta över spel på android genom att bara gå in på en hemsida på telefonen och ladda ned.

Så även om alla länder som har android också får betalapps så är piratkopieringen mycket högre på den än på iphone. Det förstår alla. Det gör att utvecklare få bättre betalt om dom gör ett spel på iphone.

15. NiklasO

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Google jobbar hårt på att skydda betal-apps. Nu gick det att gå runt skyddet rätt enkelt men det är på gång. Någon form av DRM-skydd kommer det att bli.

Det här problemet gäller allt. Det hänger mer på vilket som blir mest populärt.
    Det utvecklas mängder för Windows trots att det är lätt att piratkopiera.

16. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Om det inte var så att app-store funnits typ 3ggr längre än market kunde ditt resonemang kanske hålla... Jag tror det finns andra ganska uppenbara anledningar.

17. skruven

MINA ENHETER

1.Precis det jag hoppades på. Det är kul dock att alla applehatare här tycker att apple låser in användare när man gör så. Ska bli kul att se vad ni säger när google ska göra så också.

2. Precis det du skriver. Just nu skrivs dom allra flesta program bara till windows eller till windows och mac. Det beror ju på att windows är det klart största operativsystemet just nu.

18. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Den dagen google börjar dadda mig och hindra mig från att installera program baserat på deras egna skeva moral ska jag klaga på dem också.

19. skruven

MINA ENHETER

ok, varför inte klaga på dom redan nu då det är klart (som jag fattat det som) att det ska bli drm-skydd. I praktiken innebär väll det att allt hämtas från ett ställe och att inte kunna hämta hem appar från andra hemsidor än googles egna market?

20. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    nu är det ju kanske inte piratkopierade program som är orsaken till att jag tycker apple låser in folk
    det är snarare saker som tvånget att allt måste vara utvecklat med apples utvecklingsverktyg, att apple godtyckligen kan blocka appar om de anser att deras egen produkt gör samma sak, eller om de tycker att en produkt innehåller material som inte passar. att förhindra piratkopiering på market är inte ett stort problem för mig per se. problemet som jag ser är all den inlåsning till ett visst företags produkter.

Hade microsoft kört med apples krav till windows 7 hade det blivit ramaskri om integritetsbrott och antitruststämningar och miljardbötesbelopp. men eftersom att det är goda söta apple, som aldrig har gjort något ont i hela sin existens är allt sånt här helt plötsligt OK.