Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nej, det innebär att betal-appar som installeras verifieras mot googles servrar och inget annat. Skaffa dig lite koll istället för att gissa dig fram.

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

2. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Förstår inte ditt problem!

Du gillar inte Apple, fine köp och använd en Android då och låt dem som föredrar en iPhone använda det.

Vissa gillar Saab andra gillar Audi, vad är problemet?

3. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Gillar du inte ämnet, läs inte tråden. Vad är problemet?

Sent using my personal Dis-organizer GT-I9000

4. skruven

skruven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nu har dock apple lättat på reglerna radikalt efter kritiken. Nu är det tillåtet att utveckla appar med adobes verktyg och inte bara apples xcode. Sen att dom stänger av appar som redan sköts av deras egna, inbyggda appar är bara skitsnack. Man kan byta kalender, anteckningsapp, kameraapp, mailapp, meddelandeapp och webbläsare.
    Sen tror jag inte att du vet om piratkopiering är ett stort problem eller inte på market. Det tror jag bara utvecklarna vet. Och om utvecklarna tycker det drabbas du som användare då det är dom som gör applikationerna.

2. Varför jämför du dator mot mobiltelefon? Om du ska jämföra datorer så ska du jämföra mac mot windows. Och där har Mac lika stor valmöjlighet som windows. Och om du inte visste det så ligger pappan som ska bestämma och ha kontroll över allting, Steve Jobs bakom macen.

5. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Ok visst. Det ska verifieras mot googles servas att dom är köpta på market eller? Går det då att köpa en app från en annan hemsida än market då och sen lägga in på telefonen?

6. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    1. Hur tänker du nu? Att Google låser så att man inte kan installera betalprogram utan att köpa dem?
    Hur jämför du?

2. Ja? Android går kraftigt uppåt just nu.

Jag gillar inte apples inlåsning och kommer aldrig att göra det. Jag har dock inte något emot att andra väljer Apple. Dra inte in mig i den otroligt låga nivån här inne tack. Det är säkert en jättebra mobil och min bror verkar nöjd. Är han nöjd med sitt val så är jag glad för honom.

Last edited: 12 sept 2010
  7. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Du kan som utvecklare välja att sälja dina program via andra tjänster. Det finns bl.a. en alternativ market som heter SlideME. Du kan också som utvecklare bestämma själv vilket sorts skydd du vill ha i din app. Vissa jobbar med aktivering, andra gör det inte. Du kan välja att distribuera din app gratis via Market och sedan sälja en aktivering eller en kod på valfritt sätt för att få full funktionalitet.

Last edited: 12 sept 2010
  8. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

1. I och med drm-skyddet innebär det väll att man bara kan installera appar som bara är installerade från en källa? I detta fall androids market. Vad jag har hört tycker många att en stor fördel med androids öppenhet är att man kan installera appar från andra källor än market. Försvinner inte denna möjlighet då?

2. Yes, Android går kraftigt uppåt.

9. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

Du väljer ju själv om du vill skydda din app och använda dig av Market (som jag skrev i mitt inlägg innan men som du troligen inte har sett än). Valfrihet min vän.

10. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Här kommer det igen. Om jag ska göra ett spel till exempel till en mobil. Varför krångla med extra skydd mm. eller aktiveringskoder, när man bara kan skicka in den till apple och vet att den, utan att jag själv måste göra något är helt skyddad mot piratkopiering.

11. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Du kan ju välja att skicka in appen via Market. Än en gång... valfrihet.

12. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

jojo, men då riskerar man att den väldigt enkelt kan bli piratkopierad om man inte har lagt in nått slags kodsystem, vilket kan ta tid och är krångligt om man inte har utvecklat så länge.

Då är det lättare att skicka in den till apples app store och veta att den inte blir piratkopierad även fast man själv inte har lagt in nått kodsystem.

13. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är ju det som är på gång för Market. Det är vad jag har pratat om hela tiden. Om man inte vill använda sig av market så har man möjligheten att använda sig av något annat. Hur man då väljer att skydda sin app är upp till varje enskild utvecklare.

14. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag känner ett flertal personer som kör nästintill endast piratkopierade apps på sina iPhones, så det du säger stämmer inte riktigt.

15. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det är enstaka fall. På en iphone måste du jailbreaka, och sen koppla till datorn och hålla på med ssh-verktyg.

På en android så kan du, utan root gå in på mobilens webbläsare och ladda ned olagligt.

Vad är lättast?

16. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 900
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Just nu ja. Men när skyddet är klart så blir det betydligt svårare. De som vill kommer troligen att ta sig förbi vilket system man än kör.

17. mickeko

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Utvecklare kan HELT FRIVILLIGT implementera googles DRM i sina programvaror. Det finns inga pantade tvång/restriktioner på vad program måste/får innehålla på market.

18. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    jag jämför inte dator mot mobiltelefon. jag jämför företag med dominant ställning inom ett hårdvarusegment med företag med dominant ställning inom ett annat hårdvarusegment.

19. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hade mitt första riktiga problem kring Apples låsta system i helgen. Var i Linköping och hade en 2,5 timmes bussfärd framför mig. Ville lägga in en film från giantbomb.com på min iPad och se den på resan. Började med att försöka ladda hem den direkt på iPaden, men det gick inte (testade även på min Desire, där kunde jag ladda hem filen utan problem). Försökte därefter lägga över filmen från en PC men kom aldrig fram till vilken mapp den skulle läggas i, alla guider pekade mot olika Windows-program men datorn hade endast Linux.

Väl på bussen så fick jag för mig att leta upp en filhanterare, den kostade pengar men det fick vara värt det. Men när jag laddat hem den insåg jag såklart att det där med filhanterare ska tas med en nypa salt eftersom den enbart får komma åt sin egen mapp. Så min fil blev kvar i en mapp som jag av någon anledning inte har rätt att komma åt. Visst, "filhanteraren" kommer att hjälpa mig nästa gång men just den här bussturen så blev det ingen film. Försökte även streama den över 3g (och då också i betydligt sämre kvalité), gick inget bra.

Jag vet att detta är ett problem som kommit upp väldigt ofta runt iPod, iPhone iPad osv. osv. men jag hade själv aldrig råkat ut för problem med det tidigare och det var fruktansvärt frustrerande.

20. skruven

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Gör det enkelt för dig.
    Vad är bäst att jämföra: iphone vs windows, eller mac vs windows?