Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Hahah, videocalling-filmen där uppe var ju underbar :)

Hörni, APPLE, STEVE, HAAALLLÅÅÅÅ. tror vi har varit med om denna "nyhet" förr

2. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@robinofstockholm

Du nämner på ett flertal ställen att Desire'n skulle vara buggig, jag har haft min Desire sen den kom ut och det enda som faktiskt strulat är att den vart helt knäpp i början av allt pillande där man helt enkelt inte ska pilla och fick sig en hard reset, sen så hade jag installerat och avinstallerat vad som känns som flera hundra appar och gjorde en hard reset efter uppdateringen för att få en bättre batteritid vilket var ett riktigt lyft, 24 timmar är inga som helst problem längre.

Sen har jag haft strul med att musicjunk hänger sig, men det kan man knappast skylla på telefonen.

Jag har för övrigt två kompisar som inte haft ett enda problem med sina Desire så jag undrar faktiskt om det inte är nått fel på din telefon eller om det helt enkelt är så att du pillat lite för mycket på den.

Jag kommer ev. att få möjlighet att klämma på iphone 4 om två veckor vid ett event som jag skall närvara på, tills dess så är iphone en icke produkt som på sin höjd når upp till en gråsten.

3. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

iphone 4 dyr och onödig sen måste man ha micro sim i den.. finns det i sverige? nej det gör det inte så den kommer nog inte i juli.

4. Feral

Feral Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Enda anledningen till att jag skulle köpa Iphone 4 är för kameran, är väldigt missnöjd med kameran i Desire! Foton i dagsljus är ok efter lite pillande i inställningarna, men i lite mörker är den katastrof! Den kan inte fokusera då ingen lampa tänds innan, blixten är för stark och det blir liksom "streck" av pixelfel i hela bilden :-(

Sedan vill jag ha 720p videoinspelning också, vilket jag trodde skulle finnas i Desire´n nu, plus att man skulle kunna filma med lampan igång :-(

Så därför överväger jag iphone 4 just nu :-)

5. Goodbody

Goodbody Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

köp en nexus

6. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jodå, jag hörde att Telenor och nån till har ett stansverktyg så dom kan leverera microSIM.

Sen är det inte speciellt svårt att förvandla ett vanligt SIMkort till ett microSIM.

I övrigt håller jag med dig.

7. supervalpen

supervalpen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har du rengjort linsen på insidan av skalet ?, jag hade ett fett fingeravtryck där och fick inga bra bilder, min mammas Legend överträffade min på precis alla bilder trots att det är samma kamera och ett tag trodde jag att det berodde på att jag helt enkelt var dålig på att fotografera, men efter att jag hittat och tagit bort avtrycket blir mina bilder minst lika bra - om inte bättre (kanske egoistisk inbillning :P)

720p kommer förhoppningsvis till Desiren när HTC släpper sin version av 2.2

Micro SIM finns att beställa både från telia och telenor, alternativt att klippa till ett eget. Antingen om man gör det för hand (och riskerar att det går sönder) eller använder ett verktyg som går att beställa på internet (~300 kr med frakt)

8. robinofstockholm

robinofstockholm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag kan inte direkt säga att jag har haft stora problem med min Desire. Det största problemet har varit min Datamottagning.. efter uppdateringen så lever den sitt eget liv.

Skulle jag rekommendera nån att köpa en Desire så skulle det vara blandade känslor... vill man ha en väl fungerade enkelhet/smidighet så är väl inte telefonen direkt en rekommendation.. då är verkligen en iPhone ljusår bättre. Då syftar jag på användbarheten.

Jag är inte direkt nån Apple freak, har haft mest deras iPods och en iPhone. Annars så har jag varit en glad Nokia användare de flesta av åren.

Köpte en Desire mest för att jag ville ha en Google telefon.. tyckte att telefonen såg verkligen juste ut. Men visste inte att baksidan av medaljen är att mjukvaran är inte helt OK.

Har ingen aning om det är fel på min telefon.. kanske är det fel på mig. Men det återstår att se.

9. supervalpen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 626
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
  11. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

12. Sper

Sper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag byte min 3gs mot en Desire, Till en början så ångrade jag mig lite. Men efter ett par veckor så hade jag aldrig velat byta tebax till en Iphone 3gs.

De som talar för en iphone är dess enkelhet. Allting bara funkar utan problem, Deras uppdateringar vad jag vet är testade hårt innan de släpps.
    Jag hade aldrig några problem med min Iphone. Den hängde sig aldrig eller krånglade på något sätt även med Jailbreak. Bra byggkvalite, Inget som rasslar i den av vibrationen av ringsignal, De gör däromot Desire och Desires högtalare är under all kritik medans iphones högtalare är bra anser jag.

Med min Desire så har den inte direkt hängt sig men den har fastnat vissa stunder i nån meny, Den har krånglat med SD kortet, Telefonen tar oxå lång tid att stänga av. Har aldrig upplevt några problem med 3g i den men de hade jag med 3gs med telenor då hasigheten sänktes rejält när den kört 3g ett tag.

Kommer bli riktigt intressant och se sommarens tester av Iphone och Galaxy S :)

13. ktd

ktd Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Priset har du igen aning om och microsim finns i Sverige hos bla. Telia redan nu. Annars är det bara klippa till sitt befintliga sim.

Last edited: 9 jun 2010
  14. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Håller med dessa synpunkter:
    http://www.e24.se/business/it-och-telekom/nio-anledningar-att-inte-kopa-nasta-iphone_2106403.e24?service=slideshow&imgID=0

Sammanfattning:
    1. Den är dyr.
    Iphone kostar betydligt mer än de bästa Blackberry- och Android-telefonerna.
    2. Det är en ”anti-teknologi”. Nu när andra mobiltillverkares modeller exempelvis kan användas till delbara ”wifi hot spots” säger Apple nej. När ska bolaget lära sig att kunderna borde diktera villkoren för tillgänglighet?
    3. Inget stöd för flash.
    Iphone kan inte hantera flashgrafik, något som Android erbjuder med den senaste versionen av operativsystemet.
    4. Ingen mulitasking.
    Iphone saknar stöd för så kallad multitasking – att kunna köra flera program samtidigt. Även om det kommer framöver är det ingen ursäkt för att Apple inte erbjudit det tidigare. (Fel: Iphone 4 skulle ju stödja multitasking?)
    5. Dålig batteritid.
    Iphones batteritid är usel, vilket dock inte är ett unikt problem för Apple.
    6. Dåliga hörlurar. Detta är ett exempel på att Apple tar bra betalt men levererar en budgetprodukt.
    7. Ingen bra design.
    Iphone har ingen bra mottagning och är inte bekväm att använda under längre perioder.
    8. Ingen gratis satellitnavigering. Både Nokia och Googles Android erbjuder gratisprogram för satellitnavigering.
    9. Håller tillbaka annan teknik.
    I och med att allt fler hotell erbjuder dockningsstationer för Ipod och Iphone hålls utvecklingen av annan, bättre, teknik tillbaka.

Så länge Apple kör med sin egna höga prisättningar på deras produkter, kommer jag aldrig köpa deras produkter och ser ingen anledning då man kan få andra för lägre pris.
    Är inte anti Apple, dom gör snygga/bra kvalite, men som alltid så håller jag mig undan p.g.a deras höga prisättning och den dag dom tar sig till sinne. Sänker priserna till mera "humana nivå" och då kommer jag äga för 1 gången någonsin en Apple produkt.

15. Feral

Feral Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

När det gäller svaren ang. kameran på Deisre, så är mitt problem i mörka miljöer, där finns det inget att göra något åt vad jag vet? Sedan får man ju hoppas att dem släpper 720p snart :-/

16. robinofstockholm

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag är mer än övertygad att denna iPhone kommer bli en succe.. speciellt i USA. Och jag tror inte att priset avskräcker de svenska konsumenterna att inte köpa den.

Den saken är säker.

Man kan aldrig jämnföra en Desire och iPhone... det är 2 skilda världar. Finns massor av postiva saker i båda lurarna...

17. sQVe

sQVe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Desire - en riktigt god hemmagjord maträtt som man kan få precis hur man vill...

Iphone - en riktigt god micro maträtt som.... är en micromat rätt.

18. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

iPhone 4 skulle bli en succé, även om de bara släppte den med ny design och uppdateringen av iOS. Med tanke på hur de kan få folk att tro att till och med videosamtal, som redan använts i 6-7 år med färre begränsningar, är nytt och något som alla önskat sig ser man att deras marknadsföring är överlägsen. Att andra telefoner kommer ha bättre prestanda kommer vara relativt irrelevant.

Det är dock inget för mig av olika anledningar. Inte minst att jag aldrig vill ha att göra med iTunes igen.

19. Peter_l

Peter_l Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Precis, och som alla vet så tröttnar man rätt snabbt på sånt, hur gott det än är i början...

20. supervalpen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle snarare jämföra den med typ.. Donken ?.. Man kan samanfatta det med: Dyrt, tråkigt, mainstream och Barnarbete :cool: