Diskussion: Stora tråden om Jelly Bean för SGS3

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av mickeko, 28 jun 2012.

1. difference

difference Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    En request till er som påstår sig vara nöjda med batteritiden:

Kan ni inte ladda era telefoner fullt på kvällen. Innan ni går och lägger er så tar ni ur laddaren. När ni sedan vakna så kollar ni hur mycket batteri som dragits på x antal timmar i viloläge.

Bra att veta folks referenspunkter när vi ändå diskuterar detta.

Jag får kanske 30 h standby med ca 2,5-3,5 h skärmtid vilket är väldigt bra för en smartphone idag. Men jämfört med ICS så är det faktiskt dåligt. Där fick jag ut 18 h med 5 h skärmtid och då hade jag 33% batteri kvar. Hade lätt klarat 30 h med 6 h skärmtid eller 40 h med 5 h skärmtid, men jag testade inte detta då jag ändå laddar varje natt.

OBS: Återigen, det verkar inte vara skärmtiden som drar mer batteri i JB för vissa. Utan det är standby/viloläge som ändrats ganska mycket.

Last edited: 31 okt 2012
  2. Broadsword

Broadsword Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

JB-flash eller update

Hej Alla!

Mitt första inlägg här och jag är väldigt ledsen om denna fråga ställts förut.

Jag har JB på väg ner OTA och läste att det kan vara bättre att flasha i stället för uppdatering.

Vill någon berätta hur jag gör detta, flashar alltså. Har en Telia-låst s3 och kör kies via wifi och usb

Hälsningar
    Martin

3. dogen

dogen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    56

MINA ENHETER

Jag tycker inte att batteritid en är speciellt bra förutom då man just inte gör något alls. Inatt drog telefonen 2% över natten utan sync, utan gps eller wifi. Det är bra, men när man börjar använda den så går batteriet åt i rask takt. Återställning/wipe? Varför gör man det? Om man sedan drar in en backup för alla appar med titanium så torde väl eländet som orsakar drain, återkomma? Annars får ni gärna berätta vad jag missat :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

4. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Har gjort detta två gånger.
    1. 7 timmars viloläge, telefonen gick från 100% => 49%
    2. 7 timmars viloläge, telefonen gick från 100% => 96% (här hade jag under natten en Titanium backup av alla appar...)

I fall 1 hade alarmmanager 3.5 timmar wakelocks. Gjorde tyvärr ingen vidare analys av detta...

5. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Under 8 timmar med full synk och wifi på så sjönk min från 100% till 92%, alltså 1%/timme.

6. Hulle

Hulle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Min drar fortfarande 0 % under natten. Då har jag den på flygplansläge iofs. Sen slår jag på powersave och dödar alla appar med den inbyggda taskmanagern.

CPU-spy säger att den varit i deep sleep hela natten utan att vakna en enda gång.

EDIT: Alarmet var ställt till på morgonen förresten.

7. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Flashar gör du med Odin, googla "Odin 3.04" så hittar programmet. Leta på forumet hur du flashar med Odin, det finns mängder av trådar. Senaste Nordiska JB hittar du här:

http://www.hotfile.com/dl/177386169/14295c9/I9300XXDLJ2_I9300NEEDLI2_NEE.zip.html

Du har visserligen en operatörslåst S3 till Telia, så du kommer att förlora de appar och eventuella bookmarks som Telia har lagt in, när du flashar in nordisk obrandad JB.

Min S3 var operatörslåst till Telenor, jag rootade den, laddade ner Galaxsim Unlock, låste upp operatörslåset och sen flashade jag in stock nordisk JB, funkar klockrent! :)

Broadsword gillar detta.
  8. Chelsea

Chelsea Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Svårt att ge några exakta tider utan att testa närmare och eftersom jag dessutom använder den väldigt olika från dag till dag.

Mitt användande är, mail, surft, chatt, ringa osv. Har rätt mycket samtalstid (dvs 3-4 timmar på en dag). Skärmen bör vara på ca 21% av dagtid. (06.00 till 22.00) sedan används inte telefonen, men är i standby.
    Kollar nu, den har varit igång 9h, 5m och då var den fulladdad. Jag har 89%
    Röstsamtal 34%
    Skärm 21%

Normalt laddar jag den var annan dag. Men då brukar den dö.

9. Chelsea

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Du behöver inte flasha din telefon. Får du ned den via OTA så är det helt OK. OCh det är minst lika bra.

Orsaken till att man i stället vill flasha är för att man vill byta från exempelvis brandad/låst operatörs rom, eller att man inte har ett nordiskt rom (som en del som exempelvis har fått när dom köpt av Webhallen).

Men har inga problem och känner att du är nöjd med det rom du från Telia via OTA eller Kies, varför riskera något i onödan.

Broadsword gillar detta.
  10. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Klart den nästan inte drar något i flygplansläge. Jag är intresserad av viloläge fast med 3G på och ev lite sync om man har det.

Procenten är svårt att säga något om. Om du trycker på "Skärm" så visar den hur många timmar du haft skärmen aktiv/på.

Hur mycket skärmtid har du under dessa 9 h? Och har (hade) du 89% batteri kvar menade du? Trots 3-4 h röstsamtal?

11. Zitzo

Zitzo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hade kass batteritid efter updaten men installerade om allt i förrgår och nu e de mer kräm i grejerna... Så testa det, ni som har samma problem.

12. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Måste tyvärr säga att jag upplever problem med 3G-täckningen i JB. Jag får "sidan kan inte hittas" ganska ofta, och behöver då trycka på länken igen så funkar det. Lite osäker på om det är överallt med 3G eller i vissa områden.

Jag har återställt telefonen 3 ggr efter uppdateringen till JB (ej någon gång innan).
    En gång genom menysystemet, och två senaste gångerna med fysiska knapparna.

Inga problem med Wifi som jag upptäckt i alla fall.

Möjligt att det är detta som är boven i dramat gällande att den drar mer batteri i standbyläge än med ICS?

13. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du testat att låsa din telefon på endast 3G? Har du custom rom eller stock? Vart har du köpt telefonen? :)

14. Chelsea

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Ja uppgifterna är ju för idag. Så då talar vi iof inte om så mycket skärmtid. Runt 1.5 till och 2.0 timmar kan jag tro. Mail, möten, kalender, kontakter, surf. Ja något ditåt. Tror jag är rätt medelmåttig. Men det finns tillfällen då jag använder den i stort hela tiden, om man är borta och har tråkigt....
    Jag har min på energispar, autoljusstyrka och bluetooth, mobilt data på ständigt.
    Wi-FI bara när jag är hemma, dvs 18.00 till 06.00. GPS bara när jag använder google och eller navigeringen. Vilket är ytterst sällan.
    81 % nu. :-)

Edit: Ser nu att skärmen varit på 53 minuter och 53 sekunder.

15. difference

Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Nej har ej testat låsa den på 3G. Kan göra det, jag har ändå 3 som operatör och de kör bara 3G så det är lugnt att köra det. ;)

Stock rom JB. Obrandad/olåst telefon köpt på NeetOnNet. Nordisk version.
    Har alltså en 3:s fipplade stock JB utan den som gick ut till olåsta/obrandade.

Edit: Hjälpte inte att låsa den till 3G. Märker även att sidor har problem att ladda CCS:er ibland. Det verkar inte vara webbläsaren. Facebook har problem också.

Får "sidan kunde inte hittas" på typ var 3e sida jag går till om jag gör det på kort tid.

Jaha du kör energispar. Det gör nog en del skillnad för telefonen körs aldrig i full hastighet då. Jag vill ej begränsa CPUn så. Men det hindrar ju inte att jag testar bara för att se skillnaden. Men då skulle jag bara bli mer sur tror jag. :P

Vill alltså jämföra med er som ej kör energispar. :)

Cupcakes gillar detta.
  16. anton__nygi

anton__nygi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fick också min uppdatering OTA häromdagen.

Har hittat en del buggar. När jag går in i mailappen sänks ljusstyrkan av någon anledning.
    Widgetlocker funkar numera bara när jag använder power-knappen. Om jag trycker på hemknappen kommer jag direkt till hemskärmen, oavsett om jag använder en app eller inte, innan jag låser den.
    När jag drar ner ljudet till noll så finns inte vibrationslösa alternativet med längre. Vet dock inte om det är en bugg eller om de bara fått för sig att ta bort den.

Hoppas i vilket fall att det kommer en uppdatering snart som fixar alla småbuggar.

17. mjoha

mjoha Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Uppdaterade till JB hade grymma problem med batteridränering och problem med att telefonen inte hittade nätet.
    Fabriksåterställde telefonen och nu hittar den bättre men batteri identity e helt kass, telefonen har legat i 8,5 timmar på sängbordet menas jag varit på jobbet och jag drog ur laddaren när jag stack till jobbet, nu när jag kom hem har jag 51% kvar vad ska jag göra? Lämna in den?

18. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du har möjlighet så kan du ju testa att lägga in 3s version för att se om det hjälper. För lig fungerar den nämligen väldigt bra. Jag har dock ingen erfarenhet från den vanlig versionen.

En annan sak du skulle kunna testabinnan är ju 1. Ta ur batteri och simkort i ca 15 minuter, hjälper inte det så kan du ju alltid testa ett annat simkort i din mobil, för att se om det skulle fungera bättre :)

19. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Nån annan som har problem med att Wifi verkar ligga och köra mest hela tiden nu oavsett i ställning?

Bifogade filer:

20. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Alarm manager verkar orsaka en massa wakelocks hur åtgärda det?

Bifogade filer: