Tänkte i denna tråd försöka mig på en liten recension av mina erfarenheter av Google Now efter en dags ganska flitigt användande. Ber om ursäkt redan här om ni upplever denna text som stökig.
Jag ser Google Now som en mycket bred och användbar tjänst, den bästa som finns att tillgå i dagsläget, men nästan allt går att förbättra, återkommer till det.
Snabbheten är något jag aldrig upplevt tidigare och gör att man verkligen uppskattar tjänsten. Med Samsungs version blir det lätt irriterande när man bara väntar....
Det är imponerande hur pass mycket olika saker du kan fråga och få tillbaka svaret i form av tal. Väder, och andra grundläggande information känner vi alla till att det går att få fram, precis som i S Voice till exempel. Men det som gör att Google Now tydligt sticker ut är bredden.
Bestämde mig för att testa dess kunskaper om Sverige, och resultatet är helt klart acceptabelt.
"Who is the King of Sweden?" - The King of Sweden is Carl the Sixteenth (XVI), Gustaf of Sweden.
Komplett talsvar med bild på våran monark.
"How many people live in Stockholm?" Siffran dyker givetvis upp med tal.
"Which is the second biggest city in Sweden?". -Gothenburg, också med tal.
Svenska kändisar ska också gå bra att fråga om. Till exempel frågade jag om Sedin-brödernas födelsedatum, och även om det var lite krångligt att uttala efternamnet så att Google Now förstår, var det bara att härma uttalandet vid svaret när man väl kom dit första gången. Vad gäller andra kändisar i Sverige så antar jag att det går att få fram information om dessa också. "Who is Alfred Nobel?" gav "endast" sökresultat från Google. Om man däremot säger "define Alfred Nobel", så kommer det genom tal grundläggande information om honom. Samma gällde för "define IKEA". Har för mig att jag lyckades få fram Ingvar Kamprads värde också.
Teknik och naturvetenskap är det inga problem med. Är det något specifikt ord du undrar över, säg bara "define" följt av ordet och en förklaring/definition kommer upp direkt. Undrar du över vilket atomnummer Kadmium har? Inga problem, bara att fråga! Även här finns det troligen mycket att fråga, personligen har jag inte testat så mycket på detta område ännu.
Statusen hos ett företag på börsen innan senaste stängning kan du lätt få information om. "Stock rating for.." följt av företagets namn. Vet dock inte hur pass många det fungerar på, men en hel del kan jag tänka mig.
Ska du med ett flyg, eller väntar du på ett inkommande flyg? Bara att säga namnet på flighten och du får information om när det ankommer, om det är försenat m.m...
Andra saker som jag gillar skarpt är allt du kan fråga bland film, tv och musik. När sändes det första Twin Peaks avsnittet? Hur många säsonger finns det av Vänner? Vilka är de medverkande i The Newsroom? Vilka är medlemmarna i Mötley Crüe? Vilken nationalitet har Arnold Schwarzenegger? Var gick Bruce Willis på college?, ja ni förstår redan här att det går att fråga mycket inom detta område, och allt får du tillbaka genom tal.
Bland döda kändisar så kan du fråga dels vilket datum de dog, samt vad dödsorsaken var. Väldigt intressant med det sistnämnda.
Inom sporten finns det också en hel del. Vilka spelar som quarterbacks i New York Giants? När är Andy Roddick född? Vem är coach i Toronto Maple Leafs? Who is the captain of New Jersey Devils?, osv...
Detta är väl några av de områden som finns i Google Now, och även om tjänsten är väldigt bred, så kan den göras bättre, utan att jag vill låta negativ på något sätt. Den är verkligen riktigt bra i dagsläget för min del, men alla frågor du ställer får du inte svar på, vilket du nog själv kommer märka efter ett tag. Men självklart håller nog Google på för fullt med att försöka förbättra tjänsten, samtidigt som man säger ha fler språk på gång, vilket bådar gott. Har egentligen bara hittat en bugg bland talsvaren, och det är vid frågan om vem som är lagkapten i, låt säga Colorado Avalanche. Då svarar GN: "
player name is the captain of
player name". Istället för lagets namn i slutet så säger den alltså spelarens namn två gånger. Inget jättestörande, men en liten bugg jag tänkte dela med mig av.
Alltså en grym funktion som är mycket bred. Hoppas det går att läsa denna "recension", jag tog några av de områdena jag tyckte var värda att skriva om! Fråga gärna om du undrar över något!
Click to expand...