Det är Google du ska peka på. Sony ska man inte skylla för att Googletjänsterna drar så mycket ström.
Google Play tjänsterna är en kombination av många olika appar och jag är inte helt säker vad allt som ingår.
Vad jag har gjort är:
1. Gå till Settings => Google (under "Accounts").
- "Search": Ifall du inte behöver Google Now, stäng av den (denna app är törstig).
- "Location": Stäng helt av, eller välj "Device only" under "Mode" (det sägs att det är här i WiFi-platsbestämningen som den största batteribuggen finns).
- "Google+": Ifall du känner att du inte behöver någon av de extra Googletjänsterna, så kan du logga ut genom att peka på ditt konto och välja de
tre prickarna och därefter "Sign out".
Även om man inte är inloggad i Google+, så syncas nog epost, kontakter, kalender, appar och sånt. Själv använder jag Google+ enbart för att synca mina bilder från webbalbumet, så jag är nog inloggad här.
2. Under samma meny (Settings => Google), peka på ditt konto.
- Bocka ur allt du inte behöver. Själv har jag ibockat bara följande: Sync App Data, Sync Calendar, Sync Chrome (mina bokmärken från bordsdatorn), Sync Contacts, Sync Google+ Photos (dessa syns i Photos-appen). Som mailklient använder jag K-9 Mail, så jag har inte "Sync Gmail" ibockat här, men den som använder Googles färdiginstallerade Gmail-app bör bocka i denna ruta.
3. Settings => Backup & reset.
- Bockat i "Back up my data" och "Automatic restore". Detta för att underlätta livet efter en eventuell fabriksåterställning. Gör också livet lättare efter att man bytt telefon.
4. Loggat ut ur alla Sonytjänster. Jag har ingen användning för dem.
Click to expand...