Streaming över WLAN

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Sigma78, 30 jul 2010.

1. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Finns det något sätt att streama media över WLAN, att visa t.ex. thumbnails på foton och installera applikationer direkt från nätverket?

Jag har provat Astro med SMB-pluginen, och då kan jag bläddra bland filerna och visa foton, men i fillistningen ser jag fortfarande inga thumbnails (irriterande när jag t.ex. inte vet vilken av bilderna det var jag ville kopiera till telefonen och katalogen är på över 1Gb). Den klarar inte heller av att exekvera installationsfiler eller spela upp media. Det hade varit väldigt smidigt att ha tillgång till hela mitt mediabibliotek när jag är hemma över WLANet. Är det någon som känner till en app som klarar detta?

2. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    749

MINA ENHETER

estrong file explorer tycker jag funkar bra

3. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

och den klarar det som jag efterfrågar?

Edit: Efter att ha provat Estrong FE visar det sig att den klarar en del, men inte allt som jag önskar.
    Installation av applikationer över SMB: Fungerar
    Uppspelning av musikfiler över SMB: Fungerar (men i en egen musikspelare som är sämre än den vanliga och klarar inte att öppna playlists)
    Uppspelning av videofiler över SMB: Fungerar inte
    Visning av thumbnails för bilder över SMB: Fungerar inte (inte ens för lokala bilder som Astro klarar)

Men det här är kanske det bästa som finns just nu?

Edit2: Visning av thumbnails: Fungerar, både över SMB och lokalt. Det var en inställning jag inte hade hittat innan. 2,5 av 4 fungerar (musikuppspelningen får bara halvt godkänt som den ser ut nu).

Last edited: 30 jul 2010
  4. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

5. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Min server är inte en dator, utan en NAS, med en DLNA/uPnP-server och lite annat installerat. Jag vill gärna slippa ha datorn igång för att streama.

NASen är en Qnap-219p. Kan det du föreslår fungera ändå?

Vad jag helt enkelt behöver är antingen en DLNA- klient, eller en filhanterare som hanterar SMB-shares precis som det lokala filsystemet och skickar datan till de inbyggda uppspelarna.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmm okej, på så vis, nej då hjälper inte det där dig särskilt mycket :/

Att montera SMB shares direkt i filsystemet och komma åt dem precis som minneskortet är möjligt, jag har själv gjort det på min Nexus One men tyvärr kräver det root + busybox + ett kernel modul vid namn cifs.ko.

Här är en tråd men den hjälper nog inte dig mycket då du har en Galaxy S...
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=733490

Problemet är att vid uppspelning av video så sker ingen prefetching vilket innebär att det laggar rätt bra typ hela tiden så det går inte att använda enligt mig.

Har inget förslag till dig just nu, ska ta och titta lite på hur DLNA och se hur det fungerar...

7. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack för att du tar dig tid :-)

Laggen du pratar om, beror den på för låg hastighet i WLAN:et tro?

8. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nja, tveksamt, med metoden med http server fungerar det 100%, laggar inte något ting samt märks knappt att det spelas upp över nätverket så jag har svårt att tro att det har med de att göra.
    Men när man gör så så laddar hela tiden programmet ner data som den cachar för att använda snart. Det verkar inte vara så när man spelar upp över samba utan den hämtar endast datan när den behövs, alltså finns de en fördröjning där.
    Jag vet inte, jag kan ha fel, är inte så insatt i hur det fungerar.

Angående DLNA så har jag titta på det lite nu, det verkar vara väldigt begränsat vad det gäller stöd för video format, eller har jag fel, verken divx, mkv mp4/h264 verkar stödjas? Är det så?

Jag har ingen DLNA kompatibel enhet men har ändå börjat titta lite på att utveckla en klient för Android. Hittade ett DLNA bibliotek i java så ska se vad jag kan göra, antar att det är möjligt att sätta upp en server på datorn... och det verkar som om http protokollet används för streaming precis som med den metoden jag skrev om innan..

9. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Japp, det går att sätta upp en DLNA-server i datorn utan större problem. Twonky är en av de vanligare, möjligt att WMP kan agera sådan också.

Vad gäller format-stödet för video är jag osäker på hur det ser ut. Möjligheten finns alltid att köra transcoding som en sista utväg, men det är både krångligt och processorkrävande.

På musiksidan stöds playlists och mp3 iaf, och jpeg för bilder. Video är klart det klurigaste. Är det protokollet som begränsar vilka format man kan använda?

Det skulle säkert gå att skriva en app som använder sig av pre-caching över SMB som en annan lösning?
    Vilket som hade varit Guld för mig :-)

De filer du har testat över http, hur hårt har du pressat? 720? 1080?
    Intressant att veta var gränsen går.

10. Snyggve

Snyggve Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag provade att dela ut lite saker me wmp och min sgs hittade dem lätt över wifin med allshare(dlna).

Provade att köra både avi/xvid och mkv i 720p vilket funkade galant både att streama till telefonen samt att pusha från den till datorn, av nånn konstig anledning fick jag format unknown när jag försökte spela mp3or dock

11. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Okej,jag har haft en server uppe, uShare (kör ubuntu) och det verkar fungera, jag har kommit så långt att min app kan hitta all DLNA servrar på nätverket, får upp WMP och liknande också...

Angående formatstöd, läste någon konstig artikell om DLNA som kritiserade hela standarded hårt för detta. Dock så verkar implementation inte var så hårt spikad och det skiljer mellan servrar och så.

Då jag har en Nexus One så har jag verken stöd för mkv, divx eller liknande, endas mp4/h264/avc är vad jag kör på. Så jag hade inte högre upplösning än vad min telefon stödjer. 800x480 @ 1000kbit/s.. Så vad som kommer att begränsa vilka format du kan spela upp är vilken telefon du har (om det nu blir en app av detta tillslut då)..

Angående AllShare, är det någon Samsung app som följer med SgS?

12. Sigma78

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Låter som att du redan har kommit en bra bit :-)

Japp, allshare följer med SGS. Jag vet inte om den är Samsung specifik eller om den går att hitta för nerladdning.

SGS klarar upp, till 720p med DD, dts downmix har de inte löst (har jag läst, har bara provat DD själv). Funkar klockrent med lokala filer.

13. offndr

offndr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur ser detta ut idag? Finns det fortfarande inget bra sätt att streama media från sin server hemma? Har testat allshare med orb, tversity och ett tredje jag ej kommer ihåg namnet på. Fungerar varierande men knappast så man är nöjd. För det mesta så får man som svar från telefonen att filformatet inte stöds.