Strömma video från VLC till N1

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Moodilic, 18 mars 2010.

1. Moodilic

Moodilic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är ganska tydligt vad man ska göra faktiskt.
    Det som "ska" stå i steg 5 är detta

Kod:
    :sout=#transcode{vcodec=h264,vb=1000,width=800,height=448,acodec=mp4a,ab=96,channels=2,samplerate=44100,venc=x264{vbv-bufsize=500,partitions=all,level=12,no-cabac,subme=7,threads=4,ref=2,mixed-refs=1,bframes=0,min-keyint=1,keyint=50,trellis=2,direct=auto,qcomp=0.0,qpmax=51}}:gather:rtp{sdp=rtsp://192.168.0.2:8080/stream.sdp}

Som du ser får du ändra adressen till din egen då min burk körs på 192.168.0.2 port 8080.

Mixtra gärna med bitraten för bild och ljud och se om något är bättre än det som står i koden samt om den som förstår CLI och kan "koda" för x264 inställningar, be my guest för det är troligast där som osynket mellan bild och ljud förekommer. Det jag har förstått är att det ska vara baseline 1.2 men om det är gränsen för N1 vet jag inte.

När man är klar och filen börjar strömma så går man till Meridian Player på sin mobil (om man har den spelaren) och trycker på inställningar och sedan Open URL så skriver man då in adressen rtsp://ipnummer-till-sin-dator : port/stream.sdp.

Se även till att testa detta med ett obelastat nätverk, så stäng av allt på datorn som drar bandbredd så allt går till det trådlösa.

Last edited: 18 mars 2010
  2. Qwerty

Qwerty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur går det nu då?
    Har det kommit någon lösning på problemet med ljudet?

3. Moodilic

Moodilic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sorry, jag har inte haft tid att testa pga tenta vecka plus start av två nya kurser.

Jag är dock inte så bra på detta så allt jag skrivit är det jag har hittat på nätet.

Om jag skulle gissa skulle jag säga att osynket beror på att ljudet går fortare att koda om än video då man använder x264, vilket i sin tur kräver en kraftig cpu för att den ska hinna med.

Dock måste jag även påpeka att jag har försökt med att synka via VLC:s audio-shifting +/- för att kompensera och jag lyckades faktiskt då jag spolade fram/tillbaka på Nexusen. Problemet blir väl att lägga in denna inställning i skriptet om det ens är det som är lösningen (jag tvivlar dock).

4. hjalmad

hjalmad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För er som vill göra detta på ett enklare sätt:

Ladda ner orb på datorn, mappa: videos, musik, bilder mm ni vill dela ut.
    Man kan även dela ut TV om det finns en tuner i servern.

Installera androrb från market, logga in

Å vips! Tillgång till strömmande Film, musik, TV från hemmet. Eller bildvisning eller andra filer för den delen. Eller din Webkamera tom :)

Det som är nackdelen med Orb är att man inte kan välja hur videofilerna ska konverteras, skulle vilja välja högre upplösning. Det var visserligen 5 min sen jag installerade Orb :) men jag kan inte se några konverteringsalternativ. Hmmm får kolla vidare.

Finns det nån bra upnp client till android annars? Isåfall kan man ju köra PS3 media server på datorn, stödjer ju alla möjliga format vad det gäller konvertering och har massa inställningar för format och upplösning. Sen kan man ju köra DVBLink för TV-delen om man vill.

5. Redferne

Redferne Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tips på AVI/DM800->X10 streaming över Wifi/Internet

1) Installera VLC (1.0.5) på en kraftigare maskin (X264 käkar lite CPU).

2) Kontrollera att maskinen klarar att streama med VLC från ditt DM800 webinterface.

3) Starta VLC med följande settings (funkar OK hos mig)
    Ändra IP adress och port (192.168.0.30:88 nedan) så det passar ditt LAN.

4) Kontrollera att VLC http interface finns på http://IP:PORT

5) Installera "VLC Remote" från market i din X10
    Aktivera Wifi och lägg till din VLC server med IP:PORT ovan.

6) Installera "Doga Player" från market i din X10
    (Denna klarar RTSP direkt)

6) Bläddra upp en .avi i VLC Remote och välj den.
    (VLC RTSP streaming skall nu starta, kontrollera VLC loggen)

7) Starta Doga Player och lägg till en länk till rtsp://IP:5554/tv.sdp
    Klicka Play och vänta ett par sekunder eller mer. Den valda .avi
    skall nu streamas till X10 med hyffsat bra bild och ljud ;)

8 Bonus) One-Click automatisk zappning på DM800 och streama direkt.
    Klicka på stream knappen bredvid önskad kanal i DM800 webinterface. Spara stream.m3u i en katalog som ligger nära VLC webbroot (enklare att hitta) eller där du har din .avi samling. Editera filen i notepad.
    Orginalet för en kanal kan se ut så här:
    Lägg till en rad som talar om för VLC att be DM800 att zappa till den kanalreferensen först, innan VLC försöker ansluta till streamen, ex:
    Leta upp stream.m3u i VLC Remote och välj den. OBS! Det kan ta några sekunder för DM800 att byta kanal samt att VLCs buffrar att fyllas. Växla över till Doga Player och klicka Play :P Sedan är det bara att skapa ett antal "kanal".m3u filer med favoritkanalerna.

Om VLC maskinen står direktansluten mot Internet eller via brandvägg som klarar RTSP så skall det gå utmärkt att ansluta via 3G. Det går även att köra VLC genom Darwin Streaming Server för mer konfigurationsmöjligheter. Med mina default VLC settings ovan är streamen runt 1Mbit/s så tänk på det om du saknar flat-rate på ditt abonnemang :money:

Nästa steg vore väl naturligtvis att lägga till stöd för ovan i VLC Remote så man slipper gå omvägen via Doga Player samt att kunna ändra VLC transcode parametrarna on-the-fly. Detta lämnar jag med varm hand över till någon Java-räv. VLC Remote med source finns här: http://code.google.com/p/android-vlc-remote/

Lycka Till!

/Redferne